Konferenspublikation från Nationell konferens i pedagogiskt arbete 2025
Call for papers till konferenspublikation.
Titel: Teoriers funktion i forskning inom pedagogiskt arbete.
Bidragen ska tydligt knyta an till konferensens tema. Då det inte råder konsensus kring teoriers funktion och plats i empirisk forskning, finns det anledning att diskutera och problematisera olika sätt att förhålla sig till teori, eller när en teori ska introduceras i praktiknära projekt. Temat aktualiserar frågor som: Vilken relation har teori till empiri och vilka möjligheter har empiri att hävda sig gentemot en stark teori? En teori vilar på, relaterar till, eller är sprungen ur, grundtaganden av ontologisk och epistemologisk karaktär, som i sin tur får metodologiska konsekvenser i forskning. Temat rör olika ställningstaganden som har med teori, ontologi och epistemologi att göra och dess konsekvenser för en studies design och resultat. Andra frågor som temat aktualiserar rör möjligheten, nödvändigheten och komplexiteten i att teoretisera pedagogisk praktik. Både empiriska och teoretiska bidrag är välkomna.
Tidsplan
15 oktober 2025: Deadline för utvecklat abstrakt – 500 ord skickas till konferensens e-post: PA-2025@hkr.se
20 november 2025: Besked om abstrakt.
1 april 2026: Deadline för fulltext – max 7000 ord inklusive referenser.
Granskningsprocess.
1 juni 2026: Synpunkter från granskare.
1 september 2026: Deadline för reviderat manus.
Granskning.
Planerad publicering i december 2026.
Redaktörer
Anette Emilson, e-post: anette.emilson@hkr.se
Tarja Alatalo, e-post: tao@du.se
Sara Lenninger, e-post: sara.lenninger@hkr.se
Vi välkomnar texter till konferenspublikationen. Skicka in dessa via konferensens e-post PA-2025@hkr.se