Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt utvecklingscentrum
  4. Konferenser och seminarieserier
  5. Nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
  6. Program nationell konferens i pedagogiskt arbete...
  7. Sessionsprogram nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt...
  4. Konferenser och...
  5. Nationell konferens i...
  6. Program nationell...
  7. Sessionsprogram...

Sessionsprogram nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025

Parallella sessioner onsdag 20 augusti och torsdag 21 augusti

Session 1

Onsdag 20 augusti kl. 15.00-16.20

T1: Läs och skriv, sal 14:220

Skriva i yrkesgymnasial (ut)bildning? Om skrivande och skriftspråksutvecklingens roll i gymnasieskolans yrkesprogram, Hanna Boremyr

En etnografisk studie om byggarbetsplatsens dokumentationspraktiker och yrkeslärares undervisning, Håkan Johansson

Self efficacy och akademiskt skrivande: Hur kan tilltron till den egna skrivförmågan relateras till högskolestudenters skrivutveckling? Victoria Johansson

Didaktisk skrivteori för att synliggöra lärares utveckling av en ämnesskrivpraktik, Christina Lindh

T2:  Sal 14:221

Interventionsstudier för forskning om språkundervisning ― Tillämpning av kognitiv lingvistik i undervisning i japanska för svenska vuxna studenter, Masako Hayakawa Thor

Muntlig språkfärdighet i spanskundervisningen - lärares uppfattningar och praktik i Sverige och Frankrike, Victor Jorméus

Bridging Pleasure and Performance - How Teaching Choices Shape Young EFL Readers, Sara Peltokangas

”Jag tänker inte så mycket på att jag har SVA-elever” – Lärares samtal om litteraturundervisning i samläsningspraktiker, Lena Hollstenius

T:3 Undervisning – Situerad, sal 14:227

Platsbaserad utomhusundervisning - Lärares perspektiv på golfbanans potential

Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan - Lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet, Anna Henriksson

Undervisningens plats, tid och innehåll i förskolan, Johanna Jonsson

Betydelsen av undervisningens rumsliga förläggning för kvaliteten på relationen mellan lärare och studenter: En randomiserad kontrollerad studie från en föreläsning inom högre utbildning, Sven Svensson

T:4 Delaktighet och inkludering i pedagogisk praktik, sal 14:320

Vårdnadshavares uppfattningar av delaktighet - förskolan som en arena för teoriutveckling, Charlotte Öhman

Elevers delaktighet i fritidshemmet, Marita Cronqvist

Elevers delaktighet i undervisningen - aktionsforskning med Freire som guide, Sofia Gille

Inkludering och likvärdighet i matematik från elevens perspektiv, Anette Bagger

T:5 Teori och praktik i växelverkan, sal 15:221

Education in prison - bildung and subjectification, Joel Berglund

Avbryt pussellösande normalforskning! Ett analytiskt angreppsätt att beskriva lärarstudenters reflektioner, Emil Johansson

Politisk subjektivitet ett teoretiskt begrepp för att studera rektorers, lärares och elevers aktivism, Eva Reimers

“Oftast går vi ut som tomma blad!”- Att tydliggöra kopplingen mellan teori och praktik i lärarutbildningen, Marina Wernholm

T:6 Värdegrund, sal 15:226

Med elevens bästa i första rummet: Handlingsutrymme och utmaningar i lärares föräldrakontakter, Ulrika Bossér

Med elevens bästa i första rummet: Handlingsutrymme och utmaningar i lärares föräldrakontakter, Emma Axinder

Sexuella trakasserier från vårdtagare: Hur bidrar Vård- och omsorgsprogrammet till att de fortgår? Maria Hedlin

Alltid tillgänglig och alltid flexibel? Lärare och rektorer om de institutionella villkoren för lärares föräldrakontakter, Maria Hedlin

T:7 Inkludering, Egeninitierat symposium, sal 15:227

Innehåll om ’Naturvetenskapernas karaktär’ för social rättvisa: Perspektiv från gymnasieelever inom ämnet naturkunskap, Johanna Andersson

Teorier, metoder och tankar kring ett doktorandprojekt om inkluderande undervisning i naturvetenskapliga ämnen med fokus på elever med ADHD, Karin Falkbrink

Att stötta elevers deltagande, engagemang och lärande vid arbete med öppna undersökningar på låg- och mellanstadiet – lärares perspektiv, Lotta Leden

Lärares relationskompetens i undervisning av tonårsflickor med NPF – Röster från elever och deras lärare, Linda Plantin Ewe

T:8 Teoriers funktion i flerstämmig didaktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326

Åsa Delblanc, Johan Deltner, Jessica Eng, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Carolina Martinez, Linda Palla, Catrin Stensson, Ann-Christine Vallberg Roth

 

Uppdaterad: 2025-06-23 av Sofie Hardö

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025