Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt utvecklingscentrum
  4. Konferenser och seminarieserier
  5. Nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
  6. Program nationell konferens i pedagogiskt arbete...
  7. Sessionsprogram session 1, nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt...
  4. Konferenser och...
  5. Nationell konferens i...
  6. Program nationell...
  7. Sessionsprogram session...

Sessionsprogram session 1, nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025

Session 1

Onsdag 20 augusti kl. 15.00-16.20 (chair markerad med fet stil)

T1: Skrivpraktiker och skrivutveckling i utbildning och yrkesliv, sal 14:220

Skriva i yrkesgymnasial (ut)bildning? Om skrivande och skriftspråksutvecklingens roll i gymnasieskolans yrkesprogram, Hanna Boremyr

En etnografisk studie om byggarbetsplatsens dokumentationspraktiker och yrkeslärares undervisning, Håkan Johansson

Self efficacy och akademiskt skrivande: Hur kan tilltron till den egna skrivförmågan relateras till högskolestudenters skrivutveckling? Victoria Johansson, Petra Magnusson

Didaktisk skrivteori för att synliggöra lärares utveckling av en ämnesskrivpraktik, Christina Lindh, Petra Magnusson

T2: Språkundervisning, sal 14:221

Interventionsstudier för forskning om språkundervisning ― Tillämpning av kognitiv lingvistik i undervisning i japanska för svenska vuxna studenter, Masako Hayakawa Thor

Muntlig språkfärdighet i spanskundervisningen - lärares uppfattningar och praktik i Sverige och Frankrike, Victor Jorméus

Bridging Pleasure and Performance - How Teaching Choices Shape Young EFL Readers, Sara Peltokangas

”Jag tänker inte så mycket på att jag har SVA-elever” – Lärares samtal om litteraturundervisning i samläsningspraktiker, Lena Hollstenius

T:3 Situerad undervisning och betydelsen av plats, sal 14:227

Platsbaserad utomhusundervisning - Lärares perspektiv på golfbanans potential

Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan - Lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet, Anna Henriksson

Undervisningens plats, tid och innehåll i förskolan, Johanna Jonsson

Betydelsen av undervisningens rumsliga förläggning för kvaliteten på relationen mellan lärare och studenter: En randomiserad kontrollerad studie från en föreläsning inom högre utbildning, Sven Svensson, Johan Willander, Thomas Rudolfsson

T:4 Delaktighet, inkludering och omsorg i pedagogisk praktik, sal 14:320

Elevers delaktighet i fritidshemmet, Marita Cronqvist, Jonas Johansson  

Elevers delaktighet i undervisningen - aktionsforskning med Freire som guide, Sofia Gille

Fritidshemmet i anpassad grundskola: Utmaningar, möjligheter och vägar framåt, Helene Elvstrand, Daniel Östlund

Fritidshemmets omsorg - Barns och personals görande, perspektiv och erfarenheter, Nils Vallberg  

T:5 Teori och praktik i växelverkan, sal 15:221

Diskursanalys som teori och metod, och dess funktion i och för praktiknära pedagogiskt arbete, Angerd Eilard, Christoffer Dahl

Bourdieu, Hodkinson, Biesta and James – Combining or not combining, that is the question! Christina Linderos

Betydelsen av teorier i praktiknära forskningsprojekt, Catarina Player-Koro

T:6 Lärares kontakt med vårdnadshavare och vårdnadshavares delaktighet, sal 15:226

”Jag har jobbmailen i mobilen ”Lärares erfarenheter av att hantera föräldrakontakter i ett digitaliserat samhälle, Marina Wernholm, Maria Hedlin, Ulrika Bossér, Eva Klope  

Alltid tillgänglig och alltid flexibel? Lärare och rektorer om de institutionella villkoren för lärares föräldrakontakter, Maria Hedlin, Ulrika Bossér, Eva Klope, Marina Wernholm  

Med elevens bästa i första rummet: Handlingsutrymme och utmaningar i lärares föräldrakontakter, Ulrika Bossér, Maria Hedlin, Eva Klope, Marina Wernholm

Vårdnadshavares uppfattningar av delaktighet - förskolan som en arena för teoriutveckling, Charlotte Öhman, Lilly Augustine

T:7 Inkludering, Egeninitierat symposium, sal 15:227

Innehåll om ’Naturvetenskapernas karaktär’ för social rättvisa: Perspektiv från gymnasieelever inom ämnet naturkunskap, Johanna Andersson,  Lena Hansson, Lotta Leden

Teorier, metoder och tankar kring ett doktorandprojekt om inkluderande undervisning i naturvetenskapliga ämnen med fokus på elever med ADHD, Karin Falkbrink, Lotta Leden, Linda Plantin Ewe

Att stötta elevers deltagande, engagemang och lärande vid arbete med öppna undersökningar på låg- och mellanstadiet – lärares perspektiv, Lotta Leden, Lena Hansson

Lärares relationskompetens i undervisning av tonårsflickor med NPF – Röster från elever och deras lärare, Linda Plantin Ewe, Jonas Aspelin

T:8 Teoriers funktion i flerstämmig didaktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326

Åsa Delblanc, Johan Deltner, Jessica Eng, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Carolina Martinez, Catrin Stensson, Ann-Christine Vallberg Roth

Tillbaka till programmet för PA 2025.

 

Uppdaterad: 2025-07-01 av Sofie Hardö

Sidansvarig: Anette Emilson

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025