Sessionsprogram session 1, nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
Session 1
Onsdag 20 augusti kl. 15.00-16.20 (chair markerad med fet stil)
T1: Skrivpraktiker och skrivutveckling i utbildning och yrkesliv, sal 14:220
Skriva i yrkesgymnasial (ut)bildning? Om skrivande och skriftspråksutvecklingens roll i gymnasieskolans yrkesprogram, Hanna Boremyr
En etnografisk studie om byggarbetsplatsens dokumentationspraktiker och yrkeslärares undervisning, Håkan Johansson
Self efficacy och akademiskt skrivande: Hur kan tilltron till den egna skrivförmågan relateras till högskolestudenters skrivutveckling? Victoria Johansson, Petra Magnusson
Didaktisk skrivteori för att synliggöra lärares utveckling av en ämnesskrivpraktik, Christina Lindh, Petra Magnusson
T2: Språkundervisning, sal 14:221
Interventionsstudier för forskning om språkundervisning ― Tillämpning av kognitiv lingvistik i undervisning i japanska för svenska vuxna studenter, Masako Hayakawa Thor
Muntlig språkfärdighet i spanskundervisningen - lärares uppfattningar och praktik i Sverige och Frankrike, Victor Jorméus
Bridging Pleasure and Performance - How Teaching Choices Shape Young EFL Readers, Sara Peltokangas
”Jag tänker inte så mycket på att jag har SVA-elever” – Lärares samtal om litteraturundervisning i samläsningspraktiker, Lena Hollstenius
T:3 Situerad undervisning och betydelsen av plats, sal 14:227
Platsbaserad utomhusundervisning - Lärares perspektiv på golfbanans potential
Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan - Lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet, Anna Henriksson
Undervisningens plats, tid och innehåll i förskolan, Johanna Jonsson
Betydelsen av undervisningens rumsliga förläggning för kvaliteten på relationen mellan lärare och studenter: En randomiserad kontrollerad studie från en föreläsning inom högre utbildning, Sven Svensson, Johan Willander, Thomas Rudolfsson
T:4 Delaktighet, inkludering och omsorg i pedagogisk praktik, sal 14:320
Elevers delaktighet i fritidshemmet, Marita Cronqvist, Jonas Johansson
Elevers delaktighet i undervisningen - aktionsforskning med Freire som guide, Sofia Gille
Fritidshemmet i anpassad grundskola: Utmaningar, möjligheter och vägar framåt, Helene Elvstrand, Daniel Östlund
Fritidshemmets omsorg - Barns och personals görande, perspektiv och erfarenheter, Nils Vallberg
T:5 Teori och praktik i växelverkan, sal 15:221
Diskursanalys som teori och metod, och dess funktion i och för praktiknära pedagogiskt arbete, Angerd Eilard, Christoffer Dahl
Bourdieu, Hodkinson, Biesta and James – Combining or not combining, that is the question! Christina Linderos
Betydelsen av teorier i praktiknära forskningsprojekt, Catarina Player-Koro
T:6 Lärares kontakt med vårdnadshavare och vårdnadshavares delaktighet, sal 15:226
”Jag har jobbmailen i mobilen ”Lärares erfarenheter av att hantera föräldrakontakter i ett digitaliserat samhälle, Marina Wernholm, Maria Hedlin, Ulrika Bossér, Eva Klope
Alltid tillgänglig och alltid flexibel? Lärare och rektorer om de institutionella villkoren för lärares föräldrakontakter, Maria Hedlin, Ulrika Bossér, Eva Klope, Marina Wernholm
Med elevens bästa i första rummet: Handlingsutrymme och utmaningar i lärares föräldrakontakter, Ulrika Bossér, Maria Hedlin, Eva Klope, Marina Wernholm
Vårdnadshavares uppfattningar av delaktighet - förskolan som en arena för teoriutveckling, Charlotte Öhman, Lilly Augustine
T:7 Inkludering, Egeninitierat symposium, sal 15:227
Innehåll om ’Naturvetenskapernas karaktär’ för social rättvisa: Perspektiv från gymnasieelever inom ämnet naturkunskap, Johanna Andersson, Lena Hansson, Lotta Leden
Teorier, metoder och tankar kring ett doktorandprojekt om inkluderande undervisning i naturvetenskapliga ämnen med fokus på elever med ADHD, Karin Falkbrink, Lotta Leden, Linda Plantin Ewe
Att stötta elevers deltagande, engagemang och lärande vid arbete med öppna undersökningar på låg- och mellanstadiet – lärares perspektiv, Lotta Leden, Lena Hansson
Lärares relationskompetens i undervisning av tonårsflickor med NPF – Röster från elever och deras lärare, Linda Plantin Ewe, Jonas Aspelin
T:8 Teoriers funktion i flerstämmig didaktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326
Åsa Delblanc, Johan Deltner, Jessica Eng, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Carolina Martinez, Catrin Stensson, Ann-Christine Vallberg Roth
Tillbaka till programmet för PA 2025.