Sessionsprogram nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
Parallella sessioner onsdag 20 augusti och torsdag 21 augusti
Session 1
Onsdag 20 augusti kl. 15.00-16.20
T1: Läs och skriv, sal 14:220
Skriva i yrkesgymnasial (ut)bildning? Om skrivande och skriftspråksutvecklingens roll i gymnasieskolans yrkesprogram, Hanna Boremyr
En etnografisk studie om byggarbetsplatsens dokumentationspraktiker och yrkeslärares undervisning, Håkan Johansson
Self efficacy och akademiskt skrivande: Hur kan tilltron till den egna skrivförmågan relateras till högskolestudenters skrivutveckling? Victoria Johansson
Didaktisk skrivteori för att synliggöra lärares utveckling av en ämnesskrivpraktik, Christina Lindh
T2: Sal 14:221
Interventionsstudier för forskning om språkundervisning ― Tillämpning av kognitiv lingvistik i undervisning i japanska för svenska vuxna studenter, Masako Hayakawa Thor
Muntlig språkfärdighet i spanskundervisningen - lärares uppfattningar och praktik i Sverige och Frankrike, Victor Jorméus
Bridging Pleasure and Performance - How Teaching Choices Shape Young EFL Readers, Sara Peltokangas
”Jag tänker inte så mycket på att jag har SVA-elever” – Lärares samtal om litteraturundervisning i samläsningspraktiker, Lena Hollstenius
T:3 Undervisning – Situerad, sal 14:227
Platsbaserad utomhusundervisning - Lärares perspektiv på golfbanans potential
Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan - Lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet, Anna Henriksson
Undervisningens plats, tid och innehåll i förskolan, Johanna Jonsson
Betydelsen av undervisningens rumsliga förläggning för kvaliteten på relationen mellan lärare och studenter: En randomiserad kontrollerad studie från en föreläsning inom högre utbildning, Sven Svensson
T:4 Delaktighet och inkludering i pedagogisk praktik, sal 14:320
Vårdnadshavares uppfattningar av delaktighet - förskolan som en arena för teoriutveckling, Charlotte Öhman
Elevers delaktighet i fritidshemmet, Marita Cronqvist
Elevers delaktighet i undervisningen - aktionsforskning med Freire som guide, Sofia Gille
Inkludering och likvärdighet i matematik från elevens perspektiv, Anette Bagger
T:5 Teori och praktik i växelverkan, sal 15:221
Education in prison - bildung and subjectification, Joel Berglund
Avbryt pussellösande normalforskning! Ett analytiskt angreppsätt att beskriva lärarstudenters reflektioner, Emil Johansson
Politisk subjektivitet ett teoretiskt begrepp för att studera rektorers, lärares och elevers aktivism, Eva Reimers
“Oftast går vi ut som tomma blad!”- Att tydliggöra kopplingen mellan teori och praktik i lärarutbildningen, Marina Wernholm
T:6 Värdegrund, sal 15:226
Med elevens bästa i första rummet: Handlingsutrymme och utmaningar i lärares föräldrakontakter, Ulrika Bossér
Med elevens bästa i första rummet: Handlingsutrymme och utmaningar i lärares föräldrakontakter, Emma Axinder
Sexuella trakasserier från vårdtagare: Hur bidrar Vård- och omsorgsprogrammet till att de fortgår? Maria Hedlin
Alltid tillgänglig och alltid flexibel? Lärare och rektorer om de institutionella villkoren för lärares föräldrakontakter, Maria Hedlin
T:7 Inkludering, Egeninitierat symposium, sal 15:227
Innehåll om ’Naturvetenskapernas karaktär’ för social rättvisa: Perspektiv från gymnasieelever inom ämnet naturkunskap, Johanna Andersson
Teorier, metoder och tankar kring ett doktorandprojekt om inkluderande undervisning i naturvetenskapliga ämnen med fokus på elever med ADHD, Karin Falkbrink
Att stötta elevers deltagande, engagemang och lärande vid arbete med öppna undersökningar på låg- och mellanstadiet – lärares perspektiv, Lotta Leden
Lärares relationskompetens i undervisning av tonårsflickor med NPF – Röster från elever och deras lärare, Linda Plantin Ewe
T:8 Teoriers funktion i flerstämmig didaktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326
Åsa Delblanc, Johan Deltner, Jessica Eng, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Carolina Martinez, Linda Palla, Catrin Stensson, Ann-Christine Vallberg Roth