Sessionsprogram session 2, nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
Session 2
Onsdag 20 augusti kl. 16.30-18.00
T:9 Läspraktiker och läsmotivation, sal 14:220
Att prioritera texten i ämnesundervisningen. Läsbad[1] i grundskolan del 1 – läsbaserad ämnesundervisning i årskurs 5, Erika Bomström Aho
Elevers intresse och bokens innehåll centrala i högläsningspraktiker i förskoleklass, Maria Larsson
Läsmotivation hos yrkeselever: yrkeslärarens möjligheter och utmaningar, Kristina Hagdahl
Läsläxa: vad, hur och varför? Läsläxans funktion i lågstadiets läsundervisning utifrån lärares och elevers perspektiv, Eva Hedmark
T:10 Flerspråkighetens villkor i skolans praktik, sal 14:221
Språkutbildning eller skola i svenskhet? – Problemrepresentationer i utbildningsformen Svenska för invandrare (SFI), Nathalie Andersson
Bildundervisning ur ett andraspråksperspektiv - ämnesspråk, tillgänglighet och kommunikation, Lovisa Parkman
Modersmålslärares agens – individers strävan och strukturella faktorers inverkan, Annika Norlund Shaswar
Samverkan mellan lärare i svenska som andraspråk, modersmålslärare och skolbibliotekarier, Magdalena Åksesson
T:11 Undervisning med fokus på matematik, sal 14:227
Matematik i anpassad grundskola och nationell bedömning: En Implementeringsstudie (MAGI), Daniel Östlund, Anette Bagger
Tillämpningar av teoretiska ramverk i examensarbeten i matematikdidaktik, Kristina Juter
Investigating Pre-Service Teachers' Reflections on Mathematical Promise: An Intervention Study, Miranda Rampe
Inkludering och likvärdighet i matematik från elevens perspektiv, Anette Bagger
T:12 Hållbarhetsperspektiv, sal 14:320
Med stöd i andras teorier skapas något nytt – utvecklandet av det kritiska hållbarhetsperspektivet, Jenny Edvardsson
Augmented Reality i undervisning om ekologisk hållbar utveckling i förskola, Marie Fridberg
Det komplexa undervisningsuppdraget i ett tvärvetenskapligt ämne - Med exemplet samhällskunskapens nationalekonomiundervisning i en kontext av lärande för hållbar utveckling, Amanda Norling
Undervisning för hållbar utveckling genom Deweys ögon - En hundraårig idé för en aktuell undervisning, Anders Ohlsson
T:13 Demokrati och likvärdig utbildning, sal 15:221
Högstadieelever i segregerade skolsituationer, Sofie Hammarqvist
Demokratididaktiska överväganden i mellanstadiets SO-undervisning, Anna Henriksson Persson
Framtidens samhällsmedborgare: Att minska klyftor genom demokratiundervisning, Kamilla Lundborg
Demokratiuppdraget i fokus-Vad händer i lärares samtalspraktik? Annelie Mickelsson
T:14 Internationalisering, interkulturell utveckling och flerspråkighet i lärarutbildning, sal 15:226
Internationalising Teacher Education? Policy ideas and practices in Finland and Sweden, Nafsika Alexiadou
Intercultural development via Australia-Sweden early childhood teacher exchange: Intercultural development, Valerie Margrain
Multilingualism in Teacher Education: Exploring Policy to Practice in Swedish Upper Secondary Programs, Magnus Haney
T:15 Pedagogiskt arbete, Egeninitierat symposium, sal 15:227
CAVTA som vetenskaplig teori i praktiknära forskning, Stig-Börje Asplund
Kan tyst kunskap hörliggöras? Jan Axelsson
Att arbeta med kontrast och dialog i yrkesämnesundervisning – tre exempel, Daniel Sjöblom
T:16 Teoriers funktion i flerstämmig didaktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326
Åsa Delblanc, Johan Deltner, Jessica Eng, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Carolina Martinez, Linda Palla, Catrin Stensson, Ann-Christine Vallberg Roth
Tillbaka till programmet för PA 2025