Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt utvecklingscentrum
  4. Konferenser och seminarieserier
  5. Nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
  6. Program nationell konferens i pedagogiskt arbete...
  7. Sessionsprogram session 2, nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt...
  4. Konferenser och...
  5. Nationell konferens i...
  6. Program nationell...
  7. Sessionsprogram session...

Sessionsprogram session 2, nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025

Session 2

Onsdag 20 augusti kl. 16.30-18.00

T:9 Läspraktiker och läsmotivation, sal 14:220

Att prioritera texten i ämnesundervisningen. Läsbad[1] i grundskolan del 1 – läsbaserad ämnesundervisning i årskurs 5, Erika Bomström Aho

Elevers intresse och bokens innehåll centrala i högläsningspraktiker i förskoleklass, Maria Larsson

Läsmotivation hos yrkeselever: yrkeslärarens möjligheter och utmaningar, Kristina Hagdahl

Läsläxa: vad, hur och varför? Läsläxans funktion i lågstadiets läsundervisning utifrån lärares och elevers perspektiv, Eva Hedmark

T:10 Flerspråkighetens villkor i skolans praktik, sal 14:221

Språkutbildning eller skola i svenskhet? – Problemrepresentationer i utbildningsformen Svenska för invandrare (SFI), Nathalie Andersson

Bildundervisning ur ett andraspråksperspektiv - ämnesspråk, tillgänglighet och kommunikation, Lovisa Parkman

Modersmålslärares agens – individers strävan och strukturella faktorers inverkan, Annika Norlund Shaswar

Samverkan mellan lärare i svenska som andraspråk, modersmålslärare och skolbibliotekarier, Magdalena Åksesson

T:11 Undervisning med fokus på matematik, sal 14:227

Matematik i anpassad grundskola och nationell bedömning: En Implementeringsstudie (MAGI), Daniel Östlund, Anette Bagger

Tillämpningar av teoretiska ramverk i examensarbeten i matematikdidaktik, Kristina Juter

Investigating Pre-Service Teachers' Reflections on Mathematical Promise: An Intervention Study, Miranda Rampe

Inkludering och likvärdighet i matematik från elevens perspektiv, Anette Bagger

T:12 Hållbarhetsperspektiv, sal 14:320

Med stöd i andras teorier skapas något nytt – utvecklandet av det kritiska hållbarhetsperspektivet, Jenny Edvardsson

Augmented Reality i undervisning om ekologisk hållbar utveckling i förskola, Marie Fridberg

Det komplexa undervisningsuppdraget i ett tvärvetenskapligt ämne - Med exemplet samhällskunskapens nationalekonomiundervisning i en kontext av lärande för hållbar utveckling, Amanda Norling

Undervisning för hållbar utveckling genom Deweys ögon - En hundraårig idé för en aktuell undervisning, Anders Ohlsson

T:13 Demokrati och likvärdig utbildning, sal 15:221

Högstadieelever i segregerade skolsituationer, Sofie Hammarqvist

Demokratididaktiska överväganden i mellanstadiets SO-undervisning, Anna Henriksson Persson

Framtidens samhällsmedborgare: Att minska klyftor genom demokratiundervisning, Kamilla Lundborg

Demokratiuppdraget i fokus-Vad händer i lärares samtalspraktik? Annelie Mickelsson

T:14 Internationalisering, interkulturell utveckling och flerspråkighet i lärarutbildning, sal 15:226

Internationalising Teacher Education? Policy ideas and practices in Finland and Sweden, Nafsika Alexiadou

Intercultural development via Australia-Sweden early childhood teacher exchange: Intercultural development, Valerie Margrain

Multilingualism in Teacher Education: Exploring Policy to Practice in Swedish Upper Secondary Programs, Magnus Haney

T:15 Pedagogiskt arbete, Egeninitierat symposium, sal 15:227

CAVTA som vetenskaplig teori i praktiknära forskning, Stig-Börje Asplund

Kan tyst kunskap hörliggöras? Jan Axelsson

Att arbeta med kontrast och dialog i yrkesämnesundervisning – tre exempel, Daniel Sjöblom

T:16 Teoriers funktion i flerstämmig didaktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326

Åsa Delblanc, Johan Deltner, Jessica Eng, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Carolina Martinez, Linda Palla, Catrin Stensson, Ann-Christine Vallberg Roth

Tillbaka till programmet för PA 2025

 

Uppdaterad: 2025-06-25 av Sofie Hardö

Sidansvarig: Anette Emilson

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025