Sessionsprogram session 3, nationell konferens i pedagogiskt arbete 2025
Session 3
Torsdag 21 augusti kl. 09.35-10.55 (chair markeras med fet stil)
T:17 Högläsning, tillgänglighet och textsamtal i pedagogisk praktik, sal 14:220
Elevers intresse och bokens innehåll centrala i högläsningspraktiker i förskoleklass, Tarja Alatalo, Sari Vuorenpää, Annie-Maj Johansson
Posthumanistiskt perspektiv på läsaktiviteter med bilderböcker i förskolan, Margareta Lindström
Funktionen av Joint Attention vid högläsning och textsamtal i förskolan. En interventionsstudie om barns narrativer, Ellinor Skaremyr, Peter Andersson Lilja
T:18 Verksamhetsförlagd utbildning, sal 14:221
Begreppet Geosystemtjänster i olika kontexter: En studie av förståelse och användbarhet inom utbildning och yrkesverksamhet, Elisabeth Einarsson, Sara Brommesson
Närmare yrket i praktiken? Studenters övertagande av lärares undervisning i VFU, Helen Winzell
VFU-handledares synliggörande av förskollärarstudenters yrkeskunnande under verksamhetsförlagd utbildning, Elin Eriksson, Maria Fredriksson, Jörgen Dimenäs, Sofia Walter
Handledningssamtal som lärtillfälle när de utgår från en specifik undervisningskontext, Peter Wall
T:19 Didaktik och undervisning i förskola och fritidshem, sal 14:227
Kroppar och känslor i rörelse, Lina Mrak, Dean Barker, Susanna Geidne
Att möta och utveckla elevers intresse och nyfikenhet för naturvetenskap i fritidshemmet, Lisa Fransson, Lena Hansson, Daniel Östlund
Förskollärares storyline om att arbeta med lekresponsiv naturvetenskapsundervisning, Kristina Lund
Fritidshemmets didaktik – vad kan det vara? Line Isaksson
T:20 Teori och praktik – bildning och subjektivitet, sal 14:320
Education in prison - bildung and subjectification, Joel Berglund
Politisk subjektivitet ett teoretiskt begrepp för att studera rektorers, lärares och elevers aktivism, Eva Reimers
“Oftast går vi ut som tomma blad!”- Att tydliggöra kopplingen mellan teori och praktik i lärarutbildningen, Marina Wernholm, Emelie Patron, Andreas Ebbelind, Hanna Palmér, Kristina Danielsson, Susanne Kjällander
T:21 Estetik och kulturella uttryck, sal 15:221
Ungdomar berättar om teater och läsning, Katja Hvenmark Nilsson
PRIME: Hur en populärkulturell modefluga omformas i fritidshem, David Rapp
Bilddidaktiska val som skapar utrymme för elevers agens och deras visuella kultur, Mari Hysing
Bildning för icke-vetande? Professionsutvecklande handledning av rektorer med inslag av konst, Jakob Naeser Skov
T:22 Profession och vetenskaplig grund, sal 15:226
Förstelärarrollen, skolförbättringsarbetet och rektorsomsättningen, Cecilia Hermansson
Förskolepersonals tal om förskolans utbildning i relation till vetenskaplig grund, Caroline Karlsson
Naturvetenskap och tematisk undervisning i förskolan – förskollärarstudenters examensarbeten, Andreas Redfors, Marie Fridberg, Agneta Jonsson
T:23 Samspel och relationer, Egeninitierat symposium, sal 15:227
MRA - ett ramverk för analys av relationer i pedagogisk praktik, Jonas Aspelin
Relationskompetens i samspel med avatarer: Vad säger empirisk forskning om ämnet? Hur kan det förstås utifrån relationskompetensmodellen? Sofia Lindberg
Högskolelärares relationskompetens i onlineundervisning, Cecilia Segerby, Jonas Aspelin
Från I-R-E till dialog: Dramaturgiska perspektiv på interaktion i anpassad grundskola, Daniel Östlund
T:24 Barns tillhörighet i pedagogisk praktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326
Introduktion – en bild av kunskapsläget och hur vi går vidare, Anette Emilson
Pedagogiskt arbete för att främja barns tillhörighet – i mötet mellan förskolans policy och praktik, Kristina Westlund
Pedagogiskt arbete för barns tillhörighet i fritidshemmets utbildningsgemenskap, Sara Lenninger, Jonas Söderholm
Platser för barns tillhörighet, Lina Hellberg
Tillbaka till programmet för PA 2025.