Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt utvecklingscentrum
  4. Konferenser och seminarieserier
  5. Nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
  6. Program nationell konferens i pedagogiskt arbete...
  7. Sessionsprogram session 3, nationell konferens i pedagogiskt arbete 2025
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt...
  4. Konferenser och...
  5. Nationell konferens i...
  6. Program nationell...
  7. Sessionsprogram session...

Sessionsprogram session 3, nationell konferens i pedagogiskt arbete 2025

Session 3

Torsdag 21 augusti kl. 09.35-10.55

T:17 Högläsning, tillgänglighet och textsamtal i pedagogisk praktik, sal 14:220

Elevers intresse och bokens innehåll centrala i högläsningspraktiker i förskoleklass, Tarja Alatalo

Posthumanistiskt perspektiv på läsaktiviteter med bilderböcker i förskolan, Margareta Lindström

Likvärdiga förutsättningar? Berättelser om digitalisering och komplex läs- och skrivproblematik i specialundervisning, Marie Nilsberth

Funktionen av Joint Attention vid högläsning och textsamtal i förskolan. En interventionsstudie om barns narrativer, Ellinor Skavemyr

T:18 Verksamhetsförlagd utbildning, sal 14:221

Begreppet Geosystemtjänster i olika kontexter: En studie av förståelse och användbarhet inom utbildning och yrkesverksamhet, Sara Brommesson

Närmare yrket i praktiken? Studenters övertagande av lärares undervisning i VFU, Helen Winzell

VFU-handledares synliggörande av förskollärarstudenters yrkeskunnande under verksamhetsförlagd utbildning, Elin Eriksson

Handledningssamtal som lärtillfälle när de utgår från en specifik undervisningskontext, Peter Wall

T:19 Didaktik och undervisning i förskola och fritidshem, sal 14:227

Kroppar och känslor i rörelse, Lina Mrak

Att möta och utveckla elevers intresse och nyfikenhet för naturvetenskap i fritidshemmet, Lisa Fransson

Förskollärares storyline om att arbeta med lekresponsiv naturvetenskapsundervisning, Kristina Lund

Fritidshemmets didaktik – vad kan det vara? Line Isaksson

T:20 Teori och praktik – bildning och subjektivitet, sal 14:320

Education in prison - bildung and subjectification, Joel Berglund

Avbryt pussellösande normalforskning! Ett analytiskt angreppsätt att beskriva lärarstudenters reflektioner, Emil Johansson

Politisk subjektivitet ett teoretiskt begrepp för att studera rektorers, lärares och elevers aktivism, Eva Reimers

“Oftast går vi ut som tomma blad!”- Att tydliggöra kopplingen mellan teori och praktik i lärarutbildningen, Marina Wernholm


T:21 Estetik och kulturella uttryck, sal 15:221

Ungdomar berättar om teater och läsning, Katja Hvenmark Nilsson

PRIME: Hur en populärkulturell modefluga omformas i fritidshem, David Rapp

Bilddidaktiska val som skapar utrymme för elevers agens och deras visuella kultur, Mari Hysing

Bildning för icke-vetande? Professionsutvecklande handledning av rektorer med inslag av konst, Jakob Naeser Skov

T:22 Profession och vetenskaplig grund, sal 15:226

En förskollärarprofession i förändring? Förskollärare som subjekt i diskursiva konstruktioner av yrket, Ida Byhlin

Förstelärarrollen, skolförbättringsarbetet och rektorsomsättningen, Cecilia Hermansson

Förskolepersonals tal om förskolans utbildning i relation till vetenskaplig grund, Caroline Karlsson

Naturvetenskap och tematisk undervisning i förskolan – förskollärarstudenters examensarbeten, Andreas Redfors

T:23 Samspel och relationer, Egeninitierat symposium, sal 15:227

MRA - ett ramverk för analys av relationer i pedagogisk praktik, Jonas Aspelin

Relationskompetens i samspel med avatarer: Vad säger empirisk forskning om ämnet? Hur kan det förstås utifrån relationskompetensmodellen? Sofia Lindberg

Högskolelärares relationskompetens i onlineundervisning, Cecilia Segerby

Från I-R-E till dialog: Dramaturgiska perspektiv på interaktion i anpassad grundskola, Daniel Östlund


T:24 Barns tillhörighet i pedagogisk praktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326

Introduktion – en bild av kunskapsläget och hur vi går vidare, Anette Emilson

Pedagogiskt arbete för att främja barns tillhörighet – i mötet mellan förskolans policy och praktik, Kristina Westlund

Pedagogiskt arbete för barns tillhörighet i fritidshemmets utbildningsgemenskap, Sara Lenninger, Jonas Söderholm

Platser för barns tillhörighet, Lina Hellberg

Tillbaka till programmet för PA 2025.

 

Uppdaterad: 2025-06-25 av Sofie Hardö

Sidansvarig: Anette Emilson

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025