Sessionsprogram session 3, nationell konferens i pedagogiskt arbete 2025
Session 3
Torsdag 21 augusti kl. 09.35-10.55
T:17 Högläsning, tillgänglighet och textsamtal i pedagogisk praktik, sal 14:220
Elevers intresse och bokens innehåll centrala i högläsningspraktiker i förskoleklass, Tarja Alatalo
Posthumanistiskt perspektiv på läsaktiviteter med bilderböcker i förskolan, Margareta Lindström
Likvärdiga förutsättningar? Berättelser om digitalisering och komplex läs- och skrivproblematik i specialundervisning, Marie Nilsberth
Funktionen av Joint Attention vid högläsning och textsamtal i förskolan. En interventionsstudie om barns narrativer, Ellinor Skavemyr
T:18 Verksamhetsförlagd utbildning, sal 14:221
Begreppet Geosystemtjänster i olika kontexter: En studie av förståelse och användbarhet inom utbildning och yrkesverksamhet, Sara Brommesson
Närmare yrket i praktiken? Studenters övertagande av lärares undervisning i VFU, Helen Winzell
VFU-handledares synliggörande av förskollärarstudenters yrkeskunnande under verksamhetsförlagd utbildning, Elin Eriksson
Handledningssamtal som lärtillfälle när de utgår från en specifik undervisningskontext, Peter Wall
T:19 Didaktik och undervisning i förskola och fritidshem, sal 14:227
Kroppar och känslor i rörelse, Lina Mrak
Att möta och utveckla elevers intresse och nyfikenhet för naturvetenskap i fritidshemmet, Lisa Fransson
Förskollärares storyline om att arbeta med lekresponsiv naturvetenskapsundervisning, Kristina Lund
Fritidshemmets didaktik – vad kan det vara? Line Isaksson
T:20 Teori och praktik – bildning och subjektivitet, sal 14:320
Education in prison - bildung and subjectification, Joel Berglund
Avbryt pussellösande normalforskning! Ett analytiskt angreppsätt att beskriva lärarstudenters reflektioner, Emil Johansson
Politisk subjektivitet ett teoretiskt begrepp för att studera rektorers, lärares och elevers aktivism, Eva Reimers
“Oftast går vi ut som tomma blad!”- Att tydliggöra kopplingen mellan teori och praktik i lärarutbildningen, Marina Wernholm
T:21 Estetik och kulturella uttryck, sal 15:221
Ungdomar berättar om teater och läsning, Katja Hvenmark Nilsson
PRIME: Hur en populärkulturell modefluga omformas i fritidshem, David Rapp
Bilddidaktiska val som skapar utrymme för elevers agens och deras visuella kultur, Mari Hysing
Bildning för icke-vetande? Professionsutvecklande handledning av rektorer med inslag av konst, Jakob Naeser Skov
T:22 Profession och vetenskaplig grund, sal 15:226
En förskollärarprofession i förändring? Förskollärare som subjekt i diskursiva konstruktioner av yrket, Ida Byhlin
Förstelärarrollen, skolförbättringsarbetet och rektorsomsättningen, Cecilia Hermansson
Förskolepersonals tal om förskolans utbildning i relation till vetenskaplig grund, Caroline Karlsson
Naturvetenskap och tematisk undervisning i förskolan – förskollärarstudenters examensarbeten, Andreas Redfors
T:23 Samspel och relationer, Egeninitierat symposium, sal 15:227
MRA - ett ramverk för analys av relationer i pedagogisk praktik, Jonas Aspelin
Relationskompetens i samspel med avatarer: Vad säger empirisk forskning om ämnet? Hur kan det förstås utifrån relationskompetensmodellen? Sofia Lindberg
Högskolelärares relationskompetens i onlineundervisning, Cecilia Segerby
Från I-R-E till dialog: Dramaturgiska perspektiv på interaktion i anpassad grundskola, Daniel Östlund
T:24 Barns tillhörighet i pedagogisk praktik, Egeninitierat symposium, sal 15:326
Introduktion – en bild av kunskapsläget och hur vi går vidare, Anette Emilson
Pedagogiskt arbete för att främja barns tillhörighet – i mötet mellan förskolans policy och praktik, Kristina Westlund
Pedagogiskt arbete för barns tillhörighet i fritidshemmets utbildningsgemenskap, Sara Lenninger, Jonas Söderholm
Platser för barns tillhörighet, Lina Hellberg
Tillbaka till programmet för PA 2025.