Sessionsprogram session 4, nationell konferens i pedagogiskt arbete 2025
Session 4
Torsdag 21 augusti kl. 11.00-12.30
T:25 Specialpedagogik utifrån elevers, lärares och handledares perspektiv, sal 14:220
Omdömesförmåga som praktisk klokhet i handledning i specialpedagogiska frågor: nödvändigheten av både teoretisk och praktisk kunskap, Susanne Hansson
Lärares attityder till särskild begåvning och hur dessa kan påverka elevers mående, Nadine Huchthausen
Handledares och handleddas uppfattning om vad specialpedagogisk grupphandledning i förskolan bör innebära och värdet av den relaterat till begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet, Veronica Semelius Granevald
Elevers uppfattning av specialpedagogiskt stöd på kommunal vuxenutbildning, Åsa Werme
T:26 Perspektiv på ämnesdidaktik och pedagogiska ämneskunskaper, sal 14:221
Etableringen av svenskämnesdidaktik som akademiskt professionsfält, Bengt-Göran Martinsson
Geografilärares (T)PCK i relation till kartanvändning i 2020-talets högstadieklassrum, Joakim Söderström
Samhällskunskapslärares Pedagogical Content Knowledge i antropocen, Emil Mörk
Kritiska aspekter för gymnasieelevers förståelse för enhetscirkeln – Ett variationsteoretiskt perspektiv, Christian Thifors
T:27 Didaktiska överväganden och lärarprofession, sal 14:227
Sociomatematiska normers påverkan för lärares didaktiska val i sin undervisning, Christina Svensson
Behovet av ett lärarprofessionsperspektiv: Kritiska perspektiv på teorianvändning inom nordisk historiedidaktisk forskning, Mikael Berg Hedström
Utveckling av matematikläraridentitet. En studie av levd erfarenhet under och efter kompletterande pedagogisk utbildning, Annette Mitiche
Gratis undervisningsmaterial i naturvetenskapsundervisning och lärares didaktiska överväganden, Ylva Setterby
T:28 Teori och praktik i ömsesidig påverkan, sal 14:320
Inte antingen eller: Mot en integrerad förståelse av teori och empiri i lärande och forskning, Jörgen Dimenäs
Teori och praktik i växelverkan- hur teori kan bidra till att lyfta och utveckla fritidshemspraktikens frågor, Sanna Hedrén
Lärares socioemotionella relationskompetens som en buffert för barns utveckling av emotionell självreglering i förskolan – en modell för utveckling av lärarstudenters förmåga att stödja barns emotionella självreglering, Katarina Nilfyr
Vad hände i en forskningscirkelpraktik i ljuset av teorin om praktikarkitekturer? Möjligheter och begränsningar för kunskapsutveckling i en forskningspraktik, Maria Olsson
T:29 Normer och värden i pedagogisk praktik, sal 15:221
Att undervisa i normkritik - en oxymoronisk utmaning, Lovise Brade
Theory in practice: a pragmatist perspective on boys' school situation and the role of teaching, Ingela Stenberg
Någonstans mellan hela tiden och aldrig – elever talar om sexualitet och relationer i skolan, Emma Axinder
Sexuella trakasserier från vårdtagare: Hur bidrar Vård- och omsorgsprogrammet till att de fortgår? Maria Hedlin
T:30 Professioner i utveckling, sal 15:226
The Development of two Social Learning Spaces –Where the LEAs and principals meet, Sofie Lökholm
Kruttant, expert eller kritisk vän? Rektorers och lärares erfarenheter av lärosätens externa stöd i en lokal skolutvecklingsprocess, Susanne Mellerskog
Utveckla praxis tillsammans: En aktionsforskningsstudie med rektorer i småkommuner som medforskare, Emma Nilsson
Naturvetenskap och tematisk undervisning i förskolan – förskollärarstudenters examensarbeten, Andreas Redfors
T:31 Uppdrag, utbildningsideal och iscensättning, sal 15:227
Utbildningsideal i förskoleklass. Lärares tolkningar av förskoleklassens uppdrag, Malin Furhoff
Towards an Extended Curriculum - The Teaching of Socio-emotional Skills, Charlotta Nordqvist
Kursutvärderingspolicy i ämneslärarutbildning - Avsikter, iscensättning och verkningar, Serjon Qorri
Change Laboratory: Ett verktyg för att stödja och studera förbättringsprocesser, Lilyana Thorsager
T:32 Literacy som pedagogiskt arbete - om literacyteoriernas potential i forskning inom pedagogiskt arbete, Egeninitierat symposium, sal, 15:326
Didaktiska reflektioner i läsförståelseundervisning, Elin Eriksson
Fokus på skrivande i religionskunskap, Emma Björemark
Mitt i smeten - med multimodal socialsemiotisk teori och ett designorienterat perspektiv på elevers literacies, Annelie K. Johansson
Den digitala kontextens betydelse: Mellanstadielärares kompetenser i att stötta elever i arbetet med texter, Kristian B. Kjellström
Tillbaka till programmet för PA 2025.