Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt utvecklingscentrum
  4. Konferenser och seminarieserier
  5. Nationell konferens i pedagogiskt arbete PA 2025
  6. Program nationell konferens i pedagogiskt arbete...
  7. Sessionsprogram session 4, nationell konferens i pedagogiskt arbete 2025
  1. HKR
  2. Samverkan
  3. Regionalt...
  4. Konferenser och...
  5. Nationell konferens i...
  6. Program nationell...
  7. Sessionsprogram session...

Sessionsprogram session 4, nationell konferens i pedagogiskt arbete 2025

Session 4

Torsdag 21 augusti kl. 11.00-12.30

T:25 Specialpedagogik utifrån elevers, lärares och handledares perspektiv, sal 14:220

Omdömesförmåga som praktisk klokhet i handledning i specialpedagogiska frågor: nödvändigheten av både teoretisk och praktisk kunskap, Susanne Hansson

Lärares attityder till särskild begåvning och hur dessa kan påverka elevers mående, Nadine Huchthausen

Handledares och handleddas uppfattning om vad specialpedagogisk grupphandledning i förskolan bör innebära och värdet av den relaterat till begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet, Veronica Semelius Granevald

Elevers uppfattning av specialpedagogiskt stöd på kommunal vuxenutbildning, Åsa Werme

T:26 Perspektiv på ämnesdidaktik och pedagogiska ämneskunskaper, sal 14:221

Etableringen av svenskämnesdidaktik som akademiskt professionsfält, Bengt-Göran Martinsson

Geografilärares (T)PCK i relation till kartanvändning i 2020-talets högstadieklassrum, Joakim Söderström

Samhällskunskapslärares Pedagogical Content Knowledge i antropocen, Emil Mörk

Kritiska aspekter för gymnasieelevers förståelse för enhetscirkeln – Ett variationsteoretiskt perspektiv, Christian Thifors

T:27 Didaktiska överväganden och lärarprofession, sal 14:227

Sociomatematiska normers påverkan för lärares didaktiska val i sin undervisning, Christina Svensson

Behovet av ett lärarprofessionsperspektiv: Kritiska perspektiv på teorianvändning inom nordisk historiedidaktisk forskning, Mikael Berg Hedström

Utveckling av matematikläraridentitet. En studie av levd erfarenhet under och efter kompletterande pedagogisk utbildning, Annette Mitiche

Gratis undervisningsmaterial i naturvetenskapsundervisning och lärares didaktiska överväganden, Ylva Setterby


T:28 Teori och praktik i ömsesidig påverkan, sal 14:320

Inte antingen eller: Mot en integrerad förståelse av teori och empiri i lärande och forskning, Jörgen Dimenäs

Teori och praktik i växelverkan- hur teori kan bidra till att lyfta och utveckla fritidshemspraktikens frågor, Sanna Hedrén

Lärares socioemotionella relationskompetens som en buffert för barns utveckling av emotionell självreglering i förskolan – en modell för utveckling av lärarstudenters förmåga att stödja barns emotionella självreglering, Katarina Nilfyr

Vad hände i en forskningscirkelpraktik i ljuset av teorin om praktikarkitekturer? Möjligheter och begränsningar för kunskapsutveckling i en forskningspraktik, Maria Olsson

T:29 Normer och värden i pedagogisk praktik, sal 15:221

Att undervisa i normkritik - en oxymoronisk utmaning, Lovise Brade

Theory in practice: a pragmatist perspective on boys' school situation and the role of teaching, Ingela Stenberg

Någonstans mellan hela tiden och aldrig – elever talar om sexualitet och relationer i skolan, Emma Axinder

Sexuella trakasserier från vårdtagare: Hur bidrar Vård- och omsorgsprogrammet till att de fortgår? Maria Hedlin

T:30 Professioner i utveckling, sal 15:226

The Development of two Social Learning Spaces –Where the LEAs and principals meet, Sofie Lökholm

Kruttant, expert eller kritisk vän? Rektorers och lärares erfarenheter av lärosätens externa stöd i en lokal skolutvecklingsprocess, Susanne Mellerskog

Utveckla praxis tillsammans: En aktionsforskningsstudie med rektorer i småkommuner som medforskare, Emma Nilsson

Naturvetenskap och tematisk undervisning i förskolan – förskollärarstudenters examensarbeten, Andreas Redfors

T:31 Uppdrag, utbildningsideal och iscensättning, sal 15:227

Utbildningsideal i förskoleklass. Lärares tolkningar av förskoleklassens uppdrag, Malin Furhoff

Towards an Extended Curriculum - The Teaching of Socio-emotional Skills, Charlotta Nordqvist

Kursutvärderingspolicy i ämneslärarutbildning - Avsikter, iscensättning och verkningar, Serjon Qorri

Change Laboratory: Ett verktyg för att stödja och studera förbättringsprocesser, Lilyana Thorsager


T:32 Literacy som pedagogiskt arbete - om literacyteoriernas potential i forskning inom pedagogiskt arbete, Egeninitierat symposium, sal, 15:326

Didaktiska reflektioner i läsförståelseundervisning, Elin Eriksson

Fokus på skrivande i religionskunskap, Emma Björemark

Mitt i smeten - med multimodal socialsemiotisk teori och ett designorienterat perspektiv på elevers literacies, Annelie K. Johansson

Den digitala kontextens betydelse: Mellanstadielärares kompetenser i att stötta elever i arbetet med texter, Kristian B. Kjellström

Tillbaka till programmet för PA 2025.

 

Uppdaterad: 2025-06-25 av Sofie Hardö

Sidansvarig: Anette Emilson

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025