Kunskapsbedömning inom anpassade skolformer 7,5 hp
Högskolan Kristianstad erbjuder på uppdrag av Skolverket en kurs för utbildade lärare som är verksamma inom anpassad skola, anpassad gymnasieskola eller komvux som anpassad utbildning med start höstterminen 2025.
Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng och ges på 12,5% studietakt med digitala träffar under höstterminen 2025-vårterminen 2026. Tid och datum för träffar presenteras inom kort.
Syfte
Kursens övergripande syfte är att erbjuda en allmändidaktisk kompetensutveckling om kunskapsbedömning inom den anpassade skolan och stärka kvalitén i undervisningen oavsett ämne eller ämnesområden. Syftet är vidare att stärka undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Målgrupp
Utbildade lärare som är verksamma inom någon av de anpassade skolformerna.
Innehåll
- Bedömning utifrån olika aspekter: samhälleligt /skolperspektiv samt individuellt perspektiv .
- Summativ/formativ bedömning och undervisning.
- Kollegialt bedömningsarbete.
- Kunskapsbedömning utifrån ett lärandeperspektiv, identifiera framsteg, urskilja styrkor och utvecklingsbehov hos elever inom den anpassade skolan oavsett ämne eller ämnesområde.
- Kunskapsbedömning utifrån ett omsorgsperspektiv.
- Kunskapsbedömning i relation till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF ).
- Kollaborativ lektionsutveckling.
- Etik: konsekvenser av bedömning.
- Nationella bedömningsstöd, deras syfte och pedagogiska frågeställningar.
- Portfolioarbete: utveckla en portfolio, där du som lärare får möjlighet att samla strategier för bedömning och reflektera över den egna bedömningspraktiken, avsikten är att möjliggöra kontinuerlig självutvärdering och förbättring av praktiken.
Kursplan
Kursplan SPB10U Kunskapsbedömning inom anpassade skolformer 7,5 hp finns här.
Ansökan
Kursen har lokal ansökan. Ansökan sker i formulär nedan senast 12 juni 2025. Antal deltagare är begränsat, max 50 platser. Ansökan kan stänga tidigare om fullt. Ansökan kan förlängas om det finns platser kvar. Formell antagning och urval sker av Skolverket. Antagningsbesked eller reservplaceringsbesked går ut till alla sökande. Vi tillämpar först till kvarn.
Personuppgifterna i formuläret krävs för registrering i studiedokumentationssystemet Ladok. Kontaktuppgift till rektor krävs då rektor intygar behörighetskravet utbildad lärare samt verksam inom någon av de anpassade skolformerna.
Kursens utbildare
Malena Östlund, universitetsadjunkt i specialpedagogik, kursansvarig lärare och seminarieledare.
Helena Sjunnesson, universitetsadjunkt i specialpedagogik och seminarieledare.
Anders Jönsson, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik, föreläsare.
Kamilla Klefbeck, biträdande lektor, specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, föreläsare.
Daniel Östlund, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik, föreläsare.