Kunskapsbedömning inom anpassade skolformer 7,5 hp
Högskolan Kristianstad erbjuder på uppdrag av Skolverket en kurs för utbildade lärare som är verksamma inom anpassad skola, anpassad gymnasieskola eller komvux som anpassad utbildning med start höstterminen 2024.
Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng och ges på 12,5% studietakt med sex (6) digitala träffar förlagda till eftermiddagstid under höstterminen 2024-vårterminen 2025. Tid vid träff: klockan 13.15-16.15. Preliminära datum för träffar är 5/9, 17/10, 21/11 (delprov 1: 19/12) 2024, 30/1, 13/3 och 8/5 (delprov 2: Portfolio 22/5) 2025.
Syfte
Kursens övergripande syfte är att erbjuda en allmändidaktisk kompetensutveckling om kunskapsbedömning inom den anpassade skolan och stärka kvalitén i undervisningen oavsett ämne eller ämnesområden. Syftet är vidare att stärka undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Målgrupp
Utbildade lärare som är verksamma inom någon av de anpassade skolformerna.
Innehåll
- Bedömning utifrån olika aspekter: samhälleligt /skolperspektiv samt individuellt perspektiv .
- Summativ/formativ bedömning och undervisning.
- Kollegialt bedömningsarbete.
- Kunskapsbedömning utifrån ett lärandeperspektiv, identifiera framsteg, urskilja styrkor och utvecklingsbehov hos elever inom den anpassade skolan oavsett ämne eller ämnesområde.
- Kunskapsbedömning utifrån ett omsorgsperspektiv.
- Kunskapsbedömning i relation till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF ).
- Kollaborativ lektionsutveckling.
- Etik: konsekvenser av bedömning.
- Nationella bedömningsstöd, deras syfte och pedagogiska frågeställningar.
- Portfolioarbete: utveckla en portfolio, där du som lärare får möjlighet att samla strategier för bedömning och reflektera över den egna bedömningspraktiken, avsikten är att möjliggöra kontinuerlig självutvärdering och förbättring av praktiken.
Kursplan
Kursplan SPB10U Kunskapsbedömning inom anpassade skolformer 7,5 hp finns här.
Ansökan
Kursen har lokal antagning, ansökan är stängd. Antal deltagare är begränsat till max 50, vi tillämpar först till kvarn. Antagningsbesked eller reservplaceringsbesked har gått ut till alla sökande.
Personuppgifterna i formuläret krävs för registrering i studiedokumentationssystemet Ladok. Kontaktuppgift till huvudman/rektor krävs då huvudmannen intygar behörighetskravet utbildad lärare samt verksam inom någon av de anpassade skolformerna.
Kursens utbildare
Kamilla Klefbeck, universitetslektor i specialpedagogik, kursansvarig lärare och seminarieledare.
Helena Sjunnesson, universitetsadjunkt i specialpedagogik och seminarieledare.
Anders Jönsson, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad.