Kunskapsbedömning inom anpassade skolformer 7,5 hp
Högskolan Kristianstad erbjuder på uppdrag av Skolverket en kurs för utbildade lärare som är verksamma inom anpassad skola, anpassad gymnasieskola eller komvux som anpassad utbildning med start höstterminen 2023 (utbildade lärare verksamma inom grundsärskolan, gymnasiesärskolan och komvux som särskild utbildning tills begreppsändringen träder i kraft 2 juli 2023).
Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng och ges på 12,5% studietakt med sex (6) digitala träffar förlagda till eftermiddagstid under höstterminen 2023-vårterminen 2024.
Syfte
Kursens övergripande syfte är att erbjuda en allmändidaktisk kompetensutveckling om kunskapsbedömning inom den anpassade skolan och stärka kvalitén i undervisningen oavsett ämne eller ämnesområden. Syftet är vidare att stärka undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Målgrupp
Utbildade lärare som är verksamma inom någon av de anpassade skolformerna.
Innehåll
- Bedömning utifrån olika aspekter: samhälleligt /skolperspektiv samt individuellt perspektiv .
- Summativ/formativ bedömning och undervisning.
- Kollegialt bedömningsarbete.
- Kunskapsbedömning utifrån ett lärandeperspektiv, identifiera framsteg, urskilja styrkor och utvecklingsbehov hos elever inom den anpassade skolan oavsett ämne eller ämnesområde.
- Kunskapsbedömning utifrån ett omsorgsperspektiv.
- Kunskapsbedömning i relation till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF ).
- Kollaborativ lektionsutveckling.
- Etik: konsekvenser av bedömning.
- Nationella bedömningsstöd, deras syfte och pedagogiska frågeställningar.
- Portfolioarbete: utveckla en portfolio, där du som lärare får möjlighet att samla strategier för bedömning och reflektera över den egna bedömningspraktiken, avsikten är att möjliggöra kontinuerlig självutvärdering och förbättring av praktiken.
Kursplan
Kursplan är under utveckling.
Ansökan
Kursen har lokal antagning, ansökan sker i formulär nedan senast 19 juni 2023. Antal deltagare är begränsat till max 50, vi tillämpar först till kvarn. Personuppgifterna i formuläret krävs för registrering i studiedokumentationssystemet Ladok. Kontaktuppgift till huvudman/rektor krävs då huvudmannen intygar behörighetskravet utbildad lärare samt verksam inom någon av de anpassade skolformerna.
Kursens utbildare
Kamilla Klefbeck, universitetslektor i specialpedagogik, kursansvarig lärare och seminarieledare.
Helena Sjunnesson, universitetsadjunkt i specialpedagogik och seminarieledare.
Mona Holmqvist, docent i pedagogik och professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad.
Anders Jönsson, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Daniel Östlund, docent och biträdande professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.