K3-Projekt
För att stärka den svenska högskolesektorns kapacitet för samverkan med det omgivande samhället genomför svenska universitet och högskolor gemensamt en stor satsning. Satsningen finansieras av Vinnova och drivs gemensamt av svenska universitet och lärosäten.
Högskolan Kristianstad deltar i fem K3-projekt, som finansieras av Vinnova, för utveckling av lärosätenas samverkanskapacitet. Projekten handlar om strategiska partnerskap.
SPETS
SPETS (Strategiska partnerskap för effektiv och transparent samverkan) ska bidra till att öka de 16 medverkande lärosätenas förmåga att på ett strukturerat, målinriktat och kommunikativt sätt skapa långsiktiga och värdefulla relationer med strategiskt viktiga, utvalda externa aktörer, vilket på sikt skapar högre kvalitet och relevans i utbildning och forskning.
MUSA
Hållbara och kvalitetsdrivna samverkansarenor är viktiga för att utveckla en långsiktig samverkan mellan universitet, högskolor och andra samhällsaktörer. Den samverkan är av stort intresse, inte minst i en tid då stora samhällsförändringar ställer ökande krav på kunskapsutbyte och förmågan att lösa problem tillsammans.
OMAR
Det övergripande målet och syftet med projektet är att utifrån ett tydligt omvärldsfokus utveckla kunskapen om omvärldens roll för arenor och framgångsfaktorer för samverkansarenor utifrån en omvärldskontext. Vidare är målet och syftet att i projektet tillsammans med externa partners stärka samverkanskapaciteten hos deltagande lärosäten och vidareutveckla de befintliga arenor som finns hos lärosätena.
AGERA
Detta projekt samlar åtta svenska universitet och högskolor med syftet att utveckla våra lärosätens samverkanskapacitet för att, i förlängningen, stärka våra bidrag till Agenda 2030 och uppfyllandet av de globala målen. Det övergripande målet är att utveckla arbetssätt för lärosäten som, med Agenda 2030 och de globala målen som ramverk, länkar samman interna processer för samverkan med verktyg för att utvärdera och följa upp effekter av samverkan.
MerUt
Inom projektet MERUT (Metoder Relevansbedömning Utbildning) samarbetar sju lärosäten för att ta fram metoder och verktyg för att synliggöra och bedöma utbildningars samhällsrelevans. Projektet kommer att inkludera en dialog med externa aktörer och lyfta fram tidigare erfarenheter och goda exempel på samverkan kring relevansbedömning. Genom att diskutera själva relevansbegreppet och jämföra våra erfarenheter av olika tillvägagångssätt för att bedöma utbildningars relevans ur ett samhällsperspektiv syftar projektet ytterst till att utveckla lärosätenas kvalitetssystem.
MerSam
Samverkan och samarbeten med övriga samhället och samhällsintressenter inom områdena forskning, utbildning och innovation utgör en allt viktigare aspekt av högre utbildning. Trots ett ökat fokus på samverkan inom högre lärosäten så finns det väldigt lite kunskap och riktlinjer kopplat till praxis för hur samverkan och samverkansskicklighet ska värderas och bedömas. Forskare, såväl som lärosäten, söker nu utveckla riktlinjer, processer och strukturer samt praxis för värdering och bedömning av samverkansskicklighet. Projektet, MerSam – Meritvärde av samverkansskicklighet, syftar till att bidra till detta arbete och föra fram diskussionen nationellt.