Personcentrerad triagering och telefonrådgivning 3 hp
Den här kursen vänder sig till dig som är verksam sjuksköterska inom primärvården eller motsvarande, och som vill utveckla grundläggande kunskaper inom triagering och telefonrådgivning. Kursen passar både dig som är ny inom området och dig med erfarenhet som vill fördjupa dina kunskaper utifrån tidigare yrkeserfarenheter.
Vad säger tidigare deltagare?
"Fantastiska föreläsare! Bra diskussioner, bra mix mellan samtalsprocess och medicinsk kunskap!"
"Föreläsarna hade ett fantastiskt engagemang och var otroliga att lyssna på! Det märktes att de hade verklig erfarenhet från vården."
"Jättebra kurs för både nya och erfarna sjuksköterskor. Fint utbyte med andra studenter/kollegor under kursen. Positivt lärande."
"Väldigt bra föreläsningar kring samtalsprocessen och ABCDE/medicinska bedömningar."
Kursinnehåll
Kursen är indelad i fyra moduler enligt följande:
Modul 1: Triagering, telefonrådgivning och beslutsstöd
- Vad är triagering och varför behövs det? Fokus på telefonrådgivning och mottagning inom primärvården
- Vem har rätt till vård?
- Triagering utifrån Rådgivningsstöd (RGS webb)/beslutsstöd. Hur är det uppbyggt – och vad styr?
- Att rapportera enligt SBAR
- Dokumentation
- Vanliga orsaker till misstag, fallgropar och avvikelser
- Teamsamverkan och dess funktion och potential.
Modul 2: Medicinska aspekter vid triagering
- Svåra och potentiellt ”farliga” symtom/diagnoser, ovanliga tillstånd. Hur ställer man rätt frågor?
- Vad skiljer det vanliga från det ovanliga? Hur förhindra misstag i triageringsnivå och handläggning?
- Suicid – och suicidprevention – hur ställer man frågor och bemöter svaren?
- Våld i nära relationer – hur uppmärksamma, ställa rätt frågor och hantera?
Modul 3: Personcentrerat möte och kommunikation
- Hur bemöta patienter på bästa sätt utifrån ett personcentrerat förhållningssätt och skapa trygghet?
- Samtalsmetodik – och konsten att ställa bra frågor
- Arbeta med tolk
- Hur sätta gränser och samtidigt bidra till delaktighet och egenansvar?
- Patientens autonomi – och tillgång till egen journal
- Hur hantera och bemöta patienters kunskap och erfarenheter från sociala medier/internet tex?
- De svåra samtalen – när personen är arg, frustrerad eller väldigt ledsen.
Modul 4: Praktisk tillämpning och examination
- Simuleringsövningar utifrån patientfall, både live och telefonledes
- Efter Modul 1, 2 och 3; digital hemuppgift kopplad till RGS webb och självreflektion
- Aktivt deltagande vid simulering och efterföljande diskussion.
Praktisk information
Kursstart omgång 3: 24-25 september, 8 oktober och 15 oktober.
Kurssstart omgång 4: 12-13 november, 26 november och 3 december.
Studieform: Kursen läses under fyra heldagar på Högskolan Kristianstad, varvat med egna studier. Varje kurs omfattar 4 veckor.
Kursplan: Personcentrerad triagering och telefonrådgivning, 3 hp
Förkunskaps- och behörighetskrav
Legitimerad sjuksköterska eller motsvarande.
Kursavgift och anmälan
Kurskostnad är 13 675 kr/ deltagare, moms tillkommer.
Kursavgiften faktureras arbetsgivaren av Högskolan Kristianstad.
Anmälan görs via anmälningsformular nedan. Anmälan är bindande, ersättare kan utses av arbetsgivaren. Ta del av information kring hur vi hanterar dina personuppgifter innan du anmäler dig och godkänner att du har tagit del av informationen.
Urval
Kursen genomförs som uppdragsutbildning. Anmälningarna hanteras i den ordning de inkommer i formulär nedan, först till kvarn tillämpas. Antagningsbesked skickas till deltagare efter sista anmälningsdagen.