Personcentrerad triagering och telefonrådgivning 3 hp
Har du någon i din personalstyrka som behöver stärka sin kompetens inom triagering och telefonrådgivning?
Välkommen med din anmälan för höstens kuser!
Högskolan Kristianstad erbjuder denna kurs till dig som är verksam sjuksköterska inom primärvården eller motsvarande. Kursen ger dig grundläggande kunskap i triagering och telefonrådgivning, men är även för dig som har arbetat ett tag och som vill fördjupa dig med utgångspunkt i de erfarenheter du har.
Våra tidigare deltagare säger så här om kursen:
"Fantastiska föreläsare! Bra diskussioner! Bra mix mellan samtalsprocess och medicinsk kunskap!"
"Föreläsarna som hade ett fantastiskt engagemang och är otroliga att lyssna på!"
"Tyckte den var jättebra för både nya och erfarna ssk. Fint utbyte med andra studenter/kollegor under kursen. Positivt lärande."
"Verksamma föreläsare som pratar om olika ämnen ute i riktiga och aktuella arbetsplatser."
"Väldigt bra föreläsningar kring samtalsprocessen och ABCDE/medicinska bedömningar."
Kursinnehåll
Kursen är indelad i fyra moduler enligt följande:
Modul 1: Triagering, telefonrådgivning och beslutsstöd
- Vad är triagering och varför behövs det? Fokus på telefonrådgivning och mottagning inom primärvården
- Vem har rätt till vård?
- Triagering utifrån Rådgivningsstöd (RGS webb)/beslutsstöd. Hur är det uppbyggt – och vad styr?
- Att rapportera enligt SBAR
- Dokumentation
- Vanliga orsaker till misstag, fallgropar och avvikelser
- Teamsamverkan och dess funktion och potential.
Modul 2: Medicinska aspekter vid triagering
- Svåra och potentiellt ”farliga” symtom/diagnoser, ovanliga tillstånd. Hur ställer man rätt frågor?
- Vad skiljer det vanliga från det ovanliga? Hur förhindra misstag i triageringsnivå och handläggning?
- Suicid – och suicidprevention – hur ställer man frågor och bemöter svaren?
- Våld i nära relationer – hur uppmärksamma, ställa rätt frågor och hantera?
Modul 3: Personcentrerat möte och kommunikation
- Hur bemöta patienter på bästa sätt utifrån ett personcentrerat förhållningssätt och skapa trygghet?
- Samtalsmetodik – och konsten att ställa bra frågor
- Arbeta med tolk
- Hur sätta gränser och samtidigt bidra till delaktighet och egenansvar?
- Patientens autonomi – och tillgång till egen journal
- Hur hantera och bemöta patienters kunskap och erfarenheter från sociala medier/internet tex?
- De svåra samtalen – när personen är arg, frustrerad eller väldigt ledsen.
Modul 4: Praktisk tillämpning och examination
- Simuleringsövningar utifrån patientfall, både live och telefonledes
- Efter Modul 1, 2 och 3; digital hemuppgift kopplad till RGS webb och självreflektion
- Aktivt deltagande vid simulering och efterföljande diskussion.
Kursplan
Personcentrerad triagering och telefonrådgivning, 3 hp
Kurstid
Kursen ges som uppdragsutbildning under fyra heldagar på Högskolans campus varvat med egna studier. Varje kurs omfattar 4 veckor.
Kursomgång 2: 7-8 maj, 21 maj och 28 maj.
Kursomgång 3: 24-25 september, 8 oktober och 15 oktober.
Kursomgång 4: 12-13 november, 26 november och 3 december.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Legitimerad sjuksköterska eller motsvarande.
Kursavgift och anmälan
Kurskostnad är 13 675 kr/ deltagare, moms tillkommer.
Kursavgiften faktureras arbetsgivaren av Högskolan Kristianstad.
Anmälan görs via anmälningsformular nedan. Anmälan är bindande, ersättare kan utses av arbetsgivaren.
Urval
Kursen genomförs som uppdragsutbildning. Anmälningarna hanteras i den ordning de inkommer i formulär nedan, först till kvarn tillämpas. Antagningsbesked skickas till deltagare efter sista anmälningsdagen.
GDPR
Ta del av information kring hur vi hanterar dina personuppgifter innan du anmäler dig nedan och godkänner att du har tagit del av informationen.