Personcentrerad triagering och telefonrådgivning 3 hp
Högskolan Kristianstad erbjuder denna kurs till dig som är verksam sjuksköterska inom primärvården eller motsvarande. Kursen ger dig grundläggande kunskap i triagering och telefonrådgivning, men är även för dig som har arbetat ett tag och som vill fördjupa dig med utgångspunkt i de erfarenheter du har.
Välkommen med din anmälan för 2025!
Innehåll
Kursen är indelad i fyra moduler enligt följande:
Modul 1: Triagering, telefonrådgivning och beslutsstöd
- Vad är triagering och varför behövs det? Fokus på telefonrådgivning och mottagning inom primärvården
- Vem har rätt till vård?
- Triagering utifrån Rådgivningsstöd (RGS webb)/beslutsstöd. Hur är det uppbyggt – och vad styr?
- Att rapportera enligt SBAR
- Dokumentation
- Vanliga orsaker till misstag, fallgropar och avvikelser
- Teamsamverkan och dess funktion och potential.
Modul 2: Medicinska aspekter vid triagering
- Svåra och potentiellt ”farliga” symtom/diagnoser, ovanliga tillstånd. Hur ställer man rätt frågor?
- Vad skiljer det vanliga från det ovanliga? Hur förhindra misstag i triageringsnivå och handläggning?
- Suicid – och suicidprevention – hur ställer man frågor och bemöter svaren?
- Våld i nära relationer – hur uppmärksamma, ställa rätt frågor och hantera?
Modul 3: Personcentrerat möte och kommunikation
- Hur bemöta patienter på bästa sätt utifrån ett personcentrerat förhållningssätt och skapa trygghet?
- Samtalsmetodik – och konsten att ställa bra frågor
- Arbeta med tolk
- Hur sätta gränser och samtidigt bidra till delaktighet och egenansvar?
- Patientens autonomi – och tillgång till egen journal
- Hur hantera och bemöta patienters kunskap och erfarenheter från sociala medier/internet tex?
- De svåra samtalen – när personen är arg, frustrerad eller väldigt ledsen.
Modul 4: Praktisk tillämpning och examination
- Simuleringsövningar utifrån patientfall, både live och telefonledes
- Efter Modul 1, 2 och 3; digital hemuppgift kopplad till RGS webb och självreflektion
- Aktivt deltagande vid simulering och efterföljande diskussion.
Kursplan
Personcentrerad triagering och telefonrådgivning, 3 hp
Kurstid
Kursen ges som uppdragsutbildning under fyra heldagar på Högskolans campus varvat med egna studier. Varje kurs omfattar 4 veckor.
Plats
Högskolan Kristianstad
Förkunskaps- och behörighetskrav
Legitimerad sjuksköterska eller motsvarande.
Kursavgift
Kurskostnad är 13 675 kr/ deltagare, moms tillkommer.
Kursavgiften faktureras arbetsgivaren av Högskolan Kristianstad.
Anmälan
Anmälan görs via anmälningsformular nedan, markera i formuläret vilken kursomgång som avses. Anmälan är bindande, ersättare kan utses av arbetsgivaren.
Kursomgång 1- 2025: 5-6 mars, 19 mars och 26 mars.
Kursomgång 2- 2025: 7-8 maj, 21 maj och 28 maj.
Urval
Kursen genomförs som uppdragsutbildning. Anmälningarna hanteras i den ordning de inkommer i formulär nedan, först till kvarn tillämpas. Antagningsbesked skickas till deltagare efter sista anmälningsdagen.
GDPR
Ta del av information kring hur vi hanterar dina personuppgifter innan du anmäler dig nedan och godkänner att du har tagit del av informationen.