”Man ska vara beredd att bidra med sig själv”
Att driva en avdelning i ständig förändring ställer stora krav på ledarskapet. Renée Carlsson kände att hon behövde påfyllning i form av kunskap och inspiration, och anmälde sig till MBA-utbildningen. Både hon och företaget tycker att investeringen var värd varenda krona.
Under det gångna året har Renée Carlsson följt MBA-programmet, och hon har en hälsning till arbetsgivare som funderar på att satsa på utbildningen: ”Det betalar sig snabbt. Det är värt varenda timme och varenda krona”.
Renée Carlsson har en mångårig bakgrund inom ledarskap och kommunikation. För sex år sedan tillträdde hon posten som hållbarhets- och kommunikationschef på Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad. Hon beskriver hur hennes arbete förändrats med tiden.
– Numera behövs både bredare kunskap och mer spetskompetens inom mina olika ansvarsområden. Hållbarhetsfrågorna har till exempel kommit att omfatta mer juridik, granskning och kontroll. Och i dag kretsar kommunikation mycket kring digital marknadsföring.
När hon dessutom fick ansvar för ett nytt område, att utveckla bolagets trygghetsarbete, kände hon ett stort behov av att fylla på sin kompetens. Hon hade vid flera tillfällen läst om MBA-programmet, men var osäker på om hennes arbetsgivare verkligen var beredd att investera i denna utbildning för hennes räkning.
– Det fanns ju många andra chefer, som var yngre än jag, som bolaget kanske ville satsa på. Men vår VD tvekade faktiskt inte när frågan kom. ”Om du satsar din tid i detta, så ska vi investera pengarna”.
”Miljön bidrar framför allt till att man blir oerhört fokuserad på uppgiften.”
I slutet av förra hösten drog MBA-utbildningen i gång med den första internatvistelsen. Tio deltagare med vitt skilda bakgrunder skulle tillbringa ett par dagar med varandra och med lärarna.
– Självklart känner man sig privilegierad att få vistas i vackra omgivningar. Men miljön bidrar framför allt till att man blir oerhört fokuserad på uppgiften, säger Renée Carlsson.
Vid varje tillfälle togs ett nytt tema upp, där deltagarna skulle diskutera och analysera frågorna och dela med sig av egna erfarenheter.
– Man måste vara beredd att bidra med sig själv, både med sin kompetens och sina tillkortakommanden. På så vis blir det spänst i diskussionerna.
Vare sig det handlade om produktutveckling, marknadskommunikation eller ekonomi, så upplevde Renée Carlsson ständigt nya infallsvinklar.
”Man får så många verktyg som hjälper en att fatta välgrundade beslut i vardagen.”
– Jag fick en eller flera aha-upplevelser vid varenda kurstillfälle. Och redan från början fanns saker jag kunde ta med mig i mitt dagliga arbete, både på avdelningen och i ledningsgruppen. Så investeringen lönade sig redan från dag ett. Utöver de gemensamma träffarna erbjöds deltagarna också individuella coachningssamtal, där de fick reflektera över den personliga utvecklingen.
– Det var nyttigt att få ventilera frågor om vad som hände med mig själv, som människa och som chef. Det har gett ett nytt självförtroende, som bland annat gjort att jag blivit bättre på att ställa tydliga frågor för att verkligen förstå vad jag förväntas fatta beslut om för att komma vidare. När komplexa frågor dykt upp på hennes skrivbord har hon kunnat återvända till de olika teman som behandlats under utbildningen.
– Man får så många verktyg som hjälper en att fatta välgrundade beslut i vardagen. Även hennes chef har lagt märke till att Renée Carlsson stärkts av utbildningen och att hon bidrar på ett nytt sätt i ledningsgruppen. Nu har deltagarna fått sitt kursintyg, men för Renée Carlsson och hennes kurskamrater känns det inte som en slutpunkt – snarare en början.
– Jag känner att jag kan bidra med många bra saker de kommande åren, och också förmedla denna kunskap till kommande chefer i bolaget. Nu ser jag verkligen fram emot att testa nya idéer och tankar och se vart de bär hän.
Text och foto: Kerstin Weman Thornell