"Jag valde Lärarlyftet för elevernas skull"
Helt okej, varken mer eller mindre. Så beskriver NO-läraren Björn Klingnäs sina egna kemilektioner. Men sedan han började studera på Lärarlyftet vid Högskolan Kristianstad har både kemikunskaperna och lusten att undervisa vuxit, och han upplever en ny trygghet som lärare.
Sedan i höstas studerar Björn Klingnäs på Lärarlyftet parallellt med arbetet som NO-lärare på Almåsskolans högstadium.
När 37-årige Björn Klingnäs själv gick på högstadiet var kemi knappast något favoritämne.
– Ärligt talat; jag tyckte att det var fruktansvärt tråkigt. Det kändes svårt och abstrakt. Även om lärarna säkert gjorde sitt bästa, så förmådde de aldrig förklara ämnet så att jag kunde ta det till mig.
Det var först i vuxen ålder, då han fördjupade sig i biologi, som intresset för kemi vaknade till liv. Efter många års arbete i hälsobranschen bestämde Björn Klingnäs sig för att sadla om och bli lärare. Han läste in KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, och fick jobb på Almåsskolans högstadium i Lindome för snart tre år sedan.
– Det ångrar jag inte en sekund. Inte bara för att det är en stabil arbetsmarknad, utan för att det oftast är ett helt fantastiskt jobb.
"Jag började fundera över hur jag kunde säkerställa att eleverna verkligen fick de kunskaper de skulle ha. Jag ville ju ge dem det bästa jag kunde."
Till vardags undervisar han åttor och nior i matematik och i alla NO-ämnen. Men ibland har han känt att kemilektionerna lämnat mer att önska.
Den gängse uppfattningen om kemi är att det är ett svårbegripligt och abstrakt ämne.
– Det handlar ofta om små enheter som man inte ens kan se i mikroskop, vilket gör ämnet ganska klurigt. Jag började fundera över hur jag kunde säkerställa att eleverna verkligen fick de kunskaper de skulle ha. Jag ville ju ge dem det bästa jag kunde.
Han hade redan hört talas om Lärarlyftet, och när han tittat närmare på upplägget vid HKR bestämde han sig för att söka in till den ett och ett halvt år långa distansutbildningen, med inriktning mot kemi.
De två första delkurserna i höstas tog avstamp i kemins grunder, från periodiska systemet, via molbegreppet och gaslagar till termokemi och elektrokemi.
– Vissa saker kände jag förstås igen, annat var nytt. Men det var på en betydligt högre nivå än var våra elever befinner sig.
I anknytning till varje delkurs har studenterna tillbringat tre dagar på campus för att omsätta kunskaperna i praktiken.
– Dessa träffar har varit väldigt värdefulla. Vi har bland annat gjort laborationer som jag sedan kunnat använda direkt i klassrummet tillsammans med mina elever.
"Jag kan ge mig in i diskussioner på ett nytt sätt, och det är lättare att hitta olika vägar att förklara saker för eleverna."
Björn Klingnäs har valt att fortsätta arbeta heltid, samtidigt som han studerat på halvfart under lediga stunder. Han märker hur lusten och inspirationen att hålla kemilektioner i skolan har vuxit ju mer han lärt sig.
– Även om mina kunskaper var okej tidigare, känner jag mig definitivt tryggare. Jag kan ge mig in i diskussioner på ett nytt sätt, och det är lättare att hitta olika vägar att förklara saker för eleverna.
Nu ser han fram emot kommande kurs på Högskolan Kristianstad, där de ska djupdyka i kemididaktik. Då får de ytterligare kunskap om lärandeprocessen och förhoppningsvis också strategier de kan använda i klassrummet.
– Eftersom jag själv inte gillade kemi i högstadiet, men senare upptäckte hur intressant det faktiskt var, så vet jag att man kan hitta olika ingångar för att väcka nyfikenheten.
En av nycklarna till förståelse är laborationerna, där eleverna själva får arbeta med sina sinnen. En annan är att föra ner kemin på vardagsnivå – något som kommer att utvecklas under den sista delkursen i vardagskemi.
"Mitt korta och koncisa råd är: Bara gör det!"
Björn Klingnäs tror och hoppas att han, efter avklarad utbildning, får ännu fler kemilektioner på schemat. Till kollegor som funderar på att anmäla sig till lärarlyftet har Björn Klingnäs enbart uppmuntran att komma med.
– Oavsett om man vill få större kunskap i själva ämnet, eller behöver extra inspiration i undervisningen, så tycker jag att man ska ta steget. Mitt korta och koncisa råd är: Bara gör det!
Text: Kerstin Weman Thornell
Foto: Privat