Studieuppehåll, anstånd och avbrott
Ibland kan du som student hamna i en situation som gör att du inte kan påbörja eller fullfölja studierna. På denna sida ser du olika sätt hur du kan gå tillväga.
Anstånd med studiestarten
Vad gör jag om jag inte kan påbörja min utbildning?
Om du som har antagits till en utbildning och av särskilda skäl inte kan påbörja dina studier kan du ansöka om anstånd med studiestarten. Ett beslut om anstånd med studiestarten innebär att du får påbörja studierna vid ett senare, i beslutet bestämt, tillfälle.
De regler som gäller och hur din ansökan hanteras framgår av Regler och anvisningar för anstånd med studier för antagna(pdf, 32 kB) Du ansöker om anstånd på Ansökan om anstånd, blankett(pdf, 48 kB)
När ska min ansökan ha inkommit?
Ansökan bör ha inkommit senast det datum då kursen eller programmet startar. Innan du fyller i och skickar in din ansökan, läs Regler och anvisningar för anstånd med studier för antagna(pdf, 32 kB)
Måste jag tacka ja till min plats på utbildningen?
Du som har blivit antagen till en utbildning och vill ansöka om anstånd måste tacka ja till din plats på det sätt som framgår av antagningsbeskedet. Observera att du inte ska registrera dig om du ansöker om anstånd med studiestarten.
Studieuppehåll
Vad gör jag om jag behöver ta ett uppehåll i påbörjade studier?
Om du som läser på en utbildning behöver ta ett uppehåll i studierna kan du ansöka om studieuppehåll. Ett beslut om studieuppehåll innebär att du garanteras rätt att återkomma till utbildningen vid en senare, i beslutet bestämd, tidpunkt.
De regler som gäller och hur din ansökan hanteras framgår av Regler och anvisningar för studieuppehåll(pdf, 86 kB) Du ansöker om studieuppehåll på Ansökan om studieuppehåll, blankett(pdf, 49 kB)
Vad händer om utbildningen förändrats under tiden jag har studieuppehåll?
Om det har skett större förändringar i utbildningen under studieuppehållet, kan det krävas kompletteringar för att få fortsätta.
Vad händer med mitt studiemedel vid ett studieuppehåll?
Ett studieuppehåll påverkar ditt studiemedel. Du ansvarar själv för att kontakta CSN och meddela studieuppehåll.
Studieavbrott
Vad gör jag om jag behöver avbryta mina studier?
Studieavbrott innebär att du avsäger dig din plats. Om du avbryter dina studier får du bara återkomma till utbildningen i mån av plats. Du meddelar studieavbrott på Anmälan om studieavbrott, blankett(pdf, 517 kB)
Här lämnar du din ansökan
Du kan lämna din ansökan till receptionen i hus 7, mejla den till student@hkr.se eller skicka med vanlig post till Studentcenter, Högskolan Kristianstad, 29188 Kristianstad.