Synpunkter och klagomål
Högskolan försöker erbjuda en arbetssituation som känns bra för dig som student. Eftersom det är en stor arbetsplats för både studenter och medarbetare händer det ibland att allt inte fungerar som vi har tänkt, och ibland kan missförstånd uppstå. Här kan du läsa mer om hur du kan få stöd eller hjälp för att reda ut problemet.
Högskolans ambition är att hantera de problem som uppstår genom dialog mellan närmast berörda. I många fall rör klagomålen om missförstånd eller något som går enkelt att åtgärda. Om du är missnöjd med något som gäller din utbildning kontaktar du i första hand berörd lärare/kursansvarig, programområdesansvarig eller avdelningschef. Om klagomålet behöver utredas och högskolan behöver ta ett formellt ställningstagande i saken, så kommer ett formellt ärende att initieras.
Innan du som student lämnar klagomål eller synpunkter som kan göra oss bättre är det viktigt att du känner till vad som gäller i olika situationer. Högskolan är en myndighet och verksamheten styrs av ett antal lagar och förordningar, till exempel Högskolelagen och Högskoleförordningen. Du kan kontakta studentombudet via Studentkåren (kräver inget kårmedlemskap) eller klagomålsansvarig på avdelningen för Utbildningsstöd för att få mer vägledning om hur du ska gå vidare.