Synpunkter och klagomål
Innan du som student lämnar klagomål eller synpunkter som kan göra oss bättre är det viktigt att du känner till vad som gäller i olika situationer. Högskolan är en myndighet och verksamheten styrs av ett antal lagar och förordningar, till exempel Högskolelagen och Högskoleförordningen.
Utöver lagar och förordningar finns lokala regler och tillämpningar som gäller för Högskolan Kristianstad i studentrelaterade ärenden, se Rättigheter och skyldigheter.
Om du har frågor eller funderingar kring de lagar som gäller din utbildning är du välkommen att kontakta Studentkåren, som arbetar för att din utbildning och din utbildningstid ska bli så bra som möjligt. Om du anser att Högskolan Kristianstad har brutit mot någon lag eller annan regel inom högskoleområdet kan du anmäla det till Universitetskanslersämbetet.
Under rubriken Klagomålshantering längre ner på denna sida kan du se hur du gör för att lämna synpunkter eller klagomål till högskolan.
Nedan angiven rutinen för klagomål i utbildningsrelaterade ärenden omfattar inte följande:
- Ärenden som rör diskriminering eller kränkning enligt diskrimineringslagen. Till information om vart du ska vända dig i frågor om diskriminering eller kränkning.
- Ärenden som rör behörighetsgranskning och antagning, studieuppehåll, anstånd med studiestart, tillgodoräknande av tidigare studier, begäran om befrielse från obligatoriskt utbildningsmoment, ändring av betygsbeslut samt avslag på begäran att få ut examens eller kursbevis. För information om vart du ska vända dig i dessa frågor, se Rättigheter och skyldigheter.
- Disciplinärenden (enligt 10 kap 3 § HF). Till information om vart du ska vända dig i frågor om disciplinärenden.
Klagomålshantering
Steg 1. Om du är missnöjd med något som gäller din utbildning kontaktar du i första hand berörd lärare/kursansvarig eller programansvarig. Om missnöjet avser stödverksamheten kontaktar du i första hand ansvarig chef. I många fall kan problemen lösas genom dialog med berörda.
Steg 2. Om du inte har fått gehör för dina synpunkter eller klagomål och vill gå vidare i ärendet kontaktar du studentombudet eller studentskyddsombudet via Studentkåren (det kräver inget kårmedlemskap).
Steg 3. Du som student har möjlighet att själv, eller tillsammans med ombudet, lämna en formell skrivelse om synpunkter och klagomål. Det gör du på blanketten Synpunkter och klagomål. Ärendet bereds och hanteras sedan av Gruppen för studentklagomål. Gruppen består av representant från Studentkåren och Studentcenter. Övriga berörda yrkesgrupper adjungeras in baserat på ärendets art.
Flöde vid högskolans hantering av klagomål, bild(pdf, 1381 kB)
Synpunkter på saker som skulle behöva utvecklas eller förbättras
För oss på Högskolan Kristianstad är du som student en viktig medaktör i arbetet med att utveckla och höja verksamhetens kvalitet. Dina åsikter är viktiga och vägledande för vårt arbete.
Om du som student vill lyfta fram saker i vår verksamhet som du upplever fungerar men skulle behöva utveckling eller förbättras, då har du möjlighet att framföra dina synpunkter till oss genom att fylla i blanketten Synpunkter och klagomål. Ärendet bereds av Studentcenter och arbetet med utveckling och förbättring inom berörda verksamhetsområden sker tillsammans med ansvarig verksamhetsföreträdare.