Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Utbildning
  3. Student på HKR
  4. Rättigheter och skyldigheter
  5. Resultat och betyg
  6. Riktlinjer för registrering och betygsrapportering
  1. HKR
  2. Utbildning
  3. Student på HKR
  4. Rättigheter och...
  5. Resultat och betyg
  6. Riktlinjer för...

Riktlinjer för registrering och betygsrapportering

Dessa Riktlinjer för registrering och betygsrapportering är beslutade 2019-11-11, reviderade 2020-03-16, 2023-02-27. Diarienummer 2019-112-641.

1. Registrering på fristående kurser

1.1 Registrering

Inför kursstart genomför studenten sin självregistrering på Ladok via Studentportalen. Självregistreringen öppnar en vecka före kursstart och stänger oftast dagen för kursintroduktion.

För att självregistreringen ska fungera måste studenten vara antagen och behörig till kursen. Student, villkorligt behörig till utbildning, måste senast vid kursstart uppfylla sin behörighet för att kunna ta erbjuden plats i anspråk.

Programområdesansvarig kan bevilja undantag (dispens) om student läst behörighetsgivande kurs föregående eller innevarande termin.

Antagen student som inte registrerar sig inom angiven tid mister sin plats. Om det finns platser kvar kallas eventuella reserver.

En treveckorskontroll läggs automatiskt in som en uppgift i Canvas. I studentportalen visas en notis när treveckorskontrollen är öppen och student kan där klicka på en direktlänk till uppgiften i Canvas. Studenter som svarar Ja stannar kvar i kurserna. De studenter som svarar Nej tas bort från kursen på måndag efter tredje kursveckans slut. Avbrottsdatum bakåtdateras för att det ska registreras som ett tidigt avbrott. Gör studenten inget aktivt val noteras ett tidigt avbrott i Ladok. Det är endast studenter som finns kvar i utbildningen efter tre veckor som genererar helårsstudentpeng (HST), se nedan under "Avbrott".

Om student anser sig blivit felaktigt struken vid treveckorskontrollen tas tidigt avbrott bort från Ladok och studenten får åter tillgång till kursytan i lärplattformen Canvas. Observera att detta inte är en möjlighet om studenten aktivt svarat Nej vid treveckorskontrollen.

1.2 Avbrott

Student som avbryter sina studier inom tre veckor, och som under denna tid inte blivit godkända på något delmoment, ska avregistreras med "Tidigt avbrott på kurs". Student som avbryter sina studier inom tre veckor och som har blivit godkänd på något delmoment ska avregistreras med "Avbrott på kurs". Student som avbryter sina studier efter tre veckor ska avregistreras med "Avbrott på kurs". Vikten av att avregistrera är dels vår skyldighet men möjliggör även för studenterna som har avbrutit kursen inom tre veckor (tidigt avbrott) att kunna söka om kursen igen utan att få besked om att kontakta fakulteten för möjligheten att slutföra kursen.

2. Registrering på kurser inom program

2.1 Registrering

Inför programstart - termin 1 - genomför studenten sin självregistrering på kurs/kurser inom programmet på Ladok via Studentportalen. Självregistreringen öppnar en vecka före terminsstart och stänger oftast dagen för terminsstart. När studenten registrerat sig blir programmet pågående i Ladok.

Student, villkorligt behörig till utbildning, måste senast vid terminsstart uppfylla sin behörighet för att kunna ta erbjuden plats i anspråk. Antagen student som inte registrerar sig inom angiven tid mister sin plats. Om det finns platser kvar kallas eventuella reserver. Registrering inför termin 2 och framåt sker på samma sätt som inför termin 1. Detta innebär att tentamen/arbeten ska vara inlämnade vid examinationstillfälle som erbjudits före kursstart. Bedömande lärare har därefter 15 arbetsdagar på sig att rätta aktuell tentamen/arbete så att eventuell behörighet kan styrkas. Student som inväntar besked om tentamen/arbeten som varit inlämnade innan kursstart har möjlighet att delta i undervisning som inte examineras. Undantag från denna regel kan gälla vid kurs som kräver särskild planering, exempelvis kurs där VFU anges i kursplanen eller examensarbete.

Dekan på aktuell fakultet kan bevilja undantag (dispens) om student inte uppfyller de formella behörighetskraven. Ansökan om dispens från behörighetsvillkor för tillträde till kurs inom program

2.2 Avbrott på program

Student som avbryter ett utbildningsprogram ska avregistreras med "Avbrott på program". Anmälan om studieavbrott på program 

2.3 Avbrott på kurs inom program

En treveckorskontroll läggs automatiskt in som en uppgift i Canvas. I studentportalen visas en notis när treveckorskontrollen är öppen och student kan där klicka på en direktlänk till uppgiften i Canvas. Studenter som svarar Ja stannar kvar i kurserna. De studenter som svarar Nej tas bort från kursen på måndag efter tredje kursveckans slut. Avbrottsdatum bakåtdateras för att det ska registreras som ett tidigt avbrott. Gör studenten inget aktivt val noteras ett tidigt avbrott i Ladok. Det är endast studenter som finns kvar i utbildningen efter tre veckor som genererar helårsstudentpeng (HST).

Om student anser sig blivit felaktigt struken vid treveckorskontrollen tas tidigt avbrott bort från Ladok och studenten får åter tillgång till kursytan i lärplattformen Canvas. Observera att detta inte är en möjlighet om studenten aktivt svarat Nej vid treveckorskontrollen.

Om kurs inte påbörjats läggs återbud in.

Student som avbryter sina studier inom tre veckor, och som under denna tid inte blivit godkända på något delmoment, ska avregistreras med "Tidigt avbrott på kurs".

Student som avbryter sina studier inom tre veckor och som har blivit godkänd på något delmoment ska avregistreras med "Avbrott på kurs". Student som avbryter sina studier efter tre veckor ska avregistreras med "Avbrott på kurs".

3. Fortsättningsregistrering på fristående kurser och kurser inom program

För kurser som går över terminsgränserna måste en fortsättningsregistrering göras vid ny termin. Samma regler för självregistrering gäller både vid förstagångs-, och fortsättningsregistrering.

4. Omregistrering

Student som behöver läsa om vissa moment för att bli godkänd på kursen kontaktar studieadministrationen på berörd fakultet för besked om anmälan. Omregistreringar räknas utöver det budgeterade platsantalet.
Tillämpningsdokument – kursplaners giltighetstid dnr 065/10.

4.1 Omregistrering på fristående kurs

Student som behöver läsa om vissa moment för att bli godkänd på kursen kontaktar studieadministrationen på berörd fakultet för besked om anmälan. Vanligtvis behöver ansökan om prövning om slutförande av tidigare påbörjad kurs inkomma senast den 15/4 respektive 15/10 inför nästkommande termin.

Programområdesansvarig avgör om det är möjligt att slutföra kursen.

Om studenten får beviljat att slutföra tidigare påbörjad kurs omregistreras studenten och får tillgång till sitt studentkonto igen och annat som tillhör kursen.

Information om anmälan för omtentamen till en salstentamen finns på högskolans webbplats under tentamen.

4.2 Omregistrering på programkurs

Student som behöver läsa om vissa moment för att bli godkänd på kursen kontaktar studieadministrationen på berörd fakultet för besked om anmälan. Vanligtvis behöver ansökan om prövning om slutförande av tidigare påbörjad kurs inkomma senast den 15/4 respektive 15/10 inför nästkommande termin.

Programområdesansvarig avgör om det är möjligt att slutföra kursen.

Om studenten får göra annat än endast salstentamen i kursen ska det upprättas en individuell studieplan via studie- och karriärvägledaren på berörd fakultet. Detsamma gäller om studenten får följa undervisningen.

Om studenten får beviljat att slutföra tidigare påbörjad kurs omregistreras studenten och får tillgång till sitt studentkonto igen och annat som tillhör kursen.

Information om anmälan för omtentamen till en salstentamen finns på högskolans webbplats under tentamen.

5. Studieuppehåll

Beviljat studieuppehåll registreras i Ladok. Mer information finns i högskolans Regler och anvisningar för studieuppehåll på högskolans webbplats under rättigheter och skyldigheter.

6. Betygsrapportering

Det är lärare som rapporterar betyg i Ladok. Där ska betyg och examinationsdatum samt i de fall det finns en examensarbetestitel anges. Examinationsdatum är för salstentamen det datum tentamen gjordes och vid inlämningsuppgift sista inlämningsdatum.

Det är utsedd examinator för kurstillfället som attesterar betyg i Ladok.

När bedömningen har gjorts att delprovet är underkänt ska det markeras med U i Ladok.


Vid beslut om tillgodoräknande som läggs in i Ladok kommer betyget på delprovet/ kursen att bli TG (tillgodoräknad). För student som fått delprov tillgodoräknat kan detta få konsekvenser för vilket slutbetyg studenten kan få på kursen.

Betygen ska rapporteras så snart ett delprov eller en hel kurs är klar.

I de fall en kurs innehåller mer än ett delprov ska ett slutbetyg rapporteras i Ladok av i kursen utsedd person när alla ingående delprov är godkända. Examinator attesterar slutbetyg utifrån beslutad kursplan.

Bedömande lärare och examinator kan vara en och samma person.

Vid begäran utfärdas kursbevis, studieintyg alternativt examensbevis till studenten.

Detta beslut ersätter beslut med dnr 2016-1121-63.

 

Uppdaterad: 2025-03-07 av Annette Vikner

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025