Gå direkt till innehåll.
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Utbildning
  3. Student på HKR
  4. Rättigheter och skyldigheter
  1. HKR
  2. Utbildning
  3. Student på HKR
  4. Rättigheter och...

Anstånd, studieuppehåll och avbrott

Ibland kan du som student hamna i en situation som gör att du inte kan påbörja eller fullfölja studierna. På denna sida ser du olika sätt hur du kan gå tillväga.

Anstånd med studiestarten

Vad gör jag om jag inte kan påbörja min utbildning?
Om du som har antagits till en utbildning och av särskilda skäl inte kan påbörja dina studier kan du ansöka om anstånd med studiestarten. Ett beslut om anstånd med studiestarten innebär att du får påbörja studierna vid ett senare, i beslutet bestämt, tillfälle.

De regler som gäller och hur din ansökan hanteras framgår av Riktlinjer och handläggning för anstånd (pdf, 1079 kB). Innan du fyller i och skickar in din ansökan är det viktigt att du läser riktlinjerna. Högskolan rekommenderar att du ansöker om anstånd via en särskild ansökningsblankett som högskolan tillhandahåller på hemsidan för att säkerställa att de uppgifter som behövs för ärendets handläggning kommer in på ett samlat sätt och för att underlätta rättssäker bedömning av ärendet samt minimera handläggningstiden. Ansökan om anstånd, blankett (pdf, 49 kB)

När ska min ansökan ha inkommit?

Ansökan bör ha inkommit senast det datum då kursen eller programmet startar. 

Måste jag tacka ja till min plats på utbildningen?

Du som har blivit antagen till en utbildning och vill ansöka om anstånd måste tacka ja till din plats på det sätt som framgår av antagningsbeskedet. Observera att du inte ska registrera dig om du ansöker om anstånd med studiestarten.

Studieuppehåll

Vad gör jag om jag behöver ta ett uppehåll i påbörjade studier?
Om du som läser på en utbildning behöver ta ett uppehåll i studierna kan du ansöka om studieuppehåll. Ett beslut om studieuppehåll innebär att du garanteras rätt att återkomma till utbildningen vid en senare, i beslutet bestämd, tidpunkt.

De regler som gäller och hur din ansökan hanteras framgår av Regler och anvisningar för studieuppehåll (pdf, 86 kB). Högskolan rekommenderar att du ansöker om studieuppehåll via en särskild ansökningsblankett som högskolan tillhandahåller på hemsidan för att säkerställa att de uppgifter som behövs för ärendets handläggning kommer in på ett samlat sätt och för att underlätta rättssäker bedömning av ärendet samt minimera handläggningstiden. Om din ansökan avser uppehåll under en pågående termin, behöver du i din ansökan ange från vilket datum du önskar ditt studieuppehåll ska gälla ifrån. Observera då att du endast kan ansöka om studieuppehåll från datumet efter ditt sista betyg registrerades i Ladok. Ansökan om studieuppehåll, blankett (pdf, 133 kB)

Inför ansökan om studieuppehåll rekommenderar högskolan dig att kontakta studie- och karriärvägledare för vägledning och råd. 

Vad händer om utbildningen förändrats under tiden jag har studieuppehåll?

Om det har skett större förändringar i utbildningen under studieuppehållet, kan det krävas kompletteringar för att få fortsätta.

Vad händer med mitt studiemedel vid ett studieuppehåll?

Ett studieuppehåll påverkar ditt studiemedel. Du ansvarar själv för att kontakta CSN och meddela studieuppehåll.

Studieavbrott på program

Vad gör jag om jag behöver avbryta mina studier?

Studieavbrott innebär att du avsäger dig din plats. Om du avbryter dina studier får du bara återkomma till utbildningen i mån av plats. Högskolan rekommenderar att du anmäler studieavbrott via en särskild studieavbrottsblankett som högskolan tillhandahåller på hemsidan för att säkerställa att de uppgifter som behövs för ärendets handläggning kommer in på ett samlat sätt och för att underlätta rättssäker bedömning
av ärendet samt minimera handläggningstiden. Anmälan om studieavbrott, blankett (pdf, 517 kB)

Om du känner dig osäker på om du vill avbryta dina studier, kontakta studie- och karriärvägledare för vägledning och råd.
Dina skäl kan innebära att du istället har möjlighet att ansöka om ett studieuppehåll.

Studieavbrott på fristående kurs

Om ditt studieavbrott avser en fristående kurs, mejla student@hkr.se med uppgifter om vilken kurs det gäller, samt från vilket datum du vill vi ska registrera ditt avbrott.

Här lämnar du din ansökan

Du kan lämna din ansökan till receptionen i hus 7, mejla den till student@hkr.se eller skicka med vanlig post till Studentcenter, Högskolan Kristianstad, 29188 Kristianstad.
Tänk på -om du mejlar oss dokument från onedrive,
kommer vi inte kunna gå vidare med ditt ärende förrän vi har fått behörighet att öppna filen/filerna.

  • E-post: student@hkr.se
  • Telefon studieadministration
  • Studievägledare
  • Riktlinjer och handläggning för anstånd (pdf, 1079 kB)
  • Regler och anvisningar för studieuppehåll (pdf, 86 kB)
  • Ansökan om studieuppehåll blankett (pdf, 133 kB)
  • Anmälan om studieavbrott, blankett (pdf, 517 kB)
  • Ansökan om anstånd (pdf, 49 kB)
Uppdaterad: 2022-11-25 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Sidansvarig: {{pageresponsible.Name}} {{pageresponsible.Name}}
Kortadress: www.hkr.se/anstand-studieuppehall-avbrott
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Rapportera missförhållanden, visselblåsning

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2023
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Rapportera missförhållanden, visselblåsning

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2023