Ansökan om studieuppehåll
Vad gör jag om jag behöver ta ett uppehåll i påbörjade studier?
Om du som läser på en utbildning behöver ta ett uppehåll i studierna kan du ansöka om studieuppehåll. Ett beslut om studieuppehåll innebär att du garanteras rätt att återkomma till utbildningen vid en senare, i beslutet bestämd, tidpunkt.
De regler som gäller och hur din ansökan hanteras framgår av Handläggningsordning för anstånd och studieuppehåll (pdf, 265 kB). Högskolan rekommenderar att du ansöker om studieuppehåll via en särskild ansökningsblankett som högskolan tillhandahåller på hemsidan för att säkerställa att de uppgifter som behövs för ärendets handläggning kommer in på ett samlat sätt och för att underlätta rättssäker bedömning av ärendet samt minimera handläggningstiden. Om din ansökan avser uppehåll under en pågående termin, behöver du i din ansökan ange från vilket datum du önskar ditt studieuppehåll ska gälla ifrån. Observera då att du endast kan ansöka om studieuppehåll från datumet efter ditt sista betyg registrerades i Ladok. Ansökan om studieuppehåll.
Inför ansökan om studieuppehåll rekommenderar högskolan dig att kontakta studie- och karriärvägledare för vägledning och råd.
Vad händer om utbildningen förändrats under tiden jag har studieuppehåll?
Om det har skett större förändringar i utbildningen under studieuppehållet, kan det krävas kompletteringar för att få fortsätta.
Vad händer med mitt studiemedel vid ett studieuppehåll?
Ett studieuppehåll påverkar ditt studiemedel. Du ansvarar själv för att kontakta CSN och meddela studieuppehåll.