Synpunkter och klagomål
Högskolan Kristianstad vill erbjuda en studie- och arbetsmiljö som känns bra och trygg för alla studenter och medarbetare. Ibland kan det ändå uppstå problem, missförstånd eller situationer där saker inte fungerar som tänkt. På den här sidan får du information om hur du kan lämna synpunkter eller klagomål och vart du kan vända dig för stöd och hjälp.
Högskolans ambition är att hantera problem tidigt och konstruktivt, i nära dialog med alla berörda. Oavsett om du upplever problem med utbildningen, bemötande eller känner dig orättvist behandlad, vill vi hjälpa dig hitta rätt väg till en lösning. Alla synpunkter är viktiga och hjälper oss att förbättra verksamheten och förebygga framtida problem.
Innan du som student lämnar klagomål eller synpunk är det viktigt att du känner till vad som gäller i olika situationer. Högskolan är en myndighet och verksamheten styrs av ett antal lagar och förordningar, till exempel Högskolelagen och Högskoleförordningen. Du kan kontakta studentombudet via Studentkåren (kräver inget kårmedlemskap) eller klagomålsansvarig på avdelningen för Utbildningsstöd för att få mer vägledning om hur du ska gå vidare.