Formell anmälan eller klagomål mot Högskolan Kristianstad
Vi vill att det ska vara enkelt att lyfta synpunkter och klagomål. Vår grundinställning är att frågor bäst löses i dialog mellan dem som är direkt berörda. Ofta handlar det om missförstånd eller sådant som går att rätta till snabbt.
Om du upplever ett problem i din utbildning eller har synpunkter som du inte får gehör för, kan du göra en formell anmälan via formuläret längst ner på sidan.
För vägledning och stöd med klagomål kan du kontakta studentombudet via Studentkåren (kräver inget kårmedlemskap) eller klagomålsansvarig på avdelningen för Utbildningsstöd.
Så hanteras en formell anmälan
När du skickar in en formell anmälan:
- Diarieförs ärendet och utreds enligt förvaltningsrättsliga principer
- En särskild grupp hanterar ärendet – den består av representanter från Studentkåren, Avdelningen för utbildningsstöd och berörda personer
- Du kan bli kontaktad om vi behöver mer information
- Om någon pekas ut i ärendet får hen som regel ta del av uppgifterna och möjlighet att bemöta dem
- När ärendet är komplett fattar högskolan beslut och meddelar dig och eventuell berörd part
Du kan välja att vara anonym. Då utreder vi ärendet utifrån den information som finns, men vi har ingen möjlighet att återkoppla till dig.
Om du lämnar klagomålet muntligt till en anställd dokumenteras det som en tjänsteanteckning.