Formulär för formell anmälan och klagomål mot högskolan
Högskolans ambition är att hantera de problem som uppstår genom dialog mellan närmast berörda. I många fall rör klagomålen om missförstånd eller något som går att åtgärda.
Om du är missnöjd med något som gäller din utbildning kontaktar du i första hand berörd lärare/kursansvarig, programområdesansvarig eller avdelningschef. Om problemet kvarstår eller om du inte vet vem du ska vända dig till kan du kontakta studentombudet via Studentkåren (kräver inget kårmedlemskap) eller klagomålsansvarig på avdelningen för Utbildningsstöd.
Därefter kan du som student själv, eller tillsammans med ombudet, lämna en formell skrivelse om klagomål. Det gör du genom att fylla i formuläret som du hittar längre ner på sidan.
När du lämnar in en formell anmälan om klagomål kommer högskolan att diarieföra det du lämnar in och utreda det i enlighet med förvaltningsrättsliga principer. Efter att ärendet har beretts, hanteras detta sedan av gruppen för studentklagomål som består av representant från Studentkåren och Utbildningsstöd samt omnämnda och ansvariga personer beroende på vad klagomålet handlar om. Om det behövs kommer handläggaren att kontakta dig för att få mer information. Om en person blir anmäld kommer hen som huvudregel att få ta del av vad som kommer fram i anmälan och ge sin version av det som hänt. Efter att ärendet är komplett kommer högskolan att ta slutlig ställning i ärendet och meddela dig samt den anmälde/anmälda om ställningstagandet.
Du kan välja att vara anonym. Om du väljer att vara anonym kommer högskolan att utreda ärendet utifrån de uppgifter som högskolan har tillgång till men vi kommer inte kunna återkoppla till dig när du är anonym. Om du väljer att lämna in klagomålet muntligen till en anställd gör vi en tjänsteanteckning.