Blivande gastronom och nässelproducent konserverar våren!
Om man googlar på nässlor dyker det upp ord som vitaminbomb, laddade med mineraler och så kommer förstås hälsorecepten från trendiga mattidningar. Men det utgår ifrån att man kommer ihåg att plocka de små brännande rackarna på våren och dessutom torka dem för konservering.
Jättenyttigt men kräver kunskap och plats. Då kan det kännas lite enklare att få hem dem torkade i en fin glasburk att ta fram och återigen få känna våren under näsan. Detta har Henning, gastronomistudent och entreprenör tagit fasta på och levererar torkade, pulveriserade nässlor på burk runt om i Sverige. Nässlorna plockas omsorgsfullt för hand, blad för blad, på föräldrarnas tre ekologiska gårdar i Östergötland där han har sin odling och torkutrustning.
– Jag vill att man ska känna en doft av hö och vår när man använder mina nässlor. Men också att man ska känna att man har gjort något bra för både sig själv, miljön och landsbygden.
Studier blev vägen till drömföretaget
Henning flyttade till Skåne från föräldragården utanför Kisa i Östergötland för att börja studera på Gastronomi-programmet på Högskolan. – Det var nässelidén som gjorde att jag sökte mig till Gastronomiprogrammet, eftersom det ger mig all den kompetens jag behöver för att kunna driva ett livsmedelsföretag, säger Henning.
Idén om att odla nässlor har han haft sedan barnsben. Han berättar om minnet av sin mormor som kom varje vår och plockade nässlorna som de gjorde soppa på och åt med gårdens ägg.
– Det är det som är själva grejen, att kunna ta tillvara på och använda det som växer lokalt, även ogräs. Jag vill bidra till en levande landsbygd och till att Sverige blir mer självhushållande, självklart på ett miljövänligt sätt, menar Henning.
Mormor som inspirationskälla
Nya recept och nya produkter väntar på lansering. – Jag håller på att experimentera med blåbär och nypon. Nästan allt nyponpulver som finns i butik idag kommer ifrån Sydamerika, och jag har det i mängder i hagarna i Östergötland. För ett tag sedan bjöd mormor mig på något som hon kallar för körsbärsrussin, det var fantastiskt gott och kan lätt ersätta vanliga russin som oftast kommer från Kalifornien, Grekland och Turkiet, säger Henning. Genom Högskolans och Krinovas gemensamma innovationsarena har jag både fått hjälp och pengar för att kunna dra igång min försäljning, och det är skönt att slippa ta alla studiepengar till företaget, säger Henning.
Vem är då den typiske nässelätaren?
Det är en person som är miljömedveten och nyfiken på nya gastronomiska smakupplevelser. Vad sägs som nässelpesto, nässelrisotto och nässelpasta? Hennings kunder är blandade, både vad gäller spridning i landet och i ålder.
Foto: Hennings