Ansöka om examen
När du är färdig med dina studier är det dags att ansöka om examen. Du måste själv ansöka och det gör du på det lärosäte där du har slutfört dina studier. Därefter prövas din ansökan utifrån nationella och lokala examensregler. Om ansökan godkänns utfärdas en digital examen.
Ansökan
Du ansöker om examen via Studentportalen/Ladok för studenter. Om du inte har inloggning till Ladok för studenter så kan du istället logga in på Ladok för Alumner där du loggar in med BankID. Om detta ändå inte fungerar så kan du ansöka genom att maila till examen@hkr.se och ange vilken examen du ansöker om samt att du skriver dina personuppgifter. Tänk på att du ansvarar själv för att uppgifterna i ansökan är korrekta och kompletta. Är du osäker på vad som gäller läs om vad som är viktigt att tänka på innan du ansöker och hur du kontrollerar din ansökan.
Guide för ansökan i Ladok
Instruktionsfilm om hur du ansöker om examen i Ladok
Innan du ansöker
Du ska vara helt färdig med dina studier innan du ansöker om examen. Du är själv ansvarig för att dina uppgifter är kompletta och att de kurser som ska ingå i examen är inrapporterade i Ladok.
Om du har läst ett program men vill ta med kurser som ligger utanför utbildningsplanen i examen måste du ansöka om medtagande av kurs vid den fakultet du har läst. Eventuella medtaganden ska vara godkända innan du ansöker om examen. Om du vill ha med kurser från andra lärosäten i din examen ska du vara beredd att på begäran visa upp kursintyg, kursplaner och litteraturlistor. Om du har läst fristående kurser omfattande mer än vad som ryms inom den examen du ansöker om måste du i din ansökan specificera vilka kurser som ska ingå i examen. Du kan skriva till examensavdelningen i meddelanderutan om du inte vet hur du ska göra dina val.
Kurser vars innehåll överlappar varandra helt kan inte ingå i samma examen. En kurs eller del av kurs som du fått tillgodoräknad kan inte ingå i din examen tillsammans med den kurs du grundat tillgodoräknandet på, då poängen inte kan räknas två gånger. Det kan också förekomma överlapp mellan tidigare meriter och det som tillgodoräknas. Om så är fallet får du information om det i samband med beslutet.
Kontrollera din ansökan
Innan du skickar in din ansökan om examen bör du kontrollera att:
- de kurser som ska ingå i examen har ett slutbetyg inrapporterat i Ladok samt att betyg, betygsdatum stämmer. Om något saknas ska du kontakta din fakultet.
- eventuella studier, praktik, MFS och dylikt från utlandet är registrerat i Ladok. Om något saknas ska du kontakta din fakultet.
- namn och personnummer stämmer. Om du har bytt uppgifter och detta inte är ändrat i Ladok ska detta meddelas på ansökan.
- du angett rätt examen på ansökan. Om du har läst ett program anges vilken examen programmet leder till i utbildningsplanen och om du har läst fristående kurser kan du läsa om olika examina under examenskrav och huvudområden.
- du har kryssat i både generell- och yrkesexamina om du vill ansöka om dubbla examina.
- eventuella medtaganden är inrapporterade i Ladok.
- du har specificerat vilka kurser som ska ingå i examen i det fall du har läst mer än vad som ryms inom examen eller har läst vid ett annat lärosäte. Detta gör du under övriga upplysningar.
Handläggningstid
Handläggningstiden varierar under året beroende på arbetsbelastning men är vanligtvis mellan 2-5 veckor för en komplett ansökan. Under perioderna kring terminsslut och sommaren kan handläggningstiden dock uppgå till 8 veckor.
Av rättviseskäl behandlar vi ansökningar i den ordning de inkommer. Undantag från detta är examina som krävs för ansökan om yrkeslegitimation. Handläggningstiden för dessa ligger på cirka 2 veckor.
Intyg till arbetsgivare
Du som har ansökt om examensbevis och behöver få styrkt under handläggningstiden att du uppfyller examenskraven kan få ett intyg genom att ange detta på din ansökan under övriga upplysningar eller mejla oss på examen@hkr.se.
Överklagan
En ansökan om examensbevis som avslås kan överklagas till Överklagandenämnden. Instruktioner om överklagandet bifogas om din ansökan avslås.