Forskarutbildning i vårdvetenskap
Högskolan Kristianstad bedriver forskarutbildning i ämnet vårdvetenskap inom området personcentrering för hälsa och välbefinnande.
Områdesbeskrivning
Området för forskarutbildningen är Personcentrering för hälsa och välbefinnande. Personcentrering innebär att synliggöra hela personen med fysiska, sociala, psykologiska och existentiella behov, där dennes unika perspektiv ges likvärdig giltighet som professionens perspektiv. Området Personcentrering för hälsa och välbefinnande betonar vikten av att förstå personen med sina unika behov, erfarenheter och mänskliga resurser och använda denna förståelse för att utveckla och erbjuda stöd för hälsa och välbefinnande. Personcentrering präglas av ett värdesystem som beaktar fyra etiska principer; autonomi, värdighet, integritet och sårbarhet som en inneboende aspekt av människans livsvillkor. Personcentrering har relevans i hela livsloppet, från prevention till palliation, och i de olika sammanhang där människor verkar. Forskarutbildningen byggs upp utifrån ett ramverk för personcentrering där personcentrering studeras på individ-, organisations-och samhällsnivå och där målen är hälsa och välbefinnande. Även om personcentrering har personen och dennes livssituation och dess närstående som närmaste omgivande system i fokus, så har personalens professionella och sociala kompetens, vårdens organisation och värdegrund, samt samhällets attityder och välfärdssystem central betydelse för personcentrering. Samarbete och deltagarinvolvering ingår i både personcentrering och personcentrerad forskning och är därför centrala inslag i området Personcentrering för hälsa och välbefinnande.
Ämnesbeskrivning
Ämnet för forskarutbildningen är vårdvetenskap vilket vid Högskolan Kristianstad innebär att området personcentrering för hälsa och välbefinnande studeras inom hälso‐ och sjukvård och/eller omsorgsverksamhet. Med vårdvetenskap avses att, med en helhetssyn på människan, utveckla kunskap om vård och vårdande som främjar hälsa och välbefinnande i hela livsloppet. Utgångspunkten för att utveckla sådan kunskap är att förstå hur individen upplever sin livssituation. Av särskilt intresse är människor som befinner sig i utsatta situationer, när hälsan sviktar eller när de egna resurserna är otillräckliga. Vårdvetenskap betraktas som ett ämne med relevans för olika yrkesgrupper som arbetar inom vård-och omsorgskontext.