Forskning inom ekonomi
Inom ämnesområdena företagsekonomi och nationalekonomi bedrivs vår forskning i linje med Ekonomprogrammets tre inriktningar: Redovisning och revision, Bank och finans samt Internationell marknadsföring.
Forskningen bedrivs inom forskningsmiljöerna GRIP och Frontiers in Marketing, samt inom forskningsplattformen Verksamhetsutveckling i samverkan.
Forskarna är aktiva inom affärsinformatik, affärskommunikation, entreprenörskap, ekonomistyrning, finans, finansiell ekonomi, företagspolicy och strategi, företagsstyrning, industriell ekonomi, internationell ekonomi, internationellt företagande, marknadsföring, offentlig förvaltning, organisation och ledning, redovisning, revision, verksamhetsstyrning.
Rapportserien Faculty of Business Report Series presenterar forskning och utbildning inom Fakulteten för ekonomi. Du hittar serien i Högskolan Kristianstads forskningsportal.
Forskare
Karin Alm
Retailers approach market oriented activities within the specific setting of retailing and sustainable retailing in particular
Retailers Strategic Orientation
Daniela Argento
Stimulating and hindering factors in the implementation of public sector reforms; governance and control mechanisms of public service organisations; Accounting regulation change and transition to international accounting standards; accounting and corporate disclosure practices.
Joakim Ekstrand
Health economics – economic evaluation of health and health care
Economics of education and the pedagogics and didactics of economics
Efficiency studies – the measurement of individual and organizational efficiency
Erling Emsfors
Redovisning/ekonomistyrning. Ekonomistyrning i småföretag. Interna faktorer för framgång och lönsamhet i småföretag.
Jennifer Emsfors
International Public Accounting.
Use of public accounting standards (IPSAS) within European Union agencies.
Agneta Erfors
Interorganisatoriska relationer och nyinstitutionell teori används som teoretiska referensramar i min forskning om samverkan mellan näringsliv och akademi. Denna teoribildningen är också viktig i mitt arbete med att studera affärsstödjande och affärsutvecklande organisationer. Ytterligare ett forskningsområde är kommunal verksamhetsstyrning.
Annika Fjelkner
Generic skills in business education
Business and academic writing
Fredrik Gallo
Market segmentation
Economic integration
The location of production
Kristina Genell
Organisationer och organisering.
Inriktning ledning och styrning av organisationer inom offentlig sektor, till exempel universitet.
Arbetar också med ett forskningsprojekt om generaldirektörens roll.
Giuseppe Grossi
Hybridization of Knowledge-Intensive Public Organisations (KIPOs)
The uses and users of performance information in the public sector
Glocalization of international accounting standards: private vs public sector.
Jens Hultman
Marknadsföring med särskilt fokus på industriella relationer och detaljhandelns arbete med exempelvis hållbarhet, formatutveckling och internationalisering.
Anne-Marie Jontoft
Strategisk styrning av extern kompetens i designföretag inom möbelbranschen
Lisa Källström
Platsmarknadsföring och service logik (service-based logics) med fokus på värdeskapande och interaktion. Nuvarande forskningsintresse inkluderar kommuner och deras roll i invånarnas värdeskapande processer samt hur man som medborgare skapar värde i en platskontext.
Emil Numminen
Kapitalbudgetering hos småföretag
Riskhantering hos hightechbolag
Ola Olsson
Riskhantering och värdering av högteknologiska bolag. Risk management and valuation - high tech-firms.
Håkan Pihl
New institutional economics, coordination mechanisms and coordination forms. Organisation and strategy of multinational enterprises. Economic measures in environmental policy. Cultural influenses on coordination mechanisms. Theory on institutional change.
Elin Smith
Corporate governance in different organizational forms, i.e. listed corporations, non-profit organizations, public organizations.
Corporate entrepreneurship and how it can be influenced by governance mechanisms
Public Private Partnerships
Helene Tjärnemo
Green marketing within food retailing and green consumers
Green or/and sustainable marketing communications