Frontiers in Marketing
Marknadsföring är ett dynamiskt forskningsområde som ständigt utvecklas i takt med omvärlden. I forskningsmiljön Frontiers in Marketing vid Högskolan Kristianstad samlas forskare med ett starkt engagemang och intresse för marknadsföringens utveckling och påverkan i en snabbt föränderlig värld.
Forskningsområdet marknadsföring är starkt präglat av sin praktiska förankring, där forskningen karakteriseras av överlappningar med närliggande områden, som till exempel entreprenörskap, finansiering, organisation och logistik. Forskningen inom Frontiers in Marketing präglas av både bredd och djup.
Givet den starka praktiska förankringen så har forskningsinriktningen inom marknadsföring på senare år tydligt präglats av såväl teknikutveckling (digitalisering) som globalisering (internationalisering) och klimatutmaningar (hållbarhet). Projekten inom miljön är ofta tvärvetenskapliga och integrerar perspektiv från flera områden, både inom och utanför fakultetens gränser.
Forskningsområden
Forskningen som bedrivs inom miljön kan sammanfattas i ett flertal, ofta överlappande och integrerade, forskningsområden:
- Handel (Retail)
- Varumärkesbyggande (Branding)
- Konsumtionskultur (Consumer Culture)
- Platsmarknadsföring (Place Marketing & Branding)
- Hållbarhet (Sustainability)
Medlemmar
Här hittar du medlemmar i forskningsmiljön Frontiers in Marketing.
Publikationer och projekt
Forskningsmiljöns publikationer och projekt hittar du i högskolans forskningsportal.