Ny forskningsmiljö samlar kompetens kring marknadsföring
Frontiers in Marketing är den nya forskningsmiljön vid Högskolan Kristianstad för forskare som har särskilt intresse för marknadsföring. Biträdande professor Christian Koch, som ska leda forskningsmiljön, ser en lång rad fördelar med det nya samarbetet.
Den nya forskningsmiljön inom marknadsföring, som går under benämningen Frontiers in Marketing, ger forskarna större möjligheter att utvecklas, både som grupp och som individer, menar den kommande miljöledaren Christian Koch.
Hur marknadsförs svenskt vin? Hur kan handlarna främja hållbara matvanor hos sina kunder? På vilket sätt marknadsför man varumärken genom att ta ställning i politiska och sociala frågor? Och hur väl lyckas en kommun sälja in sitt varumärke till invånare och turister? Detta är exempel på forskningsprojekt från Högskolan Kristianstad som på senare år fått uppmärksamhet utanför lärosätets väggar.
– Det händer saker på marknadsföringsområdet. Många företag och organisationer står inför nya utmaningar där bland annat hållbarhetsfrågor, digitalisering och globalisering påverkar hur de marknadsför sig själva. Och självklart är detta en utveckling som också speglas inom forskningen, säger Christian Koch.
Själv är han biträdande professor i företagsekonomi med inriktning mot just marknadsföring. Han konstaterar att marknadsföring länge haft en stark förankring på kandidat- och magisternivå vid Högskolan Kristianstad.
– På senare år har vi också nått en kritisk massa vad gäller forskare som ägnar sig åt området. Men det har saknats en riktig grupp som samlar dessa kunskaper och erfarenheter.
Främja samarbete och kunskapsutbyte
För tre år sedan började några kollegor på fakulteten diskutera möjligheterna att bilda en särskild forskningsmiljö inom marknadsföring. Tanken har varit att främja samarbete och kunskapsutbyte mellan de forskare som ägnar sig åt marknadsföringsfrågor.
I dagsläget rör det sig om ett tiotal forskare som visat intresse att ingå den nya forskningsmiljö vid Högskolan Kristianstad som fått namnet Frontiers in Marketing.
– Dessa forskare har olika kompetenser och belyser marknadsföring ur olika perspektiv, men vi vill träffas i ett sammanhang där vi kan sprida idéer, gemensamt ansöka om medel och dra nytta av varandras nätverk.
Christian Koch har främst forskat om strategier kring varumärkesbyggande, och flera av hans projekt har inbegripit stora företag och mindre företag. Detta nätverk kan komma andra forskare till nytta. På samma sätt kan andra forskares kontakter inom organisationer och kommuner vara gynnsamt för flera kollegor.
– En viktigt poäng här att skapa ett forum för kollaboration och samarbete med genom gemensamma forskningsprojekt.
En annan förhoppning med den nya forskningsmiljön är också att stärka kopplingen mellan forskning och undervisning. Christian Koch betonar att han och kollegorna inte sitter på två skilda stolar som lärare och forskare, utan de är undervisande forskare.
Detta kommer bli en mer komplett miljö för dem som forskar inom marknadsföring. För mig personligen handlar det om att komma närmare kollegorna och tillsammans föra forskningen framåt.
Skapa intresse bland studenterna
– Vi vill visa forskningens sammanhang och relevans för utbildningen. Genom seminarier redan på kandidatnivå, som kretsar kring marknadsföringsfrågor, vill vi bidra till att skapa intresse bland studenterna att fortsätta som forskare.
På nära håll kommer gruppen också att följa och stödja Ekonomiska fakultetens ansökan om att få forskarutbildningsrättigheter.
Utöver de tio forskarna vid Högskolan Kristianstad kommer forskningsmiljön också knyta till sig ett antal forskare vid andra lärosäten i Sverige och utomlands, som haft samröre med Högskolan Kristianstad.
– Flera av våra forskare bedriver projekt i samarbete med universitet i exempelvis Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. Tack vare dessa kontakter finns stora möjligheter att bjuda in gäster och föreläsare till de kommande forskarseminarierna.
Planen är att gruppen på högskolan träffas internt ett par gånger varje termin för att dela sina erfarenheter om pågående projekt. Dessutom hoppas de kunna hålla träffar med externa gäster några gånger varje termin.
Officiell start vid årsskiftet
– Detta kommer bli en mer komplett miljö för dem som forskar inom marknadsföring. För mig personligen handlar det om att komma närmare kollegorna och tillsammans föra forskningen framåt. Så det känns jättebra!
Även om informella möten pågått ett bra tag, så blir den officiella starten vid årsskiftet. Det är också då som Christian Koch tar över rodret som miljöledare.
– Från årsskiftet blir det på riktigt! Och jag ser verkligen fram emot att leda detta, och få ansvar att skapa de rutiner och processer som behövs. Framför allt ska detta bli en miljö där vi har ett givande och roligt samarbete!
Text och bild: Kerstin Weman Thornell