Forskning inom pedagogik, inklusive specialpedagogik
Inom ämnet pedagogik är utbildning, fostran, lärande, undervisning och socialisation grundbegrepp. Pedagoger studerar påverkansprocesser i formella såväl som informella sammanhang och beaktar olika analysnivåer, från individ- till samhällsnivå, samt relationer mellan nivåerna.
Pedagogikämnet vid Högskolan Kristianstad profileras mot skolans, förskolans, fritidshemmets och den högre utbildningens pedagogiska praktik samt mot frågor som rör pedagogisk professionalism.
Forskargruppen, det vill säga aktiva forskare i ämnet, fördelas på två forskningsmiljöer:
1. Forskning relationell pedagogik (FoRP) – vilken i sin tur består av två forskningsgrupper: Arbete i skolan (AiS) och Specialpedagogik (Specped)
2. Barndom, lärande, utbildning (BALU).
I miljöerna ingår forskare och lärare i ämnet samt från andra ämnen.
Ämnesgruppen i stort verkar för stärkt forskningsanknytning i grundutbildningen. Medlemmarna är verksamma inom grundlärarprogrammet, förskollärarprogrammet, ämneslärarprogrammet, yrkeslärarprogrammet, specialpedagog- och speciallärarprogrammen samt masterprogrammet i utbildningsvetenskap.
Forskare
Jonas Aspelin, professor i pedagogik
Adam Droppe, lektor
Angerd Eilard, lektor i pedagogik
Anders Eklöf, lektor
Tina Kullenberg, lektor i utbildningsvetenskap
Sara Lenninger, lektor i utbildningsvetenskap
Agneta Ljung-Djärf, biträdande professor i pedagogik
Lars-Erik Nilsson, lektor i pedagogik
Elisabeth Porath Sjöö, lektor
Susanne Thulin, lektor i pedagogik
Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik
Daniel Östlund, lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik
Andra medlemmar i ämnesgruppen
Kerstin Ahlqvist, adjunkt i specialpedagogik
Madeleine Arenhill Beckman, adjunkt i didaktik inriktning fritidshemmets verksamhet
Ingmarie Bengtsson, adjunkt i pedagogik
Annika Bondesson, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
Annette Byström, adjunkt i specialpedagogik
Lisa Finné Persson, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
Catarina Grahm, universitetsadjunkt i specialpedagogik
Ingela Friberg, adjunkt i pedagogik
Per-Ola Holmquist, adjunkt i didaktik inriktning grundskolans verksamhet förskola/förskoleklass
Caroline Karlsson, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
Carita Sjöberg-Larsson, adjunkt i didaktik
Helena Sjunnesson, adjunkt i specialpedagogik
Linda Plantin Ewe, adjunkt i specialpedagogik
Anette Persson, adjunkt i utbildningsvetenskap