Forskning inom pedagogik, inklusive specialpedagogik
Inom ämnet pedagogik är utbildning, fostran, lärande, undervisning och socialisation grundbegrepp. Pedagoger studerar påverkansprocesser i formella såväl som informella sammanhang och beaktar olika analysnivåer, från individ- till samhällsnivå, samt relationer mellan nivåerna.
Pedagogikämnet vid Högskolan Kristianstad profileras mot skolans, förskolans, fritidshemmets och den högre utbildningens pedagogiska praktik samt mot frågor som rör pedagogisk professionalism.
Forskargruppen, det vill säga aktiva forskare i ämnet, fördelas på två forskningsmiljöer:
1. Forskning relationell pedagogik (FoRP) – vilken i sin tur består av två forskningsgrupper: Arbete i skolan (AiS) och Specialpedagogik (Specped)
2. Barndom, lärande, utbildning (BALU).
I miljöerna ingår forskare och lärare i ämnet samt från andra ämnen.
Ämnesgruppen i stort verkar för stärkt forskningsanknytning i grundutbildningen. Medlemmarna är verksamma inom grundlärarprogrammet, förskollärarprogrammet, ämneslärarprogrammet, yrkeslärarprogrammet, specialpedagog- och speciallärarprogrammen samt masterprogrammet i utbildningsvetenskap.
Forskare
Jonas Aspelin, professor i pedagogik
Lena Bäckström, lektor i pedagogik inriktning psykologi
Barbro Bruce, biträdande professor
Adam Droppe, lektor
Angerd Eilard, lektor i pedagogik
Anders Eklöf, lektor
Laila Gustavsson, lektor i pedagogik
Anita Håkansson, lektor i pedagogik med inriktning pedagogiskt arbete
Agneta Jonsson, lektor i barn- och ungdomsvetenskap
Tina Kullenberg, lektor i utbildningsvetenskap
Sara Lenninger, lektor i utbildningsvetenskap
Anna Linge, lektor i pedagogik
Agneta Ljung-Djärf, biträdande professor i pedagogik
Torgny Ottosson, professor
Lars-Erik Nilsson, lektor i pedagogik
Elisabeth Porath Sjöö, lektor
Carin Roos, professor i specialpedagogik
Bo Nilsson, biträdande professor i pedagogi
Torgny Ottosson, professor i pedagogik
Susanne Thulin, lektor i pedagogik
Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik
Daniel Östlund, lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik
Andra medlemmar i ämnesgruppen
Kerstin Ahlqvist, adjunkt i specialpedagogik
Helena Andersson, adjunkt i specialpedagogik
Madeleine Arenhill Beckman, adjunkt i didaktik inr fritidshemmets verksamhet
Ingmarie Bengtsson, adjunkt i pedagogik
Annika Bondesson, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
Margrethe Brynolf, adjunkt i pedagogik
Annette Byström, adjunkt i specialpedagogik
Kamilla Klefbeck, universitetsadjunkt i specialpedagogik
Lisa Finné Persson, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
Catarina Grahm, universitetsadjunkt i specialpedagogik
Gisela Hofmann, universitetsadjunkt i pedagogik
Ingela Friberg, adjunkt i pedagogik
Ewa Gislén, adjunkt i psykologi
Pernilla Holmstedt, adjunkt i pedagogik
Per-Ola Holmquist, adjunkt i didaktik inriktning grundskolans verksamhet
Gisela Hofmann, adjunkt i pedagogik med inr. förskola/förskoleklass
Lena Jensen, adjunkt i pedagogik
Caroline Karlsson, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
Emelie Nilsson, universitetsadjunkt
Marta Palla, adjunkt i didaktik inriktning grundskolans verksamhet
Kenny Schylander, adjunkt i specialpedagogik
Carita Sjöberg-Larsson, adjunkt i didaktik
Helena Sjunnesson, adjunkt i specialpedagogik
Ann Steen, adjunkt i didaktik inriktning förskolans verksamhet
Linda Plantin Ewe, adjunkt i specialpedagogik
Anette Persson, adjunkt i utbildningsvetenskap
Bodil Örberg, adjunkt i utbildningsvetenskap