Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
hkr.se
Forskningsplattformen Hälsa i Samverkan
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Forskningsplattformen Hälsa i Samverkan
Om FPHiS
Forskare Forskare
Vetenskapliga Rådet Vetenskapliga Rådet
Samordningsgruppen Samordningsgruppen
Verksamhetens aktiviteter Verksamhetens aktiviteter
Historiskt tillbakablick Historiskt tillbakablick
Projekt
Bli ett plattformsprojekt Bli ett plattformsprojekt
Doktorander inom plattformsprojekt Doktorander inom plattformsprojekt
Tidigare doktorander inom plattformsprojekt Tidigare doktorander inom plattformsprojekt
Söka externa medel Söka externa medel
Avslutade projekt Avslutade projekt
Populärvetenskapliga sammanfattningar Populärvetenskapliga sammanfattningar
Idédatabank för studentuppsatser
Den kommunala vårdens kompetensförsörjning - Litteraturöversikt Den kommunala vårdens kompetensförsörjning - Litteraturöversikt
Svårigheter att äta - Litteraturöversikt Svårigheter att äta - Litteraturöversikt
Äldre personers upplevelse av preventiva hembesök - Litteraturöversikt Äldre personers upplevelse av preventiva hembesök - Litteraturöversikt
Preventiva hembesök i norden - Litteraturöversikt Preventiva hembesök i norden - Litteraturöversikt
Spädbarnsmassage - Litteraturöversikt Spädbarnsmassage - Litteraturöversikt
Bedömningar vid preventiva hembesök - Litteraturöversikt Bedömningar vid preventiva hembesök - Litteraturöversikt
Delaktighet och ansvar - Litteraturöversikt Delaktighet och ansvar - Litteraturöversikt
Samtal på personcentrerad grund - Empirisk studie Samtal på personcentrerad grund - Empirisk studie
Ungdomars sömnvanor - Empirisk studie Ungdomars sömnvanor - Empirisk studie
Användning av bedömningsinstrument på ett meningsfull sätt - Empirisk studie Användning av bedömningsinstrument på ett meningsfull sätt - Empirisk studie
Stress, nedstämdhet och smärta hos ungdomar - Empirisk studie Stress, nedstämdhet och smärta hos ungdomar - Empirisk studie
Hur anhörigstödjare i kommunen uppmärksammar personer i sorg - Empirisk studie Hur anhörigstödjare i kommunen uppmärksammar personer i sorg - Empirisk studie
Dansträning för äldre Dansträning för äldre
Utvärdering av personcentrerad öppenvård hos personer som talar minoritetsspråk - Empirisk studie Utvärdering av personcentrerad öppenvård hos personer som talar minoritetsspråk - Empirisk studie
Utvärdering av personcentrerad öppenvård i primärvården - Empirisk studie Utvärdering av personcentrerad öppenvård i primärvården - Empirisk studie
Skolbarns hälsa och dokumentation i journalen - Empirisk studie Skolbarns hälsa och dokumentation i journalen - Empirisk studie
Studiecirklar
Studiecirklar om personcentrering
"Låna en forskare"
FPHiS konferens 2025: Hälsa hela livet - genom samverkan mellan akademi och praktik
Rapportserien Hälsa i Samverkan
Tidskriften Sömn och Hälsa
Nyheter
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskningsplattformen Hälsa i Samverkan
  5. Projekt
  6. Populärvetenskapliga sammanfattningar
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskningsplattformen...
  5. Projekt
  6. Populärvetenskapliga...

Djupt ensam i övergången mellan barndom och vuxenliv - Ungdomars erfarenheter av existentiell ensamhet

Författare: Tide Garnow, Pernilla Garmy, Anna-Karin Edberg och Eva-Lena Einberg

Tidskrift: International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being

Existentiell ensamhet är en djup form av ensamhet som i studier bland vuxna visat sig vara förknippad med lidande, men kan innebära personlig växt om den bemöts på ett bra sätt. Syftet med studien var att undersöka ungdomars erfarenheter av existentiell ensamhet. Studien baseras på individuella intervjuer med 16 ungdomar mellan 15 och 21 år.


Resultatet visar att existentiell ensamhet bland ungdomar är relaterat till erfarenheter av att uppleva utanförskap och mellanförskap. Utanförskapet var relaterat till erfarenheter av att vara unik och därför aldrig kunna bli helt förstådd, och att vara annorlunda och därför inte passa in. Det kunde också handla om att inte känna sig delaktig eller prioriterad, eller att lämnas ensam med sina innersta tankar och känslor. Mellan-förskapet var relaterat till att känna sig vilsen och inte höra hemma någonstans, eller att ”övertänka" och slitas mellan sina tankar och  ”verkligheten". Ungdomarna ställdes inför motstridiga krav och förväntningar från sig själva och andra, och de kunde känna sig stora och små samtidigt;det kommande vuxenlivet kändes "läskigt". För att lindra lidandet försökte ungdomarna ibland att undvika jobbiga känslor och tankar genom att vara med andra eller göra saker de tyckte om. De försökte dessutom må bättre genom att göra saker som de egentligen visste inte var bra för dem och de försökte trycka undan sina känslor och tankar eller fokusera på framtiden. Flera ungdomar valde att inte dela sitt innersta med någon eftersom de var rädda för att den de delade med inte skulle finnas kvar för dem, eller så ville de inte visa sig svaga eller sårbara. De ungdomar som ändå valde att dela sitt innersta med en annan person gjorde det med någon som de kände förstod dem och som de kunde lita på. 


Existentiell ensamhet är en del av att vara människa. Det är viktigt för ungdomar att ha möjlighet att få dela sina innersta tankar och känslor med någon som de kan lita på och som kan förstå dem. Det kan dock vara svårt för professionella att upptäcka och tolka uttryck för existentiell ensamhet och därmed erbjuda adekvat stöd. Det finns en risk att vardagliga känslouttryck tolkas som sjukliga. Fördjupad kunskap behövs kring ungdomars existentiella behov för att kunna främja existentiell hälsa och förebygga psykisk ohälsa.

Vill du ha mer information? Kontakta Tide Garnow. 

 

Uppdaterad: 2023-04-18

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025