Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskningsplattformen Lärande i samverkan
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskningsplattformen...

Forskningsplattformen Lärande i samverkan

Forskningsplattformen "Lärande i samverkan" är en forskningssamverkan mellan Högskolan Kristianstad och omgivande samhälle med skollagstyrda verksamheter. 

Plattformens syfte är att utifrån praktiknära och verksamhetsrelevant forskning bidra till att utveckla undervisningen i skola och förskola. 

Forskning inom ramen för plattformen kännetecknas av hög vetenskaplig kvalitet och bedrivs i samverkan med skolor och förskolor. Forskningsprojekten ska vara relevanta för skola och/eller förskola samt generera kunskaper och erfarenheter som är möjliga att implementera i verksamheten.

Forskningsplattformen "Lärande i samverkan" verkar även för att Högskolan Kristianstad blir en attraktiv och kreativ forskningsmiljö, där praktiknära och verksamhetsrelevant forskning knuten till lärarutbildningarna byggs upp, stärks och upprätthålls.

Forskningscirklar 2025.

Bilderböcker, relationskompetens och fysisk aktivet diskuterades på forskningsmöte

Kritiskt granskande utifrån bilderböcker, relationskompetens gentemot elever med neuropsykiatriska svårigheter och ökad fysiskt aktivitet på förskolor. Det diskuterades när tre forskningscirklar träffades på Högskolan Kristianstad för att presentera sina projekt.
Projekten har finansierats av forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, där lärare och förskollärare själva utforskar sin egen praktik med en forskare som bollplank.

Linda Plantin Ewe

”Vi forskar med lärarna, istället för om dem”

Introverta flickor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning uppmärksammas inte alltid i klassrummet. Detta kan lärarna råda bot på genom att utveckla sin relationskompetens, menar Linda Plantin Ewe, forskare vid Högskolan Kristianstad. Ett samverkansprojekt ska visa hur.
– För oss forskare är det fantastiskt att få genomföra dessa projekt. Genom att komma ut på fältet och ta tillvara varandras kompetenser kan vi bygga broarna mellan akademi och praktik, säger Linda.

Bok av högskolepedagogisk debatt

Högskolepedagogisk debatt: Förskollärarstudenters examensarbete som utgångspunkt.

Hur kan ett samverkansprojekt bredda innehåll och undersökningsmetod i studenternas examensarbeten så att fler studenter väljer 1) naturvetenskapsundervisning som innehåll i sina examensarbeten, och 2) andra empiriinsamlingsmetoder?

Två händer i en sandlåda

Naturvetenskap i förskolan - nya perspektiv.

Boken handlar om varför, vad och hur sådana frågor kan ha en plats i förskolans naturvetenskap. Genom boken får du som läsare lära dig mer om hur naturvetenskap fungerar, men du får också möta många olika exempel på barns och förskollärares samtal och arbete. I boken kopplas naturvetenskap till förskolans demokratiuppdrag och till barns agens, kreativitet och nyfikenhet.

Extern
Mögligt bröd.

Buller och mögligt bröd kan väcka nyfikenhet på NO-lektionen

Traditionell NO-undervisning bygger ofta på faktaplugg och tillrättalagda laborationer. Men genom ett samverkansprojekt med en grundskola undersöker Lotta Leden och Lena Hansson tillsammans med lärarna hur mönstret kan brytas, vilket kan ge eleverna ny lust att upptäcka NO-ämnena.

Barn håller höstlöv framför ansiktet. Annie Spratt/Unsplash

Förskollärarnas examensarbeten tar ny form i NATU

Blivande förskollärare blandar sällan in naturvetenskapen i sina examensarbeten. Detta vill Marie Fridberg och hennes kollegor på Högskolan Kristianstad få ändring på. I samverkansprojektet NATU uppmuntras både studenter och lärarlag att ta ett brett grepp om naturvetenskapen.

Elever pekar på datorskärm.

”Med multimodalitet kan alla elever få blomma”

Skriftliga och muntliga prov hör till skolans rutiner. Men hur ska lärarna bedöma en ljudberättelse eller ett filmklipp som en elev åstadkommit? I sitt forskningsprojekt begav sig Petra Magnusson till en högstadieskola för att tillsammans med lärarna ta tempen på multimodaliteten i klassrummet.

Det gick inte att fullfölja begäran.

Verksamhetsledare

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Studenter på väg in på högskolans campus.

Har du ett intressant projekt?

Bli ett plattformsprojekt inom Forskningsplattformen Lärande i samverkan.
Läs mer om hur en ansökan går till och om processen från projektidé till finansierat plattformsprojekt.

Närbild boksidor, publikationer

Forskningsplattformens projekt och publikationer

Forskningsplattformen Lärande i samverkans projekt och publikationer hittar du i högskolans Forskningsportal.

Uppdaterad: 2025-05-09 av Lina Nilsson Ekedahl

Sidansvarig: Marie Fridberg

Kortadress: www.hkr.se/fplis

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025