Gå direkt till innehåll.
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskningsplattformen Lärande i samverkan
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskningsplattformen...

Forskningsplattformen Lärande i samverkan

Forskningsplattformen "Lärande i samverkan" är en forskningssamverkan mellan Högskolan Kristianstad och omgivande samhälle med skollagstyrda verksamheter. 

Plattformens syfte är att utifrån praktiknära och verksamhetsrelevant forskning bidra till att utveckla undervisningen i skola och förskola. 

Forskning inom ramen för plattformen kännetecknas av hög vetenskaplig kvalitet och bedrivs i samverkan med skolor och förskolor. Forskningsprojekten ska vara relevanta för skola och/eller förskola samt generera kunskaper och erfarenheter som är möjliga att implementera i verksamheten.

Forskningsplattformen "Lärande i samverkan" verkar även för att Högskolan Kristianstad blir en attraktiv och kreativ forskningsmiljö, där praktiknära och verksamhetsrelevant forskning knuten till lärarutbildningarna byggs upp, stärks och upprätthålls.

Bok av högskolepedagogisk debatt

Högskolepedagogisk debatt: Förskollärarstudenters examensarbete som utgångspunkt.

Hur kan ett samverkansprojekt bredda innehåll och undersökningsmetod i studenternas examensarbeten så att fler studenter väljer 1) naturvetenskapsundervisning som innehåll i sina examensarbeten, och 2) andra empiriinsamlingsmetoder?

Läs hela artikeln.
Två händer i en sandlåda

Naturvetenskap i förskolan - nya perspektiv.

Boken handlar om varför, vad och hur sådana frågor kan ha en plats i förskolans naturvetenskap. Genom boken får du som läsare lära dig mer om hur naturvetenskap fungerar, men du får också möta många olika exempel på barns och förskollärares samtal och arbete. I boken kopplas naturvetenskap till förskolans demokratiuppdrag och till barns agens, kreativitet och nyfikenhet. Läs mer och beställ boken.
Extern
Mögligt bröd.

Buller och mögligt bröd kan väcka nyfikenhet på NO-lektionen

Traditionell NO-undervisning bygger ofta på faktaplugg och tillrättalagda laborationer. Men genom ett samverkansprojekt med en grundskola undersöker Lotta Leden och Lena Hansson tillsammans med lärarna hur mönstret kan brytas, vilket kan ge eleverna ny lust att upptäcka NO-ämnena.
Barn håller höstlöv framför ansiktet. Annie Spratt/Unsplash

Förskollärarnas examensarbeten tar ny form i NATU

Blivande förskollärare blandar sällan in naturvetenskapen i sina examensarbeten. Detta vill Marie Fridberg och hennes kollegor på Högskolan Kristianstad få ändring på. I samverkansprojektet NATU uppmuntras både studenter och lärarlag att ta ett brett grepp om naturvetenskapen.
Elever pekar på datorskärm.

”Med multimodalitet kan alla elever få blomma”

Skriftliga och muntliga prov hör till skolans rutiner. Men hur ska lärarna bedöma en ljudberättelse eller ett filmklipp som en elev åstadkommit? I sitt forskningsprojekt begav sig Petra Magnusson till en högstadieskola för att tillsammans med lärarna ta tempen på multimodaliteten i klassrummet.
Närbild boksidor, publikationer

Vill du läsa fler reportage från forskningsplattformen?

Klicka dig vidare här för att läsa tidigare reportage om Forskningsplattformen Lärande i Samverkan och dess medarbetare.
Det gick inte att fullfölja begäran.

Forskningsledare

{{ staffmember.Name }}
{{ staffmember.Name }}
{{ staffmember.JobTitle }}
Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.
Visa kontaktuppgifter
E-post {{ staffmember.Email }}
Telefon {{ staffmember.Telephone }}
Digitalt möte: {{ staffmember.ZoomUrl }}
Medarbetare utomhus på högskolas campus.

Nyhetsbrev

Läs senaste nyheterna om Forskningsplattformen i vårt nyhetsbrev!
Studenter på väg in på högskolans campus.

Har du ett intressant projekt?

Bli ett plattformsprojekt inom Forskningsplattformen Lärande i samverkan.
Läs mer om hur en ansökan går till och om processen från projektidé till finansierat plattformsprojekt.
Uppdaterad: 2023-04-27 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Sidansvarig: {{pageresponsible.Name}} {{pageresponsible.Name}}
Kortadress: www.hkr.se/fplis
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Rapportera missförhållanden, visselblåsning

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2023
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Rapportera missförhållanden, visselblåsning

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2023