Studie 2 i ACCESS-projektet - lättläst

På den här sidan kan du läsa om studie 2 i ACCESS-projektet. Det är en studie där personer med IF får diskutera hur de vill att samtal om levnadsvanor ska vara. 

Vem kan vara med?
I den här studien kan personer med lindrig eller måttlig IF vara med.

Vad betyder det att vara med?
Vi träffas tre gånger.

Första gången är ett informationsmöte. Du får du lära känna forskarna. Du får mer information om hur studien går till. Sen får du fundera på om du vill vara med. Om du vill vara med blir du inbjuden till ett möte.

Andra gången träffas vi i grupp. Det är forskarna, du och några till personer
som också har intellektuell funktionsnedsättning. Det går också bra att träffa forskarna själv. Först tittar vi först på en film. Sen har vi diskussioner om att prata 
om hälsa och levnadsvanor. Forskarna ställer frågor för att få i gång diskussionen.
Du svarar bara på de frågor som du vill svara på. Om du vill får du gärna 
ta med några bilder som handlar om vad levnadsvanorna mat, röra på sig,
dricka alkohol och röka eller snusa betyder för dig.

Tredje gången är en uppföljning av det andra mötet. Då kan du berätta om du kommit på något efter förra gången som du vill säga. 

Varje träff är ca 1 timme med paus. Vi träffas där du känner dig trygg.

Vi forskarna kan använda olika sätt att förklara och kommunicera, till exempel med hjälp av bilder eller tecken.  Vi anpassar så att det blir så tydligt och tryggt som möjligt för dig.

Forskarna och expertgruppen har gått igenom allt material som används. Expertgruppen hjälper forskarna att tolka resultatet.

Hur gör jag för att vara med?
Kontakta oss på accessprojektet@hkr.se om du vill vara med! Träffarna kommer att bli under hösten 2026 eller våren 2027.

Att vara med i studien är frivilligt. Det betyder att du är bara med om du vill. Du kan sluta när du vill. Du behöver inte svara på alla frågor.

Det spelar ingen roll om du är med i studien eller inte. Du får samma vård och stöd ändå.

Får jag betalt?  
Nej. Du får inte betalt för att vara med i studien.  

Kommer vi att prata om min hälsa och mina levnadsvanor?  
Nej. I studien pratar vi inte om din hälsa. Vi pratar om hur du vill att personal ska prata om levnadsvanor och hälsa.

Vill du prata mer eller få hjälp med din hälsa och dina levnadsvanor? Då kan forskarna hjälpa dig att boka en tid på Hälsopunkten på Högskolan Kristianstad. 
Där kan du få ett gratis hälsosamtal och en hälsoundersökning.  

Vad gör ni med mina personuppgifter?
I studien samlar forskarna in information om dig. Det kallas personuppgifter. Forskarna kommer skriva vad du och andra berättar. De sparar också informationen. Du kommer att vara anonym. Det betyder att ditt namn inte kommer att synas i resultatet.

Forskarna kommer spela in möte 2 och 3 med ljud eller på video. Det är för att vi ska komma ihåg vad du och de andra säger. Dina svar skyddas så att bara forskarna kan läsa eller se dem. Dina svar kan användas i fler studier. 

Dina svar förvaras inlåsta under studien. När studien är klar sparas all data hos Högskolan Kristianstad. Högskolan Kristianstad ansvarar för dina uppgifter. Du har rätt att veta vilka uppgifter som finns om dig. Du kan be att fel rättas. Du kan också be att uppgifter tas bort. Vill du veta mer, ring Lina Behm på 044-250 39 96. Lina Behm är ansvarig forskare. Du kan kontakta dataskyddsombudet på dataskyddsombud@hkr.se.

Är du inte nöjd med hur dina uppgifter hanteras? Du kan klaga och kontakta Integritetsskyddsmyndigheten.