Studie 4 i ACCESS-projektet - lättläst

På den här sidan kan du läsa om studie 4 i ACCESS-projektet. Studien handlar om att göra en enkät om levnadsvanor lättare att förstå. Enkäten anpassas så att den passar för personer med IF. 

Vem kan vara med?
I den här studien kan personer med lindrig eller måttlig IF vara med

Vad betyder det att vara med?
Första gången är ett informationsmöte. Du får du lära känna forskarna. Du får mer information om hur studien går till. Sen får du fundera på om du vill vara med. Om du vill vara med blir du inbjuden till ett möte.

På mötet får du får se en enkät. Enkäten har frågor om levnadsvanor. Forskarna frågar vad du tycker om frågorna. De frågar också om du förstår dem. Och vad du tror att frågorna vill ta reda på.

Varje träff är ca 1 timme med paus. Vi träffas där du känner dig trygg.

Vi forskarna kan använda olika sätt att förklara och kommunicera, till exempel med hjälp av bilder eller tecken.  Vi anpassar så att det blir så tydligt och tryggt som möjligt för dig.

Forskarna och expertgruppen har gått igenom allt material som används. Expertgruppen hjälper forskarna att tolka resultatet.

Hur gör jag för att vara med?
Kontakta oss på accessprojektet@hkr.se om du vill vara med! Första träffen kommer att bli av under hösten 2026 eller våren 2027.

Att vara med i undersökningen är frivilligt. Det betyder att du är bara med om du vill. Du kan sluta när du vill. Du behöver inte svara på alla frågor.

Det spelar ingen roll om du är med i studien eller inte. Du får samma vård och stöd ändå.

Får jag betalt?  
Nej. Du får inte betalt för att vara med i studien.  

Kommer vi att prata om min hälsa och mina levnadsvanor?  
Nej. I studien pratar vi inte om din hälsa. Vi pratar om enkäten. Vill du prata mer eller få hjälp med din hälsa och dina levnadsvanor? Då kan forskarna hjälpa dig att boka en tid på Hälsopunkten på Högskolan Kristianstad. Där kan du få ett gratis hälsosamtal och en hälsoundersökning.  

Vad gör ni med mina personuppgifter?
I studien samlar forskarna in information om dig. Det kallas personuppgifter. Forskarna kommer skriva vad du och andra berättar. De sparar också informationen. Du kommer att vara anonym. Det betyder att ditt namn inte kommer att synas i resultatet.

Vi forskare kommer spela in mötet med ljud eller på video. Det är för att vi ska komma ihåg vad du och de andra säger. Dina svar skyddas så att bara forskarna kan läsa eller se dem. Dina svar kan användas i fler studier.

Dina svar förvaras inlåsta under studien. När studien är klar sparas all data hos Högskolan Kristianstad. Högskolan Kristianstad ansvarar för dina uppgifter. Du har rätt att veta vilka uppgifter som finns om dig. Du kan be att fel rättas. Du kan också be att uppgifter tas bort. Vill du veta mer, ring Lina Behm på 044-250 39 96. Lina Behm är ansvarig forskare. Du kan kontakta dataskyddsombudet på dataskyddsombud@hkr.se.

Är du inte nöjd med hur dina uppgifter hanteras? Du kan klaga och kontakta Integritetsskyddsmyndigheten.