Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Ny antologi mötesplats för barnpedagogisk och naturvetenskaplig forskning
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Ny antologi mötesplats...
16 dec. 2016 /Nyhet /Forskning

Ny antologi mötesplats för barnpedagogisk och naturvetenskaplig forskning

I antologin Naturvetenskap ur ett förskoleperspektiv möts pedagogik och naturvetenskap på ett naturligt sätt. Boken ska bli ett viktigt hjälpmedel på förskollärarutbildningen. Susanne Thulin är redaktör och ytterligare sex medarbetare från Högskolan Kristianstad har skrivit var sitt kapitel.

Susanne Thulin.Susanne Thulin, universitetslektor i pedagogik och redaktör för boken.

I samband med revideringen av förskolans läroplan 2011 fick naturvetenskap ett större utrymme i förskoleundervisningen, vilket samtidigt ställde nya krav på utbildningen av förskollärare.

– Inom förskollärarutbildningen på Högskolan Kristianstad har vi arbetat med att utveckla naturvetenskapen i undervisningen, både vad gäller val av innehåll och didaktiska anslag. Vi försöker hitta kreativa lärandeprocesser, berättar Susanne Thulin, universitetslektor i pedagogik och programområdesansvarig för förskollärarutbildningen.

Det var genom det arbetet som Susanne fick idén och tog initiativet till en bok i ämnet med titeln Naturvetenskap ur ett förskoleperspektiv. Hennes upplägg blev att bjuda in forskare från olika lärosäten, som tillsammans med lärare och forskare knutna till Högskolan Kristianstad erbjöds skriva olika kapitel i boken.

Bryter ny mark

– Boken syftar till att bryta ny mark. Det är när förskolans lärare tillsammans med barnen ska göra naturvetenskap till praktik som många frågor uppstår. Hur lär sig barn naturvetenskap? Vad är förskollärarens roll i det och hur kan det realiseras? Hur kan barns erfarenheter och föreställningar mötas och tas tillvara och samtidigt utmanas till ett fördjupat lärande? I boken vill vi erbjuda många didaktiska perspektiv som berör såväl valet av innehåll, som förhållningssätt och metoder.

Susanne Thulin menar att det är viktigt att synliggöra, diskutera och utveckla kunskaper, samt att resonera kring hur naturvetenskap som kunskapsområde i förskolan kan förstås och få sin praktiska utövning.

– Det är inte minst viktigt med tanke på att förskolan är första delen i det svenska utbildningssystemet och 97 procent av alla barn som är fyra till fem år vistas där.

– Boken blir också en mötesplats mellan barnpedagogisk och naturvetenskaplig forskning. Vi skapar samtidigt en plattform för ny kunskap. Boken erbjuder ett flertal teoretiska och praktiska redskap som kan användas i såväl undervisningen inom förskollärarutbildningen, som av yrkesverksamma förskollärare.

Text: Mikael Svensson
Foto: Fabian Rimfors

Författarna från Högskolan Kristianstad

De lärare och forskare från högskolan som medverkar i boken representerar forskargruppen Barndom, Lärande och Utbildning (BALU) och forskningsmiljön Learning in Science and Mathematics (LISMA).
Dessa är:

Susanne Thulin, universitetslektor i pedagogik, redaktör för boken

Marie Fridberg, universitetslektor i naturvetenskapens didaktik

Laila Gustavsson, förskollärare och universitetslektor i pedagogiskt arbete

Lena Hansson, biträdande professor i naturvetenskapens didaktik

Agneta Jonsson, förskollärare och fil. dr i barn- och ungdomsvetenskap

Lena Löfgren, universitetslektor i fysikdidaktik

Andreas Redfors, docent och professor i fysik – inriktning fysikdidaktik

Uppdaterad: 2018-02-13 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Jakob Nord

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025