Framgångsrikt samarbete i forskningsprojekt kräver tillitsfulla relationer
I sitt jobb som arbetsterapeut tyckte hon det var svårt att omsätta forskningsresultat till den vanliga vardagen. Detta ledde till att hon nu doktorerar i hur man bäst överbryggar problematiken, och tillsammans med tre kollegor är nu den första studien publicerad. Doktoranden Christine Etzerodt Laustsen berättar bland annat att ett framgångsrikt samarbete kräver tillitsfulla relationer mellan personal och forskare, och att det är viktigt att man har respekt för varandras kompetenser och kunskaper.
Er studie* Exploring health professionals' experiences of being involved in a research project har nyligen blivit publicerad, vad handlar den om?
– Studien handlar om hur personal inom vård och omsorg upplever att vara involverade i forsknings- och utvecklingsprojekt. I detta fall ett samarbetsprojekt kring förebyggande hembesök till äldre personer som vi på Forskningsplattformen för hälsa i samverkan genomför tillsammans med sju kommuner i nordöstra Skåne, berättar doktoranden Christine Etzerodt Laustsen.
Hur fick ni upp ögonen för att det blir bättre resultat om personalen involveras?
– Man kan minska avståndet mellan vad forskningen säger och hur man gör i praktiken, om forskare och personalen samarbetar mer i forsknings- och utvecklingsprojekt. Vi ville tränga ner i djupet med vad som händer i processen när forskare och personal samarbetar.
Vilka är de viktigaste resultaten i studien?
– Det är att ett framgångsrikt samarbete kräver tillitsfulla relationer mellan personal och forskare. Det är viktigt att man har respekt för varandras kompetenser och kunskaper. Då är det möjligt att anpassa till krav och önskemål från forskning och praktik, så forskningen blir relevant och användbar i praktiken.
Vad får resultaten för praktisk betydelse?
– Resultaten från denna studie kan vara ett stöd för forskare som önskar samarbeta med vård- och omsorgspersonal. Studien belyser den process som pågår när man samarbetar och vilka faktorer som kan påverka.
– Det har länge varit fokus på att man måste samarbete mer, men för att kunna detta måste vi också veta mer om hur vi kan samarbeta på ett framgångsrikt sätt, om målet är att skapa ny kunskap tillsammans.
Vad fick dig intresserad av detta ämne?
– Jag upplevde i mitt jobb som arbetsterapeut hur svårt det var att införa forskningsresultat i praktiken. Då jag jobbade som projektledare upplevde jag att det var viktigt att involvera de som berördes av projektet för att uppnå ett bättre resultat. Jag sökte doktorandtjänsten inom detta projekt för att jag ville lära mig mer om hur forskning och vardagsverkligheten/praktiken kan komma närmare varandra, så forskningen verkligen kommer till nytta för de som den berör.
Vilken är din bakgrund?
– Jag är arbetsterapeut och har arbetat inom kommunal vård och omsorg. Sedan har jag en master i medicinsk vetenskap och har jobbat som projektledare i utvecklingsprojekt med fokus på äldre och rehabilitering. Sedan två tillbaka är jag doktorand i hälsovetenskap vid Lunds universitet, men är anställd här vid Högskolan Kristianstad.
* Studien är en del av forskningsprogrammet UserAge som studerar hur olika grupper involveras i forskning. Programmet drivs i samverkan mellan Högskolan Kristianstad, Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet, och koordineras från Lunds universitet.
Text: Fabian Rimfors
Foto: Pixabay och privat
Anpassningsprocessen när vårdpersonal är involverade i ett forskningsprojekt.
Christine Etzerodt Laustsen, doktorand i hälsovetenskap.