Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Så blir språkliga utmaningar pedagogiska möjligheter
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Så blir språkliga...
24 nov. 2020 /Nyhet /Forskning /Samverkan

Så blir språkliga utmaningar pedagogiska möjligheter

Det är när vi utmanas som vi kan utvecklas. Men det är också då vi riskerar att känna oss otillräckliga, maktlösa och sårbara. Kanske letar vi efter problemet utanför oss själva. Ändå är det just i dessa ögonblick vi har chans att lära nytt och utvecklas. Nu har 14 författare från fyra olika lärosäten, varav åtta från Högskolan Kristianstad, gått samman för att lotsa lärare genom problemen och se möjligheterna. I boken Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning finns verktyg och arbetssätt för att förbättra undervisningen så att den blir tillgänglig för alla. Språket får inte skymma sikten för kunskapsutvecklingen!

Skolklass. Foto: Taylor Wilcox/Unsplash

Den nya boken Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning är en fortsättning och fördjupning på den prisbelönta boken Språklig sårbarhet i förskola och skola. Den nya boken vänder sig främst till lärare i grundskolans senare år, gymnasieskolan, och högre utbildning, för att möta elevers och studenters olika förutsättningar med en undervisning som är språkligt tillgänglig för alla.

Vad är sårbarhet i lärande och undervisning?

– Sårbarhet finns i allt och hos alla, men i olika avseenden och i olika omfattning. Den döljs ofta, medvetet eller omedvetet, men blir kännbar när förväntningar och krav inte står i proportion till vad man förmår i stunden, i sammanhanget eller i relationen, förklarar Barbro Bruce, redaktör för boken och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.

Vad är då hållbarhet i sammanhanget?

– Hållbarhet är hur vi förhåller oss till sårbarhet. Det handlar om att vara öppen och sätta ord på utmaningar för att kunna dela erfarenheter, upplevelser och känslor kring dem. Inte stänga inne och tro at man är ensam om dem, och inte endast tillskriva eleverna svårigheterna. Elevernas utmaningar blir automatiskt lärarnas utmaningar. Det är ett bredare, djupare och mer ödmjukt sätt att tänka och handla som gör att man tillsammans fortsätter att lära och utvecklas. 

”Språket får inte skymma sikten för kunskapsutvecklingen!”

Vilka är de språkliga utmaningarna?

– Det kan handla om möten med nya språk, skriftspråket, skolans språk, ämnesspecifikt språk, akademiskt språk, men också att bli trygg i sitt eget språk.

Vilka är de pedagogiska utmaningarna?

– Att göra undervisningen tillgänglig för alla så alla kan förstå och göra sig förstådda. Det gäller såväl i tal såväl som skrift, under och mellan lektioner och inte minst vid bedömningssituationer.

Vilka möjligheter ser ni?

– Oändligt många! När man börjar sätta ord på och prata om upplevelser av sårbarhet, kommer alla att vilja hjälpas åt och utvecklas tillsammans. Det kan handla om att erbjuda multimodala* arbetssätt för alla och från början. Att förklara och använda ord i olika sammanhang, att förstärka med bilder, foton, filmer och att förankra i elevernas erfarenheter. Att bjuda in alla elevers alla språk i undervisningen. Språket får inte skymma sikten för kunskapsutvecklingen!

Har du något exempel på hur man kan sätta ord på en språklig sårbarhet för att komma vidare i undervisningen som lärare?

– Tänk bredare och mer ödmjukt när du som lärare har elever som visar svårigheter och motstånd i samband med språk-, skriv- eller läsuppgifter. Med bredare menar jag att inte endast skicka eleven på utredning utan även att fundera över om din undervisning är tillgänglig rent språkligt, och om kunskapskraven kan uppnås eller visas på flera olika sätt. 

Du och några av dina medförfattare kommer att berätta om respektive kapitel i nya boken på boksläppet. Vad får vi lära oss?

– Ja, vi kommer att prata om språkliga utmaningar, krav och sårbarhet hos både elever/studenter och lärare. Framför allt blir det om våra pedagogiska möjligheter ur ett hållbarhetsperspektiv, och fokus kommer att ligga på grundskolans senare år, i gymnasieskolan, i högre utbildning och i det fortsatta livslånga lärandet.

* Multimodalitet är ett teoretiskt synsätt på kommunikation, interaktion och representation som inte endast tar hänsyn till språk som tal och text, utan även omfattar gester, ljud, bilder och blickar. Källa: Wikipedia.

Mer om boken på förlagets sida

Text: Fabian Rimfors
Foto: Taylor Wilcox/Unsplash och Jeanette Thelander/Högskolan Kristianstad

Barbro Bruce.

Barbros tankar kring språklig sårbarhet

  • Ett sätt att förstå och förhålla sig till den komplexitet som finns i allt som rör lärande och undervisning. Det finns många kontextuella faktorer (krav, undervisningssituationer, ämnesinnehåll, resurser, etc.) som man varken har kunskap om eller kan kontrollera.
  • Börja med sig själv!
  • Ödmjukhet: att se sin roll och betydelse, men också sina begränsningar.
  • Beroende: att se och inse hur beroende olika faktorer och olika människor är av varandra.
  • Mod: att vilja lära sig mer, inte sluta söka, försöka. Exempelvis att våga säga ”detta vet jag inte tillräckligt om, men jag kan ta reda på lite mer, prata med en mer erfaren kollega och återkomma”. Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man egentligen vet!
  • Ett sätt att förstå och förhålla sig till den komplexitet som finns i allt som rör lärande och undervisning. Det finns många kontextuella faktorer (krav, undervisningssituationer, ämnesinnehåll, resurser, etc.) som man varken har kunskap om eller kan kontrollera.
  • Börja med sig själv!
  • Ödmjukhet: att se sin roll och betydelse, men också sina begränsningar.
  • Beroende: att se och inse hur beroende olika faktorer och olika människor är av varandra.
  • Mod: att vilja lära sig mer, inte sluta söka, försöka. Exempelvis att våga säga ”detta vet jag inte tillräckligt om, men jag kan ta reda på lite mer, prata med en mer erfaren kollega och återkomma”. Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man egentligen vet!

Barbros tankar kring språklig hållbarhet

  • Att leva med insikten om beroende och sårbarhet.
  • Att inte sluta – försluta – sin kunskap eller avsluta sitt sökande av kunskap, utan att fortsätta förhålla sig öppen för ny kunskap.
  • Att förstå - omförhandla - känd kunskap ur nya perspektiv.

 För forskare

  • Med djup och bredd: så grundligt som möjligt
  • Systematiskt: en sak i taget
  • Noggrant: det måste få ta tid
  • Att leva med insikten om beroende och sårbarhet.
  • Att inte sluta – försluta – sin kunskap eller avsluta sitt sökande av kunskap, utan att fortsätta förhålla sig öppen för ny kunskap.
  • Att förstå - omförhandla - känd kunskap ur nya perspektiv.

 För forskare

  • Med djup och bredd: så grundligt som möjligt
  • Systematiskt: en sak i taget
  • Noggrant: det måste få ta tid

Provläs Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning

Här kan du provläsa boken Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning, av Barbro Bruce (red.), Lisbeth Amhag, Lotta Bergman, Eva Borgfeldt, Jenny Edvardsson, Ulrika Ivarsson, Elin Jälmbrant, Anders Jönsson, Lotta Leden, Sofia Lindberg, Petra Magnusson, Anders Persson, Maria Rubin, Cecilia Segerby och Anna-Karin Svensson. Utgivare: Studentlitteratur. ISBN: 9789144138824.

Extern
Student och lärare i klassrum.

Digitalt boksläpp 2 december

Välkommen till digitalt boksläpp av Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning, en antologi som vänder sig till lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitetet, samt till specialpedagoger, speciallärare och logopeder, samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar. Flera av bokens författare kommer att berätta om sina respektive kapitel i boken.

Barbro Bruce, Docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik, med prisade läroboken Språklig sårbarhet i förskola och skola.

Språklig sårbarhet får Kurslitteraturprisets hederspris

Det har saknats ett pedagogiskt förankrat begrepp som lyfter betydelsen av lärarens språkliga medvetenhet och sätt att anpassa undervisningen efter elevernas språkliga förutsättningar. I boken Språklig sårbarhet i förskola och skola myntar författarna det nya begreppet "språklig sårbarhet" och lägger samtidigt grunden för ett paradigmskifte i skolans värld, där den tidigare diagnosen "språkstörning" byts mot pedagogiska möjligheter.

Barbro Bruce.

Paradigmskifte i skolans värld: språkstörning byts mot pedagogiska möjligheter

För mycket fokus läggs på barnet som problembärare och för lite på pedagogiken och omständigheterna kring undervisningssituationen. Det menar Barbro Bruce, docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik, legitimerad logoped och den som myntat begreppet "språklig sårbarhet"

Uppdaterad: 2020-11-25 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Jakob Nord

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025