Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Studenter lyfter de globala hållbarhetsmålen
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Studenter lyfter de...
04 maj 2023 /Nyhet /Student /Utbildning

Studenter lyfter de globala hållbarhetsmålen

På Högskolan Kristianstad är hållbar utveckling och FN:s globala hållbarhetsmål integrerade i allt planeringsarbete och i alla program. Det finns många sätt att göra detta på rent praktiskt. Landskapsvetarstudenterna visar handgripligen hur de arbetar med de globala målen, vilket de gör både pedagogiskt och illustrativt.

Studenter.Högskolan Kristianstads landskapsvetarstudenter arbetar handgripligen med FN:s globala mål.

Solen skiner och det är en ljuvlig vårdag i Kristianstad. Fåglarna kvittrar vid de japanska körsbärsträden som står i full blom mitt på campus. Här och där ligger färgglada kuber utplacerade, som vart och ett representerar något av FN:s globala hållbarhetsmål. Vid mål nummer 15, om ekosystem och biologisk mångfald, finner vi Niklas Landgren med en stor damejeanne, full av mossa och myllrande mikroliv.

Hur kom du på idén att bygga ett ekosystem i miniatyr och sedan koppla det till det 15:e globala målet?

– Ekosystemet satte jag ihop förra året som ett litet hobbyprojekt, utan någon tanke på att det skulle användas i skolsyfte. Jag tyckte bara att det skulle vara en rolig prydnad i mitt kontor. När vi nu fick uppgiften att välja ett miljömål tänkte jag direkt att det kunde vara en pedagogisk och rolig rekvisita för att lätt illustrera hur ett ekosystem fungerar.

– Efter det så behövde jag bara komma på hur uppgiften kunde designas på ett sätt så att flaskan kändes relevant till det jag pratade om, och de metoder jag använde.

”Varje program på högskolan måste förbereda studenterna att ha en medvetenhet och en kompetens i att tillämpa FN:s globala hållbarhetsmål”

Niklas Landgren på Landskapsvetarprogrammet kopplar sitt hemmagjorda ekosystem mot FN:s 15:e globala mål.Landskapsvetarstudenten Niklas Landgren med sitt hemmabyggda ekosystem i en stor damejeanne.

Att arbeta med FN:s globala mål

Ni arbetar med hållbarhetsmålen på många sätt i utbildningarna. Vad är det ni gör just i dag?

– Landskapsvetarstudenterna tränade på att kommunicera miljö och hållbarhet. FN:s globala mål är enkla att förstå på ytan, men kan vara väldigt komplexa när du tränger djupare ner i dem, berättar Thomas Beery, lärare på landskapsvetarprogrammen och professor i miljödidaktik, och förklarar syftet med lektionen.

– Studenterna övade på att kortfattat och med inlevelse göra hållbarhetsmålen mer begripliga och förankrade i konkreta exempel. Och meningen var också att presentera inför publik, som bestod av kurskamrater, lärare och andra som var på campus.

Det blev väldigt illustrativt och pedagogiskt. Hur reagerade åhörarna?

– Publiken förstod att detta var en lektion och ett ”träningspass” och gav oss utrymme att pröva våra idéer. Jag hörde några personer säga att de uppskattade det faktum att många av studenterna använde pedagogiska aktiviteter och material för att engagera åhörarna – inte bara prata, påpekar Tom Beery.

Varför är det så viktigt att arbeta med de globala målen i högskolans utbildningar?

– Dessa mål är invävda i hela samhället. Varje program på högskolan måste förbereda studenterna att ha en medvetenhet och en kompetens i att tillämpa FN:s globala hållbarhetsmål.

Text: Fabian Rimfors
Foto: AnnSofi Hellström

Landskapsvetarstudent förbereder sin presentation av FN:s hållbarhetsmål nummer 14 om hav och marina resurser.Landskapsvetarstudent förbereder sin presentation av FN:s hållbarhetsmål nummer 14 om hav och marina resurser.

FN:s globala mål nummer sex lyfts ut och upp på campus.FN:s globala mål nummer sex lyfts ut och upp på campus.

Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Studenter med kikare ute i naturen.

Landskapsvetare - två program

Vill du jobba med att förmedla hur vi kan bevara och utveckla vårt landskap på ett hållbart sätt? Eller vill du jobba med hållbarhets- och förvaltningsfrågor? Då kan någon av våra utbildningar till landskapsvetare vara något för dig!

Utbytesstudenter från Afrika.

Globala hållbarhetsmål lockade internationella studenter

Fem internationella studenter från Afrika har anlänt för att ta magisterexamen i företagsekonomi med inriktningen revision och styrning. De har alla stipendium från Svenska institutet och alla understryker de att de lockades av att FN:s globala hållbarhetsmål är integrerade i utbildningen. Möt två av studenterna: Elvis från Zimbabwe och Omowunmi från Nigeria.

Globala målen logo.

Globala målen

Globala målen är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit och finns till för att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030: Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen. Genom Globala målen för hållbar utveckling kan det här bli verklighet.

Extern
Strand vid Tydingesjön.

Studenter räddar en sjö från att växa igen

Hur räddar man en sjö från att växa igen? Och varifrån får man resurserna för att hindra det? Det frågade sig en grupp studenter på Landskapsvetarprogrammet under delkursen Styrmedel i landskapet. Sjön som ska räddas ligger till största delen i Östra Göinge kommun och Tydinge Kallsjöns fiskevårdsområde, och det var också därifrån uppdraget kom ifrån. Ett uppdrag som redan resulterat i stödansökningar baserat på studenternas förslag.

Landskapsvetaren Robert Andersson.

Våren blir både varmare och grönare

Framåt april brukar björkens vinternakna kvistar skifta i grönt här nere i Sydsverige. Men hur reagerar lövträden när medeltemperaturen höjs? Det är något som landskapsvetaren Robert Andersson belyser i sitt examensarbete från Högskolan Kristianstad.

Utsikt över Rapadalen mot Sarek.

Väglösa världsarvet lär oss läsa landskapet

Varför står bergen där de står? Varför ser naturen ut som den gör? Och hur använder vi just naturen för att lära ut något till andra? Bästa svaren på dessa frågor finner vi på en kurs i det levande världsarvet Laponia. Landskapet öppnar sig som en bok, redo att läsas miljoner år bakåt i tiden men också i de flyktiga moln och samiska namn som korsar vår väg. Vi lär in och vi lär ut, hänförda av vyerna i vildmarken bortom vägarnas slut.

Uppdaterad: 2023-05-08 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Jakob Nord

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025