”Detta är ett av de bästa beslut jag tagit i livet!”
Till sommaren tar Kay Lagercrantz sin lärarexamen. Som student på den arbetsplatsintegrerade lärarutbildningen har hon arbetat i skolan parallellt med studierna. Detta är ett upplägg som skapar kompetenta och hållbara lärare, menar de ansvariga på Högskolan Kristianstad.
– Jag kan nästan inte tänka mig att göra på annat sätt. Allt vi gör på högskolan omvandlas direkt till praktisk kunskap i klassrummet, säger Kay Lagercrantz som studerar samtidigt som hon är lärare på Ättekullaskolan.
Vill du studera och samtidigt få lön? För snart fem år sedan fick Kay Lagercrantz syn på frågan, som stod i en annons på Helsingborgs stads hemsida. Hennes svar kom snabbt och tveklöst:
– Jag minns att jag tänkte: ”Ja tack!”.
"Jag tyckte att det var som skräddarsytt för mig."
I annonsen berättades om möjligheten att söka den arbetsplatsintegrerade lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Som student läser man in en lärarexamen samtidigt som man arbetar halvtid på en skola.
– Jag tyckte att det var som skräddarsytt för mig.
I bagaget hade Kay Lagercrantz en musikutbildning och flera års erfarenhet som operasångare, sångpedagog och obehörig musiklärare. Dessutom hade hon arbetat som flygvärdinna och som redaktör på en nättidning.
– Men jag var trött på otrygga anställningar och korttidskontrakt. Samtidigt fanns det något med skolvärlden och pedagogiken som lockade.
Visst hade hon lekt med tanken att utbilda sig till lärare, men att sätta sig i skolbänken och leva på enbart studiebidrag i fyra år kändes inte praktiskt genomförbart. Så när hon såg annonsen om det annorlunda upplägget blev det självklart att satsa på att bli behörig lärare i årskurserna 4 till 6.
Antagningsprocessen blev dock mer komplicerad än hon föreställt sig. Hon är född och uppvuxen i England och hennes utländska betyg gjorde att hon till en början inte var behörig. Därefter hamnade hon på en reservplats. Först när terminen 2019 har dragit igång fick hon det överraskande telefonsamtalet: Kan du börja nästa vecka?
"Jag har hela tiden känt stödet från arbetslaget, och min handledare Eva har varit som en guldgruva för mig."
Hon fick veta att hon skulle infinna sig på Ättekullaskolan i södra Helsingborg. Även om beskedet kom plötsligt, så kände hon sig mycket väl mottagen på sin nya arbetsplats.
– Jag har hela tiden känt stödet från arbetslaget, och min handledare Eva har varit som en guldgruva för mig.
Under första terminen fick Kay Lagercrantz rollen som resursperson, samtidigt som hon följde sin handledare tätt i spåren. Men snart fick hon själv börja undervisa i svenska och hjälpa till med matematiken. Under vårterminen fick hon ha egna mentorssamtal, och sedan påföljande höst arbetar hon som ensam lärare i flera ämnen.
– Jag har också fått chansen att öva mig på att hantera de situationer som kan dyka upp i klassrummet, som att lösa konflikter, fatta snabba beslut och ta hand om oväntade situationer.
"Vi tar med oss verklig erfarenhet som vi kan utgå från när vi träffas och diskuterar."
Parallellt med arbetet på Ättekullaskolan har hon studerat på Högskolan Kristianstad – vissa dagar på campus, andra på distans. Själv beskriver hon det som en idealisk form av lärande.
– Tiden på högskolan är väldigt givande. Det blir inte bara kunskapsinhämtning, utan snarare ett utbyte mellan oss studenter och högskolan. Vi tar med oss verklig erfarenhet som vi kan utgå från när vi träffas och diskuterar.
De senaste åren har hon vant sig vid en mycket varierande vardag. Två dagar i veckan är det högskolestudier som gäller, övriga tre dagar jobbar hon på skolan.
– Vissa veckor är krävande, andra lite lugnare. Men det speglar ju också läraryrket som är väldigt rörligt. Det gäller att ha bra strategier – inte bara pedagogiska planeringar utan också en balans mellan arbete och fritid. Det vinner man mycket på i längden.
"Jag vet ju hur lyckligt lottad jag är, så därför kan jag stå ut med detta några år. För min del är det ett av de bästa beslut jag tagit i livet."
Hon sticker inte under stol med att studieåren också varit intensiva och tidskrävande. Och visst blir fritiden och familjetiden lite begränsad, när hon behöver studera och arbeta även under sommaren. Men hon väljer att se det som en investering som ger desto större utdelning längre fram.
– Jag vet ju hur lyckligt lottad jag är, så därför kan jag stå ut med detta några år. För min del är det ett av de bästa beslut jag tagit i livet.
– Här på högskolan kan vi teoretisera, men en del saker behöver ju också erfaras, säger programområdesansvarig Åsa Hammarlund. På bild Åsa Hammarlund och Kay Lagercrantz.
Vid terminsstarten 2019 drog Högskolan Kristianstad igång den arbetsplatsintegrerade lärarutbildningen för blivande grundlärare i årskurserna 4 till 6. Ett år senare utökade man med ett liknande upplägg för blivande ämneslärare i matematik, fysik och kemi i årskurserna 7 till 9. Detta var ett led i en större nationell satsning att på olika sätt stärka lärarutbildningarna och få ut fler lärare i arbetslivet. Genom att erbjuda studier parallellt med arbete kunde man nå målgrupper som annars kanske inte hade satt sig i skolbänken.
– Denna utbildning passar inte alla. Periodvis kan det vara tufft att ha en sysselsättning på 125 procent. Men vi har också märkt att studenterna blir experter på att planera sin tid – det är en kompetens man verkligen har nytta av i arbetslivet, säger Åsa Hammarlund som är programområdesansvarig för grundlärarutbildningen.
"De får möta verkligheten, samtidigt som de får stöttning från både högskolan och sin handledare. Detta skapar hållbara lärare."
De blivande grundlärarna påbörjar sin halvtidstjänst i skolan redan från första terminen. De som läser till ämneslärare får vänta till andra studieåret. Maria Brynolfson, programområdesansvarig för de studenter som går ämneslärarutbildningen, beskriver den kunskap och kompetens som studenterna utvecklar tack vare växelverkan mellan studier och arbete.
– Dessa studenter har en helt annan förståelse för det vi tar upp inom UVK, den utbildningsvetenskapliga kärnan. De får möta verkligheten, samtidigt som de får stöttning från både högskolan och sin handledare. Detta skapar hållbara lärare.
Åsa Hammarlund håller med:
– Här på högskolan kan vi teoretisera, men en del saker behöver ju också erfaras. De tänker kring och förhåller sig till sin undervisning, tillsammans med en mentor, under hela studietiden. Jag tror och hoppas att det bidrar till att de blir reflekterande och självständiga lärare.
"Vi upplever att upplägget har fungerat bra och att studenterna överlag är väldigt nöjda. De är också väldigt engagerade och dedikerad."
Hittills har en av utmaningarna varit att hitta passande halvtidstjänster i de olika samverkanskommunerna. En annan är att åstadkomma bra avvägningar mellan campusstudier och distansstudier. På ämneslärarutbildningen har en stor del av studierna hållits på distans för att underlätta vardagen för studenterna.
– Vi upplever att upplägget har fungerat bra och att studenterna överlag är väldigt nöjda. De är också väldigt engagerade och dedikerade, säger Maria Brynolfson.
När studenterna lämnar högskolan har de redan flera års yrkeserfarenhet i bagaget. De båda programområdesansvariga menar att detta gör att övergången till arbetslivet blir betydligt enklare än för vanliga lärarstudenter.
– Ibland brukar man prata om ”praktikchocken”, när man möter yrkeslivet. Men för den som redan haft stort eget ansvar i en skolklass blir det ju mindre dramatiskt. De har med sig stora fördelar, säger Åsa Hammarlund.
Till sommaren är det dags. Den första kullen lärarstudenter tar sin examen från den arbetsplatsintegrerade lärarutbildningen, däribland Kay Lagercrantz. Hennes plan och förhoppning är att stanna kvar på Ättekullaskolan och få fortsätta följa de fjärdeklassare hon nu lärt känna.
– Samtidigt kan det såklart vara intressant att kasta ut sitt nät och se var det landar. Den första anställningen och den första lönen är ju viktig för det fortsatta arbetslivet, och det ska ju vara en fördel att man också redan bär med sig flera års erfarenhet som lärare.
Text: Kerstin Weman Thornell
Foto: Annsofi Hellström