Praktisk information
Högskolepedagogisk debatt är en Open Access-tidskrift. Den är kostnadsfri för alla att läsa och ladda ner, kopiera och sprida. Respektive författare behåller upphovsrätt och publiceringsrättigheter för sina artiklar, men samtycker till att publicera sina artiklar under villkoren i licensen Creative Commons CC BY 4.0.
Bidragstyper
Som författare väljer du själv vilken typ av bidrag du vill skriva. Är du osäker eller bara vill bolla idéer? Kontakta gärna redaktionen. För inspiration rekommenderar vi också att du tittar igenom våra tidigare nummer, där finns många goda exempel som kan hjälpa dig på vägen.
Vetenskaplig artikel (peer review): 1 500 - 5 000 ord. Bidraget genomsyras av ett vetenskapligt angreppssätt med en väldefinierad frågeställning och tydlig koppling till relevant vetenskaplig litteratur, samt bidrar till kunskapsutvecklingen gällande högre utbildning. Artiklar granskas först av redaktionen, därefter av sakkunniga. För detaljerad information om processen, se: Instruktioner för vetenskaplig artikel.
Goda exempel (best practice): 500 - 3 000 ord. Bidraget kan till exempel beskriva framgångsrika undervisnings- och examinationsformer. Resultaten bör ha utvärderats och ha relevans för högre utbildning.
Pedagogisk reflektion: 500 - 3 000 ord. Bidraget utgår ifrån en identifierad utmaning i undervisningspraktiken. Utmaningen formuleras som en forskningsfråga, vilken besvaras med hjälp av tidigare forskning, i regel 6–10 vetenskapliga artiklar. Texten kan också kompletteras med en empirisk undersökning. I bidraget redogörs för vilka implikationer forskningen ger för undervisningspraktiken.
Spridning av aktuell forskning: 500 - 3000 ord. Bidraget ska utgå ifrån din egen eller andras forskning gällande högre utbildning. Exempelvis kan det vara ett sammandrag av en eller flera vetenskapliga artiklar eller ett konferensbidrag. Målet med denna bidragstyp är att på ett lättillgängligt sätt sprida ny forskning om undervisning och lärande från högskolepedagogiska och ämnesdidaktiska tidskrifter och konferenser.
Bokrecension: Högst 800 ord. Recensionen ska redogöra för verkets innehåll, dess styrkor och svagheter samt vara av relevans för läsare av Högskolepedagogisk debatt. Kontakta redaktionen och ge förslag på böcker innan du skriver.
Debattinlägg: Högst 800 ord. Bidraget ska uppmärksamma aktuella frågor inom högre utbildning. Såväl bidrag med lokal, som nationell och internationell prägel välkomnas. Redaktionen uppmuntrar till svar på debattinlägg.
Språk, form och referenshantering
Bidrag skrivs på svenska eller engelska och följer de riktlinjer som anges i tidskriftens mall (docx, 37 kB). Referenshantering sker enligt APA 7. Antalet ord avser exklusive referenser.
Om AI-verktyg använts vid framställning av skrivna, visuella eller grafiska inslag i bidraget ska författarna informera om i vilka delar av bidraget det använts, samt på vilka sätt det använts. För mer information om författarskap och AI-verktyg, se riktlinjer från Committee on Publication Ethics: Authorship and AI tools | COPE.
För inspiration: Titta igenom våra tidigare nummer, där finns många goda exempel på hur våra bidragstyper ser ut som färdiga texter.
Antagningskriterier
Högskolepedagogisk debatt ger ut såväl peer review-artiklar som andra typer av bidrag. Samtliga bidrag granskas och kommenteras av redaktionen. Vetenskapliga artiklar skickas för sakkunniggranskning.
Redaktionen kommer att beakta bidragets:
- Potential att stödja den högskolepedagogiska utvecklingen i högre utbildning
- Klart uttryckt högskolepedagogisk fråga/problemställning och genomförande
- Tydliga slutsatser eller reflekterande resonemang
Bedömningen görs utifrån den bidragstyp som önskats. Glöm inte att utforma texten utifrån riktlinjerna i tidskriftens mall (docx, 37 kB).
Skicka ditt bidrag till hpdebatt@hkr.se.