ÖVERSIKT
Omfattning: Kursen motsvarar tre veckors heltidsstudier på avancerad nivå.
Målgrupp: Undervisande personal som genomgått Högskolepedagogisk grundkurs eller motsvarande samt de lärare som redan har grundläggande högskolepedagogisk behörighet men önskar vidareutveckla sig genom att ge sig in i ett utvecklingsprojekt.
Undervisningsform:Kursen omfattande tre faser. Den första fasen innebär att kursgruppen träffas och diskuterar innehållet i traditionen SoTL. Fas två innefattar forskningsprocessens inledande steg, det vill säga planeringen av ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt. Den tredje fasen innebär att projektplanens intentioner presenteras och diskuteras med någon av kursdeltagarens intressenter, till exempel lärarlag, studenter, programområdesansvariga eller som öppet seminarium. Kursen avslutas med ett seminarium där en projektplan för ett pedagogiskt utvecklingsprojekt presenteras och opponeras på.
Syfte: Kursens syfte är att kursdeltagaren ska utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta professionellt som lärare inom högre utbildning genom att hen med ett vetenskapligt förhållningssätt betraktar sin egen undervisningspraktik och presenterar en plan för ett pedagogiskt utvecklingsprojekt.
Prestationskrav:
- Deltagande i 75% av kurstillfällena (minst 3 av 4)
- Sammanställning av projektplan
- Presentation av projektplan
- Redovisning av dokumenterad återkoppling från intressentgrupp