Språk- och läsutvecklande undervisning ht 21
Målgrupp: All undervisande personal som vill utveckla sin förmåga att arbeta aktivt med att stödja studenters läsning av akademisk text.
Omfattning: Motsvarande en veckas heltidsstudier på avancerad nivå.
Form: De fyra kurstillfällena bedrivs på campus.
Syfte: Syftet med kursen är att ge lärare redskap för att effektivare kunna stödja studenters utveckling av läsning som nödvändig kompetens för akademiska studier. Genom att själv pröva olika strategier i mötet med akademisk text utvecklar deltagarna egen förmåga och didaktisk förståelse för hur dessa strategier kan omsättas i undervisningen.
Prestation: För att bli godkänd och erhålla intyg (motsvarande 1 veckas heltidsstudier i högskolepedagogik) krävs följande:
- Deltagande vid minst 3 av 4 kurstillfällen
- Genomförande av separat examinationsuppgift inklusive granskande av och återkoppling på en annan kursdeltagares examinationsuppgift.