Breddat deltagande genom Universell Design för Lärande
Syfte
Du arbetar konkret med egna kursplaner och kurser för att bygga in en ökad tillgänglighet redan från början, och på så vis minska stödåtgärder och öka genomströmning. Kursen ökar förståelse för och kunskap om att kunna arbeta för ett breddat deltagande i sina kurser.
I Högskolan Kristianstads strategi 2015 – 2020 (Dnr 2015-114-264) anges att ”Högskolan ska välkomna alla studenter och stödja deras lärande, även studenter som ser högre utbildning som en nästan oöverstiglig utmaning”.
Dina kurser utvecklas i enlighet med nationella regelverk som Högskolelag och Högskolan Kristianstads lokala styrdokument samt de Globala målen för Agenda 2030. Du kommer att med bibehållen nivå på kurskraven bygga en ökad tillgänglighet med de positiva effekter det för med sig.
Omfattning
Kursen omfattar 1 veckas heltidsstudier på avancerad nivå.
Målgrupp
Lärare, kursansvariga och examinatorer på Högskolan Kristianstad.
Prestationskrav
För att bli godkänd och erhålla intyg (motsvarande 1 veckas heltidsstudier i högskolepedagogik) krävs följande:
- Deltagande i 75 % av kurstillfällena (minst 3 av de fyra av de fyra kurstillfällen). Detta då det kollegiala utbytet av erfarenheter är av vikt under kursen.
- Genomförande av individuell skriftlig examinationsuppgift. Uppgiften innebär att du ska revidera din kursplan utifrån universell design för lärande.