"Jag blir mer taggad för varje gång jag kommer ut i förskolan"
Att möta kunskapstörstiga barn varje dag och att få göra skillnad var det som lockade Ella Jönsson att läsa till förskollärare. Hon är snart halvvägs i förskollärarutbildningen och tycker att det bästa hittills är när hon får använda sina nya kunskaper i praktiken.
– Häng med från start, så kommer det mesta lösa sig längs vägen, är rådet från Ella Jönsson som går förskollärarutbildningen.
Hur långt har du kommit i din utbildning?
– Jag är hyfsat halvvägs och har precis påbörjat termin fyra. Förhoppningsvis tar jag min examen i januari 2026.
Berätta om din bakgrund!
– Jag gick barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet och tog studenten 2021. Därefter arbetade jag ett år i förskolan. Men jag har alltid känt att jag ville studera, och få djupare kunskaper, så det var egentligen rätt naturligt att sedan söka sig till förskollärarutbildningen.
"Det är en charmig högskola, den ligger ju mitt i naturen, och det är en fin miljö att lära sig nya saker i."
Varför just Högskolan Kristianstad?
– Eftersom jag bor här, så kändes det mest praktiskt. Men också för att utbildningen här har ett gott rykte. Det är en charmig högskola, den ligger ju mitt i naturen, och det är en fin miljö att lära sig nya saker i.
"Det är ett fantastiskt yrke, att få möta taggade och kunskapstörstiga individer varje dag ..."
Vad är det inom förskolläraryrket som lockar?
– Det är ett fantastiskt yrke, att få möta taggade och kunskapstörstiga individer varje dag och att som vuxen få göra skillnad för dessa barn.
Hur kändes det att börja plugga?
– I början kändes det som en stor grej i sig, att hitta sin plats i högskolelivet. Det tar lite tid att förstå hur allt fungerar. Den stora skillnaden från gymnasiet är att man nu ses som en vuxen person som förväntas kunna ta eget ansvar. Man har betydligt mer tid att disponera till egna studier. Visst kan det kännas lite betungande, men för mig var detta mestadels en positiv grej, att bli lite utmanad. Det är ju så man utvecklas.
"... att våga lita på att det mesta löser sig om man bara försöker hänga med från start."
Har du något råd du kan ge blivande studenter?
– Ja, att våga lita på att det mesta löser sig om man bara försöker hänga med från start. Det är något jag själv hade behövt höra i början.
Hur är gemenskapen med klasskamraterna?
– Den är väldigt bra. Framför allt lär man känna studenterna i den studiegrupp man delas in i. Det kan vara bra att veta, att man faktiskt inte behöver fixa kompisar helt på egen hand, utan det löser sig ofta av sig själv.
Hur ser en typisk vecka ut?
– Vi brukar ha tre dagar på campus varje vecka. Men också de två andra dagarna, när vi har självstudier, brukar jag sitta och plugga på högskolans bibliotek. Man blir mer effektiv och motiverad när man ser andra studera.
"Det bästa har annars varit allt som haft koppling till VFU. Det är väldigt roligt att känna hur man kan implementera sina kunskaper i praktiken."
Vilka kurser eller områden har varit mest intressanta hittills?
– Alla kurser har varit intressanta på olika sätt! Vi har läst om allt från lärteorier till kemi och musik och jag är övertygad om att kunskaperna jag fått med mig är kunskaper jag kommer ha användning av i mitt kommande yrkesliv.
Vi har pratat mycket om relationellt arbete, och det är jag glad för. Det är ju ett brett begrepp och handlar inte bara om relationerna till barnen, utan också om att skapa goda relationer till vårdnadshavarna och kollegorna.
Det bästa har annars varit allt som haft koppling till VFU. Det är väldigt roligt att känna hur man kan implementera sina kunskaper i praktiken. Vi hade VFU i ett par veckor redan första terminen, och det kändes jättebra. Sedan har jag blivit mer och mer taggad för varje gång jag varit ute.
Hur ser framtiden ut?
– Jag tänker mig ett arbete på någon förskola i trakterna av Kristianstad. Gärna med inriktning mot Reggio Emilia, där man betonar tron på det kompetenta barnet. Jag gjorde en av mina VFU:er på en sådan förskola och gillade den bakomliggande pedagogiska filosofin.
Text: Kerstin Weman Thornell