"Jag vet vilket fantastiskt yrke som väntar mig"
Olivia Svensson hade bestämt sig: högskolestudier var inget för henne. Men ett vikariat på en förskola fick henne på andra tankar. Nu har hon snart avverkat hela förskollärarutbildningen och hon längtar efter att få komma ut och träffa barn och blivande kollegor.
Prat, bus och skratt är viktiga ingredienser i förskollärarens vardag.
– Genom att bjuda på sig själv skapar man en öppenhet och en möjlighet att bygga relationer, säger Olivia Svensson.
Med rymdhjälmar på huvudet ger de sig iväg, från farmors vind och rakt ut i universum. Färden går vidare till en vild djungel och ett gnistrande vinterlandskap.
Det hisnande äventyret, en digital dramaföreställning som fått namnet Den magiska lådan, är en del av det estetiska projekt som Olivia Svensson och hennes klasskamrater just slutfört under förskollärarprogrammets femte termin.
– För mig var det väldigt lärorikt, att öva mig i att gå in i roller och utforska olika formspråk. Jag har insett att det finns så många olika sätt man kan använda för att hjälpa barn att lära sig nya saker.
Nästa vår tar 26-åriga Olivia Svensson examen från Högskolan Kristianstad och går ut i arbetslivet som färdigutbildad förskollärare. Hon längtar.
Ändå ingick detta egentligen inte alls i hennes framtidsplaner när hon tog studenten från gymnasiet i Karlshamn. Hon hade ett stort intresse för ekonomi och sökte sig därför genast till Högskolan Kristianstads ekonomprogram.
Men studierna blev inte vad hon trott, pressen växte och prestationsångesten tog överhanden. Hon valde så småningom att hoppa av utbildningen, och lovade sig själv att aldrig återvända till högskolan. I brist på annat, och i behov av pengar till hyran, sökte hon ett vikariat inom barnomsorgen.
Jag insåg snart att jag trivdes otroligt bra på förskolan. Det var ett så glädjefyllt och meningsfullt yrke, att göra skillnad för barnen.
Ändå valde hon att byta spår när hon fick fast anställning på Försäkringskassan. Det var detta hon hade föreställt sig som blivande ekonom, ett kontorsjobb med administrativa uppgifter. Men hon kunde inte riktigt släppa sina upplevelser från jobbet på förskolan.
– Efter mycket funderande bestämde jag mig för att ta upp studierna igen och söka till förskollärarutbildningen. Och när jag väl hade beslutat mig, så var jag väldigt målinriktad. Jag visste ju vilket fantastiskt yrke som väntade mig där framme!
De nya studierna blev precis så givande och intressanta som hon hade föreställt sig. Hon upptäckte också fördelarna med att ha studerat tidigare; hon visste hur det gick till att skriva tentor och delta i seminarier. Men den här gången var lusten och glädjen större än prestationsångesten.
Under åren på högskolan har Olivia Svensson umgåtts tätt med några av klasskamraterna. Tillsammans har de stöttat varandra, reflekterat och diskuterat.
Vårt blivande yrke handlar ju om att skapa relationer, och det har vi fått öva mycket på.
Vissa ämnen har varit mer intressanta än andra. Olivia Svensson lyfter bland annat fram kursen om språk och uttryck, som mynnade ut i många tankar och diskussioner kring mångfald i barngruppen och i samhället.
Utbildningen har också rymt en del överraskningar. Som att kurserna i kemi och fysik skulle vara så givande.
– Själv var jag aldrig särskilt intresserad av dessa ämnen i skolan, men nu fick jag en helt annan syn på det, och en insikt i hur jag också kan lära ut det på ett roligt och lekfullt sätt.
Perioderna på VFU, verksamhetsförlagd utbildning, beskriver hon som fantastiska. Hon blev väl bemött och både personal och barn.
Att redan i början av utbildningen få komma ut på en förskola och få inblick i vardagen, det är oerhört värdefullt. Som student gäller det att passa på att ta för sig, våga fråga, testa, justera…
Även om hon hade tidigare erfarenhet som vikarie på förskolan, har hennes syn på förskollärarens roll förändrats under utbildningens gång.
– Jag har också fått en djupare insikt i hur kompetenta barn faktiskt är. Nu har jag en större förståelse och förmåga att ta barnets perspektiv och sätta barnet i centrum. Det är ju dem vi jobbar med, och för.
Om knappt ett år är det Olivia Svenssons tur att ge sig ut i arbetslivet. Hon ser fram emot att få sätta studentlitteraturen i bokhyllan och istället ägna vardagarna åt att lära känna en egen barngrupp.
– Det ska bli så härligt! Jag hoppas kunna skapa relationer och bidra till att varje barn känner sig sett och hört. Inget barn är det andra likt, alla är unika.
Hon beskriver dessa nära relationer som avgörande för att barnen ska kunna ta in ny kunskap.
Tänk att få vara med och uppleva de där stunderna när ett barn lär sig något nytt och tar ett steg framåt. Som när de färdas från farmors vind till rymden – det är häftigt!
Text: Kerstin Weman Thornell
Foto: Hanna Hörnbäck