Elin Carleke, mat- och måltidskommunikatör
– Alla gillar mat, alla har ett förhållande till mat. Mitt mål är att bjuda på något som smakar bra och som också säger något. Det ska vara gott, men det ska också innehålla ytterligare en dimension. Det säger Elin Carleke, som tog examen från Gastronomiprogrammet i juni 2009.
Elin påbörjade utbildningen efter att i två års tid ha arbetat av och till inom restaurangbranschen. – Jag har alltid vetat att jag vill jobba med mat. Men restaurang kändes inte rätt, även om det gjorde att jag fick insikt i branschen, säger hon.
När hon började på Gastronomiprogrammet medger hon att hon inte visste riktigt vad hon gav sig in på. – Jag visste inte helt vad utbildningen gick ut på, säger hon och skrattar.
Elins helhetsintryck av Högskolan Kristianstad och av Gastronomiprogrammet i synnerhet är mycket gott. – Det är verkligen en bra utbildning, säger hon.
Bäst tycker hon att de kurser som Högskolan erbjöd i mat och kommunikation var. – Det är en ny grej, det här att man kommunicerar med hjälp av mat. Och det är kurser som inte finns någon annanstans. Något som gör programmet i Kristianstad unikt. Kombinationen mat och kommunikation öppnar nya okonventionella vägar för att kommunicera budskap – att gestalta budskapet i mat.
Under utbildningen fick Elin och hennes klasskamrater i uppdrag att smaksätta ett företag eller varumärke. Under den vinjetten var Elin en av fyra studenter som utvecklade Gastronomiprogrammets koncept Edutaste – som smaksatte utbildningens alla delar. – Edutaste började vi jobba med eftersom det kändes som att många inte riktigt förstod vad Gastronomiprogrammet var. Det var enklare för oss studenter som förstod nyttan. För andra kan det vara svårt – man blir ju inte något specifikt yrke, som lärare eller doktor. Det kunde vara jobbigt att förklara för folk vad man höll på med.
Samtidigt uppskattar Elin programmets bredd. – Man får hela perspektivet kring mat och måltid.
Själv valde hon att inrikta sig på mat och kommunikation och på småskalig produktion och närproducerad mat. I dag titulerar hon sig gastronom och mat- och måltidskommunikatör, och sedan oktober månad driver hon det egna, Kristianstadsbaserade företaget På fatet.
Nu jobbar hon bland annat med receptutveckling för Kristianstad kommuns matprofil Spirit of Food. En kontakt som hon fick genom Högskolan Kristianstad. – De hörde av sig till Högskolan och frågade efter tips om studenter, helt enkelt, och jag nappade snabbt, säger hon.
Text: Ida Gunnarsson