Gastronomistudenter lägger rabarber på högskolan
Går det att smaksätta ett varumärke? Och hur smakar i så fall Högskolan Kristianstad? Det spännande uppdraget fick gastronomistudenterna när de skulle ta fram en äppelmust för högskolans speciella tillfällen. Så här gick det till när högskolan fick sin egen must, kryddad med kunskap och Skånes landskapsäpple!
Högskolans nya Kunskapsmust är gjord på Aromaäpplen och smaksatt med rabarber och hibiskus.
Det är dags att buteljera musten ute på Balsgård. 600 kg äpplen från Kivik har pressats ner till dryga hälften i flytande form och nu väntar 20 gastronomistudenter i vita rockar på att förädla det som finns i ståltanken till Högskolan Kristianstads egen nya dryck: Kunskapsmust. Pressningen gjorde de i går och över natten har råsaften sedimenterat – i dag ska det dekanteras, smaksättas, pastöriseras och slutligen tappas upp på flaska. Men musten började ta form redan i början av oktober när studenterna skulle klura ut hur högskolan smakar.
– Vi satt i grupper på sensoriklabbet och hade tjugotalet essenser att laborera med, både vad gäller smak och symbolik. Sedan tog varje grupp fram varsitt förslag som vi sedan röstade om, berättar Maja Svensson som går femte och näst sista terminen på Gastronomiprogrammet.
När smaklökarna fått sitt var det dags att blidka ögonen. På en kreativ workshop tillsammans med högskolans kommunikationsavdelning tog studenterna fram skisser och idéer som sedan låg till grund för den slutliga utformningen av etiketten, och det var där namnet ”Kunskaps-must” dök upp. Rötterna går dock betydligt djupare än till kunskapens träd.
– Vi använder inte vilket äpple som helst. Aroma skulle vi ha eftersom det är Skånes landskapsäpple och dessutom framtaget här på Balsgård. Smaka på den! säger Filippa Söderman som passar på att informera om att Aroma är en korsning av röda söta ”juläpplet” Ingrid-Marie och det sena sura Filippa, som hon själv hade i trädgården under sin uppväxt.
Maja får hjälp av kursaren Marcus Johansson med att måtta upp essenserna som ska blandas ner i tanken: 2 166 gram rabarber och 270 gram hibiskus enligt receptet de tagit fram.
– Vi valde den här smaksättningen inte bara för smakens skull, utan även för symboliken, förklarar Filippa. Rabarbern, som växer hemma i våra trädgårdar, står för den närhet vi studenter känner våra lärare, närheten till forskning och arbetsliv och till den härliga miljö som omger vårt campus. Den vackra och färgsprakande hibiskusen, som kommer från andra delar av världen, symboliserar den mångfald vi är så stolta över.
Det börjar skramlas med flaskor. Musten är pastöriserad och redo att tappas upp. Två studenter ställer tomflaskorna på bandet och från och med nu är det mesta automatiserat – flaskorna tvättas inuti, fylls på, får sin vita kapsyl, tvättas av utvändigt, fönas torra och reser vidare till etiketten och inplastningen där de kommer ut praktiska förpackningar tolvpack.
– Det är en söt blommig must som passar bäst för sig själv, som sällskapsdryck eller som en boost i studierna när man behöver piggas upp lite, menar Maja. Om du vill servera den till något så passar den till en fika eller söt dessert.
En pall med 1 320 flaskor står nu redo att sätta guldkant på högskolans speciella tillfällen, och för den som är nyfiken på hur kunskapsmusten smakar kommer tillfälle att annonseras i högskolans sociala medier i början av december.
Text: Fabian Rimfors
Foto: Jenny Hultman, Filippa Söderman och Annelie Tillman
Studenterna hade en workshop med högskolans kommunikationsavdelning för att ta fram idéer om både symboliken och etiketten.
Äpplet Aroma korsades fram av sorterna Ingrid-Marie och Filippa på Balsgård 1947 och är sedan 2005 Skånes landskapsäpple.
Drygt 600 kg Aromaäpplen pressas ner till 361 kg äppelmust.
Högskolans laboratorietekniker inom kök och sensorik. Per Magnusson, går igenom mustens väg ner i flaskan.
Gastronomistudenterna Filippa, Maja och Marcus måttar upp smakessenserna, 2 166 gram rabarber och 270 gram hibiskus.
1 350 tomflaskor ska upp på bandet och in i maskineriet.
Den nypastöriserade musten tappas upp på flaskor och strax därefter snurras korkarna på.
Flaskorna tvättas en andra gång, nu på utsidan.
Högskolans grafiker styrde ihop studenternas skisser och idéer till en snygg etikett efter högskolans palett.
En dag med gastronomistudenter på Balsgårds testbädd för innovativa drycker.
Musten är i mål!