Speciallärarutbildning med specialisering mot matematikutveckling 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet.
Utbildningens namn
Speciallärarutbildning med specialisering mot matematikutveckling 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet.
Antal högskolepoäng
90 hp
Målgrupp
Målgrupp för speciallärarutbildning inom Lärarlyftet är:
- Lärare eller förskollärare som har sådan grundläggande lärarexamen eller förskollärarexamen som krävs för behörighet att undervisa i anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola eller kommunal vuxenutbildning som anpassad utbildning på grundläggande nivå respektive på gymnasial nivå,
- lärare som har sådan grundläggande lärarexamen som krävs för behörighet att undervisa som lärare i specialskolan,
- lärare eller förskollärare som har sådan grundläggande lärarexamen eller förskollärarexamen som krävs för behörighet att som speciallärare få bedriva undervisning som avser särskilt stöd i grundskolan, gymnasieskolan samt motsvarande skolformer enligt behörighetsförordningen och som dessutom är,
- anställda inom skolväsendet, dock inte inom förskolan eller fritidshemmet.
Särskilda tillträdeskrav
Deltagande i speciallärarutbildning inom Lärarlyftet med nedanstående specialisering förutsätter att följande villkor är uppfyllda:
- För specialisering mot matematikutveckling krävs antingen att den sökande har en lärarexamen som är avsedd för undervisning i ämnet matematik, eller att den sökande genom sin examen fått behörighet att undervisa i matematik.
Om lärarens examen inte är avsedd för undervisning i matematik krävs att läraren blivit behörig att undervisa i ämnet genom högskoleutbildning eller, utan att ha blivit behörig i ämnet, har kompletterande högskolestudier om minst 22,5 hp i ämnet matematik, eller inom kunskapsområdet matematikutveckling.
Studietakt
Halvfart 50%.
Undervisningsform
Utbildningen är upplagd som en distansutbildning med campusförlagda träffar. Antalet campusförlagda träffar är 5-10 dagar per termin. Mellan de campusförlagda träffarna bedrivs undervisningen via en Internetbaserad lärplattform, Canvas. Resterande tid utgör själv- fält- och gruppstudier med nätbaserad kommunikation.
Startdatum
2025-01-20 – 2028-01-16
Antal deltagare
Min 12, max 30.
Utbildningens uppbyggnad och konstruktion
Speciallärarutbildningen är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå som omfattar 90 högskolepoäng. Genom hela utbildningen utgör speciallärarprofessionen och speciallärarkompetensen ett sammanhängande tema. Utbildningen är baserad på aktuell forskning och tar sin utgångspunkt i specialpedagogiken både som verksamhet och som forskningsområde samt i deltagarnas erfarenheter och kunskaper inom den egna verksamheten. Förmåga till kritisk reflektion och analys betonas i utbildningen. Utbildningen ska, i mötet mellan erfarenhetsbaserad och teoribaserad kunskap, ge deltagaren en fördjupad pedagogisk kompetens att möta den naturliga variationen av barns och elevers olikheter.
I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i form av fältstudiedagar. Under fältstudiedagar är syftet att med utgångspunkt från deltagarnas yrkeserfarenhet, studera, analysera och utveckla verksamheten utifrån den dynamiska process som utvecklas i mötet mellan teori och praktik. Erfarenheter från fältstudiedagar dokumenteras och bearbetas på olika sätt i utbildningen.
Inledningsvis i utbildningen studeras huvuddrag i specialpedagogik såsom forsknings- och verksamhetsområde kopplat till synen på lärande. Specialpedagogiska begrepp analyseras och problematiseras för att fördjupa kunskap och förståelse inom specialpedagogiken som verksamhet och forskningsområde ur historiskt, nationellt och internationellt perspektiv. Teorier och metoder för vetenskapligt arbete presenteras, studeras och prövas.
I utbildningens specialiseringskurs fördjupar deltagaren sina kunskaper inom området matematikutveckling. Utbildningen utgår från områdets vetenskapliga grund och aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. Särskild vikt läggs vid matematikutveckling där t ex språkliga och neuropsykiatriska svårigheter behandlas. Vidare ingår att genomföra och utvärdera kartläggning av matematiska förmågor och färdigheter och diskutera lämpliga åtgärder med anledning av resultaten. Kunskapsutveckling gällande betyg och bedömning är en viktig del av kursen. I utredningsarbetet fördjupas och praktiseras ett urval av vetenskapliga metoder.
Förutsättningar för individens utveckling, lärande och socialisation belyses där olika förklaringsmodeller granskas och problematiseras på organisations -, grupp- och individnivå. Vidare studeras och problematiseras skolans verksamhet utifrån styrdokumenten samt utifrån organisations-, grupp- och individnivå. Teorier och metoder för vetenskapligt arbete presenteras, studeras och prövas.
Speciallärarens roll som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör matematikutveckling behandlas och kunskaper om professionella samtal, som redskap för att i samverkan med övriga aktörer utveckla goda lärandemiljöer, utvecklas.
Avslutningsvis fördjupar sig deltagarna ytterligare i vetenskapliga, forskningsmetodiska och etiska frågeställningar inom området matematikutveckling. Ett självständigt vetenskapligt examensarbete utgör det sista momentet i utbildningen.
Kursupplägget kommer att se ut enligt följande:
Termin 1 (vt 25) och termin 2 (ht 25)
Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla 30 hp
Termin 3 (vt 26) och termin 4 (ht 26)
Specialpedagogiska perspektiv på matematikutveckling 30 hp
Termin 5 (vt 27)
Professionella samtal för utveckling av goda lärandemiljöer 7,5 hp
Vetenskapligt förhållningssätt 7,5 hp
Termin 6 (ht 27)
Självständigt arbete med specialisering mot matematikutveckling 15 hp.
Examinationer och bedömning
Examinationer sker såväl individuellt som i grupp. Former för bedömning varierar mellan olika skriftliga eller muntliga fördjupningsarbeten som exempelvis reflektionsprotokoll kopplade till aktuell litteratur, papers och skriftliga rapporter (både enskilt, parvis och i grupp) som försvaras muntligt. Ett självständigt examensarbete, som presenteras och försvaras vid ett särskilt seminarium, avslutar utbildningen. Examensarbetet skrivs med fördel i par.
Utbildningens lärare
Kerstin Ahlqvist
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, fil. master i specialpedagogik, specialpedagog och förskollärare. I programmet är Kerstin kursansvarig för specialiseringskursen intellektuell funktionsnedsättning. Kerstin är dessutom VFU-koordinator i de specialpedagogiska programmen. https://www.hkr.se/personal/kerstin.ahlqvist
Jonas Aspelin
Professor i pedagogik. fil dr i sociologi, ämneslärare i historia och religionskunskap. I programmen undervisar Jonas bl.a. om relationell pedagogik och forskningsmetodologi. Jonas leder forskningsmiljön Forskning Relationell Pedagogik (FoRP). https://relationellpedagogik.se/
Annette Byström
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, fil. master i specialpedagogik, specialpedagog och speciallärare samt mellanstadielärare. Kursansvarig för första året (30 hp) på specialpedagog- och speciallärarprogrammen samt kursansvarig för specialiseringskursen specialpedagogiska perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling. https://www.hkr.se/personal/annette.bystrom
Catarina Grahm
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, fil. master i specialpedagogik, specialpedagog, talpedagog och fritidspedagog. http://www.hkr.se/s1475
Gloria Håkansson
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, master i utbildningsvetenskap, specialpedagog, speciallärare och grundskollärare. Kursansvarig för specialiseringsåret på specialpedagogprogrammet. https://www.hkr.se/personal/gloria.hakansson
Sofia Lindberg
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, doktorand i pedagogiskt arbete, fil. master i specialpedagogik, speciallärare inriktning språk-, skriv- och läsutveckling, lärare grundskolans senare år och gymnasieskolan. https://www.hkr.se/personal/sofia.lindberg
Katarina Nilfyr
Universitetsadjunkt i specialpedagogik och filosofie doktor i pedagogik inriktad på Relationell pedagogik och sociala relationer, specialpedagog, grundskollärare inriktning svenska och samhällskunskap åk. 1 - 7.
Linda Petersson-Bloom
Universitetslektor i specialpedagogik. Fil dr i pedagogik, fil. master i specialpedagogik, specialpedagog, förskollärare. Linda arbetar inom specialpedagog-, speciallärarprogrammen samt yrkeslärarutbildningen. Linda är kursansvarig för Vetenskapligt förhållningssätt. https://researchportal.hkr.se/sv/persons/linda-petersson-bloom
Linda Plantin Ewe
Universitetslektor i specialpedagogik. Hon är fil.dr. i pedagogik. Dessutom har hon en fil. master i specialpedagogik och är utbildad specialpedagog och ma/no-lärare åk 1–7 med mångårig erfarenhet inom bägge professionerna. Linda arbetar som examinator och lärare inom de specialpedagogiska programmen. https://www.hkr.se/personal/linda.plantin_ewe
Sarah Rangstrand Hjort
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, master i specialpedagogik, speciallärare med inriktning intellektuell funktionsnedsättning och matematikutveckling, grundskollärare inriktning textilslöjd och matematik. Sarah arbetar inom specialpedagog-och speciallärarprogrammen samt pedagogiska grundutbildningar. https://www.hkr.se/personal/sarah.rangstrand_hjort
Cecilia Segerby
Universitetslektor i matematikdidaktik. fil dr. i matematikdidaktik, fil mag. i pedagogik, speciallärare i matematik och MaNO-lärare. I programmen är Cecilia t ex kursansvarig för specialiseringskursen matematik. http://www.hkr.se/cecilia-segerby
Helena Sjunnesson
Universitetsadjunkt i specialpedagogik och fil dr. i pedagogik, specialpedagog, grundskollärare 1-7 SvSO. Arbetar inom specialpedagog- och speciallärarprogrammen samt grundskollärarutbildningen. https://www.hkr.se/personal/helena.sjunnesson
Git Turunen
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, specialpedagog och förskollärare. Git arbetar inom specialpedagog-och speciallärarprogrammen samt pedagogiska grundutbildningar. https://www.hkr.se/personal/git.turunen
Daniel Östlund
Professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik, fil mag i pedagogik, fil dr i pedagogik och docent i pedagogik med inriktning specialpedagogik, fritidspedagog samt specialpedagog. Daniels forskning är främst inriktad mot de olika professioner som arbetar med elever med intellektuell funktionsnedsättning. Han är verksam inom de specialpedagogiska utbildningarna och i forskarutbildningen i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad i vilken han handleder tre doktorander https://researchportal.hkr.se/sv/persons/daniel-östlund
Malena Östlund
Universitetsadjunkt i specialpedagogik, speciallärare specialisering intellektuell funktionsnedsättning och förskollärare. Malena undervisar i specialiseringskursen intellektuell funktionsnedsättning och specialpedagogprogrammet. www.hkr.se/s2194
Gästföreläsare med specifik kompetens deltar som föreläsare vid olika tillfällen genom hela utbildningen.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker fortlöpande under kursens gång och utifrån olika perspektiv i relation till kursens mål och med tanke på kursens kvalitet. Deltagarnas helhetsupplevelse av kursens måluppfyllelse diskuteras samt utvärderas genom en skriftlig enkät vid utbildningens avslutning. Utvärderingen ska ge de deltagande lärarna möjlighet att reflektera över sin egen utveckling i förhållande till de förväntade målen som presenteras i kursplanen samt hur dessa kan relateras till den egna yrkesverksamhetens utveckling. Utvärdering och dess innehållsliga återkoppling betraktas som en del av kursens genomförande. Utvärderingsresultatet delges deltagarna och uppdragsgivaren samt ingår som underlag för vidareutveckling av kursen.
Studievägledning
Fakulteten för lärarutbildning vid Högskolan Kristianstad har studie- och karriärvägledare med särskilt ansvar för deltagare vid speciallärarutbildningen i Lärarlyftet. Utöver att deltagarna har möjlighet att boka personlig vägledning är studie- och karriärvägledare med under utbildningens gång enligt följande:
- Vid programintroduktionen medverkar vägledaren och presenterar vad validering innebär och hur det går till. Viktigt är att deltagarna får klarhet i skillnaden mellan begreppen tillgodoräknande av kurs och validering av reell kompetens.
- Studie- och karriärvägledare återkommer under utbildningen vid en fysisk träff per termin vid behov.
- Om individuell studieplan behöver upprättas under utbildningen är vägledaren delaktig tillsammans med programområdesansvarig och administratör.
Former för validering
Validering sker i enlighet med regler och anvisningar fastställda vid Högskolan Kristianstad, läs mer om tillgodoräknande och validering.
Kontaktperson
Kontaktperson lärosätet Lärarlyftet: Therése Ullström, tel 044-250 33 83,
e-post therese.ullstrom@hkr.se
Programområdesansvarig specialpedagog- och speciallärarprogrammen:
Monika Andersson, tel 044-250 33 66, e-post monika.andersson@hkr.se