Verksamhetsförlagd utbildning i Sjuksköterskeprogrammet
I Sjuksköterskeprogrammet på Högskolan Kristianstad ingår mycket verksamhetsförlagd utbildning, VFU. Den sker i flera terminer, i längre perioder om 5–7 veckor. Under din VFU får du praktiskt använda dina nya kunskaper och prova på framtida arbetsuppgifter inom olika områden.
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i terminerna 2, 3, 4, 5 och 6. Syftet är att du ska lära dig yrket praktiskt och förena teori med praktik. VFU ges på olika orter i Skåne och är delvis beroende av vilken antagningsort du har valt.
De olika terminerna har olika fokus
- Termin 2 – primärvård inklusive Hälsopunkten
- Termin 3 – sjukhus och VFU:dagar i kommunal primärvård.
- Termin 4 – psykiatri
- Termin 5 – VFU:dagar inom akutsjukvård
- Termin 6 – har två perioder, en period på sjukhus och en period vård i hemmet ( hemsjukvård, särskilt boende eller specialiserad palliativ vård).
Som student ska du få förståelse för
- Hur ett personcentrerat förhållningssätt som värdegrund påverkar mötet med patient, närstående och medarbetare i vården
- Sambandet mellan teoretisk kunskap och klinisk tillämpning
- Hur resultat från forskning tillsammans med beprövad erfarenhet kan påverka omvårdnadens kvalitet och patientsäkerhet
- Hur lagarbete med andra professioner påverkar vårdens kvalitet
Basala hygienrutiner
För att förebygga smittspridning inom vården följer vi basala hygienrutiner i all vår praktiska undervisning. Det gälller metodrum, vid simuleringar, HLR, på Hälsopunkten och under all VFU ute i verksamheterna.
Det innebär bland annat att du ska:
- vara ombytt till vit arbetsdräkt med kort ärm
- ha uppsatt hår
- använda vit huvudbonad om du bär slöja eller annat som täcker håret (vilket tillhandahålls av skolan)
- inte ha nagellack eller gelnaglar
- avstå från att bära armband, ringar och klocka
Riktlinjer för hälsokontroll
Som student på sjuksköterskeutbildningen kommer du under din utbildning i kontakt med patienter. Du behöver därför fylla i en hälsodeklaration, vilket sker i termin 1.