Forskning Tandhygienistprogrammet
Forskningen vid Tandhygienistprogrammet är både omfattande och högt ansedd. Vår forskningsmiljö är en av de främsta i landet inom oral hälsa, och vi har även ett starkt internationellt genomslag. För att säkerställa en långsiktigt stark och ledande forskningsprofil har vi ett nära samarbete med både nationella och internationella aktörer.
Tandhygienistens kompetens inom forskning och utveckling innebär att ha förmågan att:
- Söka, analysera och kritiskt granska relevant litteratur och information
- Medverka i eller bedriva utvecklingsarbete
- Medverka/inspirera till att ny kunskap implementeras i forskningsarbetet
- Kritiskt reflektera över befintliga rutiner och vid behov medverka till förändring av dessa" (Kompetensbeskrivning för tandhygienisten, Socialstyrelsen 2005).
Grundutbildningen till tandhygienist skapar förutsättningar för studenterna att uppnå denna kompetens. Förutom att möta lärare som bedriver forskning ges möjligheter att genomföra examensarbeten som en mindre del i projekt inom forskningsmiljön Oral hälsa – Allmänhälsa – Livskvalitet. Det kan exempelvis vara att undersöka var forskningen befinner sig inom ett specifikt område inom oral hälsa (litteraturstudie), medverka i datainsamling (empirisk studie) eller utföra en pilotstudie.