Forskning Tandhygienistprogrammet
Forskningsaktiviteten vid Tandhygienistprogrammet är omfattande och vi har en av de ledande forskningsmiljöerna inom oral hälsa ur ett nationellt perspektiv. Forskningen har även högt internationellt erkännande. För att ha en stark, långsiktig och ledande forskningsprofil har vi ett stort samarbete med såväl nationella som internationella forskningsmiljöer.
Tandhygienistens kompetens inom forskning och utveckling innebär att ha "förmåga att
- söka, analysera och kritiskt granska relevant litteratur och information
- medverka i eller bedriva utvecklingsarbete
- medverka/inspirera till att ny kunskap implementerasmedverka i forskningsarbete
- kritiskt reflektera över befintliga rutiner och vid behov medverka till förändring av dessa" (Kompetensbeskrivning för tandhygienisten, Socialstyrelsen 2005).
Grundutbildningen till tandhygienist skapar förutsättningar för studenterna att uppnå denna kompetens. Förutom att möta lärare som bedriver forskning ges möjligheter att genomföra examensarbeten som en mindre del i projekt inom forskningsmiljön Oral hälsa – Allmänhälsa – Livskvalitet. Det kan exempelvis vara att undersöka var forskningen befinner sig inom ett specifikt område inom oral hälsa (litteraturstudie), medverka i datainsamling (empirisk studie) eller utföra en pilotstudie.